Visar inlägg med etikett UL. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett UL. Visa alla inlägg

tisdag 10 augusti 2010

Kan andas igen.... *puh*

Nervositeten tog helt över igår kväll, huua så jobbigt det var... Den höll i sig imorse så jag tror att min tillbedjan till porslinsguden innan vi åkte till läkaren var en mix av nervositet och hormoner.
Gubben sa även idag (som förra gången) att han trodde att det skulle gå bra hos läkaren idag. Det känns bra när han säger så - han är som Valium för mig denna karl. Han behöver bara vara i närheten så blir jag lugn, det är skönt. :)
Hos läkaren så gick vi först igenom lite information om själva fostervattensprovet och efter det så var det dags för ultraljudet som jag varit mest nervös över. Vi såg en jättefin liten person där inne som vinkade med fingrarna, ni vet så där som små barn gör, sprattlade med benen som var jättefina, vi såg fötter, ett finfint hjärta med fyra kammare, en bra utvecklad hjärna, ögon, en mun som motionerade massor.... Ärtan var såååå fin! :D  Och åter igen så måste jag ösa beröm över Åke Berggren som verkligen tar sig tid att visa allt man ser grundligt så att man slipper fundera över vad som syns på skärmen. Guld värt!

Själva provet började med en massa förberedelser som jag inte ville se på så jag låg och surrade med gubben istället. Sen var det dags. Jag var så nervös att jag låg och vibrerade eftersom jag hade jättesvårt att slappna av... Detta resulterade i att jag höll på att svimma där i slutet, men de fick iaf tillräckligt med vätska - det var det viktigaste. Med en kall pappersbit mot pannan och uppdragna ben så blev det inget svimma av. Tack och lov. Sen var jag så lättad att jag mest log och fnittrade... Så knäpp. :P   Vi fick bestämma om vi ville veta könet, och det vill vi såklart! Tänker att det ska vara skönt att slippa kalla Ärtan "den/det" och istället få säga "hon" eller "han"... Det blir ju lite mer verkligt då. :)
Eftersom vi gör en fullständig analys så tar det tyvärr några veckor innan vi får veta svaret, men eftersom allt såg fint ut idag så känns det ändå lite lättare än vad det gjorde bara igår. Däremot har jag hört att man får snabbsvaret (de vanligaste felen samt kön) inom bara några dagar! Det vore nåt! :D

Så idag kommer jag att bo i soffan, på läkarens order. Eller han sa att jag inte behövde hoppa runt eller bära tungt, men det tar jag som att jag ska parkera framför tv´n heeeeela dagen! :P