Visar inlägg med etikett Loppan. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Loppan. Visa alla inlägg

torsdag 31 mars 2011

Grattis älskade fyrfoting

Idag fyller våran fantastiska, underbara Rejsa-Bus tre år! Grattis söthund!

Lilla Rejsa-Bus som vappe

måndag 28 mars 2011

Manikyr

Loppan är inte ett big fan av att klippa klorna så jag och gubben hjälps alltid åt när det är dags för enkelhetens skull. När hon var vappe så klippte jag dem själv och det gick bra, sen bestämde hon sig för att det inte var så kul att bli fasthållen när matte klippte klorna. Igår så tänkte jag att det var dags att testa klippa dem själv igen så jag tog fram lite frolle och klotången. Grejen med Loppan är att om jag sätter mig på vardagsrumsgolvet med frolle så går hon och gömmer sig. Knäpphund. Eller är hon kanske en smarthund? :P  Till slut så fick jag iaf in henne i v-rummet och liggande på golvet. Nu är jag ju lite smidigare än för nästan fyrtio kilo sen så jag la bara ett ben över henne och en frolle en bit framför nosen så hon kunde titta på den och sen klippte jag. För varje klo fick hon 1/4 dels frolle - och det gick jättebra! :D  Kanske låter knäppt att hålla fast henne med benet, men annars drar hon så fort hon får chansen. Hur som helst så kändes det jättekul att vi fixade detta själva, Loppan och jag. Envisast vinner. ;)

Bus-Loppan

torsdag 25 november 2010

Jag ger upp...

I två nätter har Loppan sett till att vi vaknat en gång i timmen typ, eller i alla fall jag... Eftersom hon löper nu så får hon inte vara i sängen av uppenbarliga orsaker. Hon är inte så nöjd med detta beslut som tagits över huvudet på henne. Hela nätterna så tvättar hon sig högljutt, morrar åt allt som låter eller helt sonika ställer sig och stirrar ut matte tills hon vaknar. Jag kan alltså vakna med en olustig känsla i kroppen och när jag öppnar ögonen så står Loppan ett par decimeter från mitt ansikte och stirrar på mig. Det är hennes sätt att be om lov för att få komma upp i sängen. Jag säger "gå i bädden", hon går dit och lägger sig med en djup suck. En timme senare så är det samma sak eller så tvättar hon sig så att jag vaknar. Provade även med att ignorera henne helt när hon stirrade på mig - då smög hon sig upp i sängen och la sig längst ner med hopp om att ingen skulle märka att 43 kg hund låg där. Yeah right. Imorse när gubben åkte till jobbet så hittade han en av hennes leksaker på min sida av sängen så tydligen har hon nog försökt att förhandla sig till en plats den där gången när jag ignorerade henne... Hon är bäst på många sätt och vis, men när hon löper är hon hyfsat omständig den lilla damen. Framöver så får hon snällt sova i vardagsrummet så att jag får behålla min mentala hälsa ett tag till.

Såhär ligger hon helst och sover fortfarande (ca 10v gammal här skulle jag tro)

söndag 26 september 2010

Kennelträffen

Vi hade superkul igår på kennelträffen hemma hos uppfödaren! Om man bortser från att Loppan råkade skalla mig i läppen så gick det jättebra för oss. :)   J tyckte även att det hänt mycket med både Rejsa och mig, jag har blivit mer bestämd och hon har börjat lyssna bättre. Det var jätteroligt att höra! Och jag måste ju erkänna att det hände mycket bara efter sista löpet, hon blev som en helt ny hund - lugnare, mer harmonisk, lyssnar bättre... Mycket najs. :)
Här är några bilder från gårdagen!











lördag 18 september 2010

Nästa helg

Nästa helg så ska vi ha kennelträff och jag längtar massor efter att träffa alla, både nya och gamla tvåbenta och fyrbenta! Kommer att bli en riktig toppendag! :)  
Dock är jag liiiite orolig att hojjna ska ha börjat löpa eftersom hon blir en riktig pms-häxa då... Men det blir säkert bra. :P  Om inte annat så blir det bra träning för både henne och de andra. *försöker se det hela från den ljusa sidan*  Med mina hormoner och hennes så lär det bli en viljornas kamp, tack och lov så är jag sjukligt envis. ;)

torsdag 26 augusti 2010

Snart helg - igen!

Alltså, var det inte nyss helg? Jag har helt missat de första dagarna på den här veckan känner jag.... Vad fasen hände, liksom?

Jaja, dagen bjuder iaf på följande:
  • Skolarbete - ska jävlat lämna in IDAG!
  • Klippa klor på le dog
  • Gå på Apoteket och hämta ut nå kalciumtabletter och fixa lite B12-piller, samt köpa loppmedel och avmaskningsmedel till RB
  • Dammsuga
  • Köra en tvättmaskin
  • Det bästa av allt: Go-middag hos mamman! Som jag längtar! :D

onsdag 25 augusti 2010

Onsdag idag, va?

Idag har jag varit lika seg som jag förutspått att jag skulle vara, men dagen har ändå pinnat på rätt bra måste jag säga. Mamman följde mig och storhandlade på Kvantum eftersom gubben jobbade och jag behövde någon som skjutsade hem mig med påsarna, sen är det skönt med sällskap dagar som dessa. :)  I vanlig ordning så glömde jag såklart min noggranna handelslista hemma så jag fick freestyla lite. Tror inte jag missade allt för mycket....

I eftermiddag har jag varit och fikat på Nodo med studiegruppen från skolan - det var himla trevligt att träffas och surra lite. Vi har ju inte träffats på hela huvva sommaren så vi hade lite att ta igen! :D

Ikväll har Rejsa gått igenom steg 1 i höstservicen - duschen. Hon blev himla ren och mysig! Imorrn kör vi steg 2 och inleder steg 3 - hon ska få lopp/lössmedel eftersom de upptäckt att Maggan har det på Nygatan och för sökerhets skull så får Rejsa Exspot. Steg 3 är då avmaskning. Vi har inte sett att hon har mask, men jag tycker att hon blivit lite smalare och pälskvalitén är inte som den brukar så då kör vi en omgång för säkerhets skull. Hon är ju vansinnigt förtjust i kattskit och äter det så fort tillfälle ges, så jag tror inte att det är helt omöjligt att hon fått nåt.... :S   Jaja, som sagt - höstservice står på agendan för Rejsa-Bus så hon är pigg och frisk när vi ska på kennelträff om en månad! :D

Och nej, inga provresultat har kommit i postlådan än...

torsdag 19 augusti 2010

Torsdag och allt är lugnt

Idag har vi insett att vi måste dammsuga varje dag om vi inte ska bli anfallna av "småvalpar" (Rejsahår). Är ju lite lagomt kul. Det är såna här perioder när man längtar efter ett hus på landet lite extra, där Loppan kan vara ute och filosofera hela dagarna... Inte nu bara för att hon fäller, men för att hon ska få ligga och snustra i gräset och jaga flugor och allt annat hon kan tänkas vilja göra. *drömmer mig bort*  Som det ser ut i dagsläget så blir det nog på äldre dagar hon kommer att få uppleva det där för att skaffa hus nu när jag pluggar är verkligen inte någon bra idé ekonomiskt. Sen, med de nya bolånevillkoren så är man ju körd om man inte har (minst) hundra tusen på banken.
Snacka om att verkligen göra allt för att införskaffa klassamhället igen! Idioter. De påstår att de inför de nya reglerna om att man inte får låna hela köpebeloppet, endast bottenlånet (kontantinsats och lagfart och såna avgifter måste man betala cash), för att de vill hjälpa folk att komma ifrån kreditfällorna. Snacka om att gillra en större fälla! Nu kommer de som vill köpa hus och inte haft möjlighet att spara alla de där pengarna att ta dyrare "skitlån" för att överhuvudtaget kunna köpa sitt hus. För hur man än vänder och vrider på det så är det billigare att bo i ett hus än att hyra en lägenhet med typ 5 rok. Faktiskt. Jag säger det igen - idioter är de som bestämt det här.

Idag ska jag då i alla fall till Sunderbyn och träffa dietisten en sväng och prata lite om mina värden och passa på att ställa lite frågor till henne. Jag är ju jättesugen på att börja träna igen, men vette fasen om den lilla energi jag får i mig är tillräcklig för något sånt? Ja, lite sånt ska jag surra med henne om i alla fall... Jag lämnar en rapport senare idag! :)

fredag 13 augusti 2010

En skönt spontan dag

Egentligen har vi massor som skulle behöva tas tag i här hemma, men när det var så varmt och härligt väder ute idag så kände vi att stranden vore himla najs. :P   Efter att ha pratat med fru Karlsson och fru Grönlund så mötte vi upp dem på Hamnviken där vi satt och filosoferade i solen. Huur skönt som helst. Gubben skulle i vanlig ordning ha mig till att bada och jag gjorde ett tappert försök. Men det stannade vid det försöket - det var ju svinkallt! *brrrr*
Väl där så föreslog fru Karlsson att vi skulle grilla med dem till middag idag vilket i mina öron lät riktigt najs eftersom vi inte planerat någon middag. :)  Vi åkte hem, sov en timme, åkte till Bergsviken.
Rejsa och Zelda gick inte jättebra ihop sist de träffades, det var lite sura miner från fröken RB den gången. Men vi tänkte att om de får vara ute och härja så går det säkert massor bättre, det är friare och inga barn som springer omkring dem. Sagt och gjort, de fick röja ute och det gick hur bra som helst! :D   De låg och tvättade varandra, drack ur samma vattenskål, retades lite, lekte med en buse - precis som förut. Nu blir det till att de får träffas oftare så att det inte är som att träffa en ny kompis varje gång. Däremot märker man att Rejsa mognat lite, hon la sig flera gånger ner och bara tittade på Zelda som skuttade runt som en studsboll - det hade aldrig hänt för ett år sen. Kul som tusan att se det så konkret. :D
Direkt vi kom hem så la sig Loppan i sovrummet och där ligger hon än och sussar - hon har gjort kväll. Söthund.

Nu ska jag göra detsamma - alltså säga gonatt. Ligger redan i sängen så jag ska bara ta lite kvällsmat och sen blir det till att sussa kudden så jag orkar jobba imorrn!

lördag 15 maj 2010

Utställningen....

...gick riktigt bra! :D 

Kv 1
Kk 1
Btkl 1
BIM
Ck

Utlåtande: Aningen hög, lite maskulint präglad, trevlig hund, bra konstruktion fram, något lång i ryggen, önskar lite stramare överlinje. Bra steg från sidan, kunde vara mer kompakt i helheten, önskar hårdare päls.

Jag kan inte påstå att jag håller med om all kritik - jag tycker inte att hon är det minsta maskulin till exempel. Men hur som helst så gav det oss ett BIM så jag är nöjd ändå! :P


måndag 10 maj 2010

Öva, öva, öva.....

Vi har övat lite idag inför helgens utställning - snacka om att vi var ringrostiga, både jag och Loppan! hahha! Här blir det att nöta varje dag... Börjar bli nervös nu - iiihhhh! :S

Konstruktiv kritik mottages med öppna armar - vi behöver det känner jag! :P

torsdag 29 april 2010

Till Rejsas supporters

Årets första utställning för Rejsa är lördag den 15:e maj i Sjulnäs så vill ni hejja på Loppan så bör ni vara på plats vid 10.00. Jag är redan nervös... Iiihhh! Nu är det bara att hoppas på att hon vuxit till sig "rätt"... :P

Lite info:

Klass: Öppen klass
Bedöms i ring: 10
Antal anmälda i rasen: 13
Bedömningen startar: Kl 10.00
Rejsa bedöms som nr: 12 i ringen
Domare: Göran Bondegård