Insåg just att det var längesen jag skrev något om hur det går för mig efter operationen, det är mest bäbis som cirkulerar i huvudet just nu... ;)
Det har i alla fall gått himla bra, jag mår oförskämt bra fortfarande! Nu ligger vikten på ca 63 kg och jag känner mig nöjd och vill inte gärna gå ner nåt mer, om jag fick bestämma. Tyvärr är det ju så att man inte rår på vikten så mycket under första året, så det är väl bara att gilla läget liksom. Däremot är jag ju som en slapp sill i kroppen och har inte många muskler till övers. Det är något jag verkligen sörjer. Dock går det ju att fixa med träning - tack och lov! :D Ska börja lite smått redan nu eftersom jag behöver muskla på mig lite innan magen blir stor och lillen kommer ut, så jag orkar med det helt enkelt.
Maten då? Jag kan äta i stort sett allt som jag ätit tidigare - i betydligt mindre mängder såklart. :P Fet mat går dock bort helt och hållet för äter jag sånt så dumpar jag direkt och det är bara att gå och lägga sig i några timmar. Att dumpa är riktigt otrevligt och det gör man inte i onödan, inte då jag i alla fall. Vitt bröd kan ibland göra mig lite trött, men jag mår aldrig illa av det och om jag går upp och rör mig lite efter jag ätit det så försvinner tröttheten rätt omgående. Jag håller mig mest till knäckebröd, då det innehåller bra med fibrer och inte gör mig trött. :)
Ja, jag äter godis och snacks emellanåt - men herregud vilken skillnad i mängd det är om man jämför med innan op! En handfull godisar eller en liten dessertskål med snacks räcker en hel kväll för mig idag. Tar jag ett glas läsk så hinner kolsyran försvinna innan jag ens druckit upp det. Förut köpte jag ett halvt KILO godis och kunde trycka det på en em/kväll, kunde lätt dricka 1½ liter cola light själv under loppet av nån timme... Nu känns det som att mitt intag av godsaker ligger på en rimlig och betydligt mer normal nivå än tidigare. Mitt mål har aldrig varit att ha nolltolerans mot detta, under förutsättning att jag tålde det, utan jag ville ha en sund inställning till mat och ett jämnt blodsocker vilket jag idag anser mig ha. Jag äter alltid mat först, och ryms det då nåt litet gott mellan måltiderna så kan jag ta det men aldrig på bekostnad av maten! Det är jätteviktigt eftersom vi opade verkligen behöver all närig vi kan få från maten vi äter. Så mat först, gotta sen - precis som man lär barnen! :)
Visar inlägg med etikett operationen. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett operationen. Visa alla inlägg
fredag 10 september 2010
torsdag 19 augusti 2010
Besöket hos dietisten
Det gick himla bra, alla värden (bortsett från ämnesomsättningen då) såg jättebra ut och hon hade bra svar på mina frågor så jag känner mig nöjd och lugn nu. Har ju varit lite orolig att jag skulle ha dåliga värden eftersom jag mått så illa under graviditeten, men icket! :) Riktigt skönt!
Jag frågade bland annat om träning och hon tyckte att jag kanske inte behövde köra några högintensiva pass, utan mer korta och lågintensiva pass. Ur näringssynpunkt så föreslog hon att jag skulle äta lite "matigare" mellanmål de dagar när jag tränar. Så jag ska verkligen testa detta och se hur det känns i kroppen! Kul! :D
Hon frågade om jag åt lättprodukter, men det gör jag ju inte eftersom det känns bättre att äta "vanlig" mat. Det hade hon inget att invända mot eftersom jag gått ner så pass bra i vikt och låg på en bra vikt idag. Hon pratade också om att det var viktigt för mig att just äta "vanlig" mat med normal fetthalt eftersom jag behöver det extra mycket nu med Ärtan i magen.
De små pekpinnar jag fick var att jag måste dricka mer vatten (I knooow!) och ta mina kalciumtabletter som jag inte tagit för att de är stora som ubåtar... Jag skulle ringa upp till kirurgavdelningen och be att få utskrivet en tuggvariant på dem så jag lättare får i mig det viktiga kalciumet! Hä blir bra hä! :D
Jag frågade bland annat om träning och hon tyckte att jag kanske inte behövde köra några högintensiva pass, utan mer korta och lågintensiva pass. Ur näringssynpunkt så föreslog hon att jag skulle äta lite "matigare" mellanmål de dagar när jag tränar. Så jag ska verkligen testa detta och se hur det känns i kroppen! Kul! :D
Hon frågade om jag åt lättprodukter, men det gör jag ju inte eftersom det känns bättre att äta "vanlig" mat. Det hade hon inget att invända mot eftersom jag gått ner så pass bra i vikt och låg på en bra vikt idag. Hon pratade också om att det var viktigt för mig att just äta "vanlig" mat med normal fetthalt eftersom jag behöver det extra mycket nu med Ärtan i magen.
De små pekpinnar jag fick var att jag måste dricka mer vatten (I knooow!) och ta mina kalciumtabletter som jag inte tagit för att de är stora som ubåtar... Jag skulle ringa upp till kirurgavdelningen och be att få utskrivet en tuggvariant på dem så jag lättare får i mig det viktiga kalciumet! Hä blir bra hä! :D
Torsdag och allt är lugnt
Idag har vi insett att vi måste dammsuga varje dag om vi inte ska bli anfallna av "småvalpar" (Rejsahår). Är ju lite lagomt kul. Det är såna här perioder när man längtar efter ett hus på landet lite extra, där Loppan kan vara ute och filosofera hela dagarna... Inte nu bara för att hon fäller, men för att hon ska få ligga och snustra i gräset och jaga flugor och allt annat hon kan tänkas vilja göra. *drömmer mig bort* Som det ser ut i dagsläget så blir det nog på äldre dagar hon kommer att få uppleva det där för att skaffa hus nu när jag pluggar är verkligen inte någon bra idé ekonomiskt. Sen, med de nya bolånevillkoren så är man ju körd om man inte har (minst) hundra tusen på banken.
Snacka om att verkligen göra allt för att införskaffa klassamhället igen! Idioter. De påstår att de inför de nya reglerna om att man inte får låna hela köpebeloppet, endast bottenlånet (kontantinsats och lagfart och såna avgifter måste man betala cash), för att de vill hjälpa folk att komma ifrån kreditfällorna. Snacka om att gillra en större fälla! Nu kommer de som vill köpa hus och inte haft möjlighet att spara alla de där pengarna att ta dyrare "skitlån" för att överhuvudtaget kunna köpa sitt hus. För hur man än vänder och vrider på det så är det billigare att bo i ett hus än att hyra en lägenhet med typ 5 rok. Faktiskt. Jag säger det igen - idioter är de som bestämt det här.
Idag ska jag då i alla fall till Sunderbyn och träffa dietisten en sväng och prata lite om mina värden och passa på att ställa lite frågor till henne. Jag är ju jättesugen på att börja träna igen, men vette fasen om den lilla energi jag får i mig är tillräcklig för något sånt? Ja, lite sånt ska jag surra med henne om i alla fall... Jag lämnar en rapport senare idag! :)
Snacka om att verkligen göra allt för att införskaffa klassamhället igen! Idioter. De påstår att de inför de nya reglerna om att man inte får låna hela köpebeloppet, endast bottenlånet (kontantinsats och lagfart och såna avgifter måste man betala cash), för att de vill hjälpa folk att komma ifrån kreditfällorna. Snacka om att gillra en större fälla! Nu kommer de som vill köpa hus och inte haft möjlighet att spara alla de där pengarna att ta dyrare "skitlån" för att överhuvudtaget kunna köpa sitt hus. För hur man än vänder och vrider på det så är det billigare att bo i ett hus än att hyra en lägenhet med typ 5 rok. Faktiskt. Jag säger det igen - idioter är de som bestämt det här.
Idag ska jag då i alla fall till Sunderbyn och träffa dietisten en sväng och prata lite om mina värden och passa på att ställa lite frågor till henne. Jag är ju jättesugen på att börja träna igen, men vette fasen om den lilla energi jag får i mig är tillräcklig för något sånt? Ja, lite sånt ska jag surra med henne om i alla fall... Jag lämnar en rapport senare idag! :)
onsdag 11 augusti 2010
Grundliga prover
Idag har jag varit och tagit prover till mitt återbesök hos dietisten i Sunderbyn. De har då bra koll på en så här efter operationen, det är skönt. Proverna som togs var måååånga! Frågade sköterskan som tog blodprovet vad de egentligen kollar och hon rabblade upp en massa, bl a njurar, hormoner av olika slag, kolesterol och många fler som jag inte ens kommer ihåg... :) Blir intressant att höra hur det ser ut nu, om jag måste göra några förändringar i kosten eller om värdena håller en lika bra nivå sen sist. Vi hoppas på det! :)
Idag har vi inga planer, bortsett från att jag måste leta reda på böckerna till skolarbetet jag måste komplettera... Vette fasen var jag ska börja söka. :S Jaja, i nån låda någerst är de ju.
Idag har vi inga planer, bortsett från att jag måste leta reda på böckerna till skolarbetet jag måste komplettera... Vette fasen var jag ska börja söka. :S Jaja, i nån låda någerst är de ju.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)