Visar inlägg med etikett hälsa. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett hälsa. Visa alla inlägg

torsdag 26 augusti 2010

Snart helg - igen!

Alltså, var det inte nyss helg? Jag har helt missat de första dagarna på den här veckan känner jag.... Vad fasen hände, liksom?

Jaja, dagen bjuder iaf på följande:
  • Skolarbete - ska jävlat lämna in IDAG!
  • Klippa klor på le dog
  • Gå på Apoteket och hämta ut nå kalciumtabletter och fixa lite B12-piller, samt köpa loppmedel och avmaskningsmedel till RB
  • Dammsuga
  • Köra en tvättmaskin
  • Det bästa av allt: Go-middag hos mamman! Som jag längtar! :D

onsdag 25 augusti 2010

Onsdag idag, va?

Idag har jag varit lika seg som jag förutspått att jag skulle vara, men dagen har ändå pinnat på rätt bra måste jag säga. Mamman följde mig och storhandlade på Kvantum eftersom gubben jobbade och jag behövde någon som skjutsade hem mig med påsarna, sen är det skönt med sällskap dagar som dessa. :)  I vanlig ordning så glömde jag såklart min noggranna handelslista hemma så jag fick freestyla lite. Tror inte jag missade allt för mycket....

I eftermiddag har jag varit och fikat på Nodo med studiegruppen från skolan - det var himla trevligt att träffas och surra lite. Vi har ju inte träffats på hela huvva sommaren så vi hade lite att ta igen! :D

Ikväll har Rejsa gått igenom steg 1 i höstservicen - duschen. Hon blev himla ren och mysig! Imorrn kör vi steg 2 och inleder steg 3 - hon ska få lopp/lössmedel eftersom de upptäckt att Maggan har det på Nygatan och för sökerhets skull så får Rejsa Exspot. Steg 3 är då avmaskning. Vi har inte sett att hon har mask, men jag tycker att hon blivit lite smalare och pälskvalitén är inte som den brukar så då kör vi en omgång för säkerhets skull. Hon är ju vansinnigt förtjust i kattskit och äter det så fort tillfälle ges, så jag tror inte att det är helt omöjligt att hon fått nåt.... :S   Jaja, som sagt - höstservice står på agendan för Rejsa-Bus så hon är pigg och frisk när vi ska på kennelträff om en månad! :D

Och nej, inga provresultat har kommit i postlådan än...

fredag 13 augusti 2010

Så skönt!

Idag blev det ett spontanbesök på Hamnviken med gubben, fru Karlsson, fru Grönlund och ett gäng kids. Riktigt, riktigt skönt var det! Jag hade velat bada lite men det var så jäkla kallt - jag fick inte ens ner fötterna i vattnet... Huuua. :S  Det var lite trist. Jaja, en stund i solen med lite matsäck och en massa vatten gjorde susen för min huvudvärk som nu är puts väck. :)

Dagens middag kommer att intas på Bruksvägen, lite spontant det också. Ibland är det skönt att vara lite spontan, säkert väldigt nyttigt för mig som gärna vill planera allt. :P  Mycket terapi idag då alltså... ;)

Imorse ringde barnmorskan från MVC här i stan och sa att hon fått ett av provsvaren på proverna jag tog i onsdags - min ämnesomsättning. Hon pratade på om att den inte var som den borde vara och jag förklarade att jag haft svårt att svälja tabletter när jag mått så illa och att jag därför missat en del, kanske det kunde vara därför värdena var låga? "Men värdet ligger lite väl högt", säger då bm. Va?!?!! Har alltid legat ganska bra till sen jag fick diagnosen, men nu helt plötsligt ligger jag högt fastän jag missat en massa tabletter - hur fasen går det ihop? Jaja, jag avstår iaf från tabletterna tills jag vet nåt mer tror jag. Fast å andra sidan så används de tabletter jag äter för att justera höga värden också... Äh, jag vet inte. :/  Hur som helst så fick jag akut komma in och ta nya prover på VC i förmiddags så de skulle hinna skicka dem innan helgen. Det är ju bra. Så nu är det några prover vi inväntar - fvp och proverna jag tog i onsdags och idag. Jag hatar att vänta.

Nu ska jag ta en liten nap så jag orkar vara trevlig när vi åker bort sen! :P

torsdag 1 januari 2009

Och folk undrar varför?

Jag har ju nämligen bestämt mig för ett helt "vitt" år 2009 - alltså ingen alkohol alls. Har fått frågan om varför jag väljer att göra det - här är svaret:

Dagen efter händer detta i kroppen :

Ögon
Det går inte att lura ögat. Få slipper den klassiska rödsprängdheten dagen efter. Orsaken är att alkoholen vidgar ögats blodkärl. Dessutom kan
ögonen bli uttorkade, och upp­levas torra, på grund av spriten.

Mun 
Torr mun och ännu torrare hals. Orsaken är så klart vätskebrist. Känslan och torrheten blir mycket värre om man blandat alkohol med cigarettrök.
Matstrupe
Alkoholen kan ge slemhinnan i matstrupen en omgång. Dagen efter kan den därför göra ont och ömma.
Hjärta
När nervsystemet är onaturligt aktivt (under alkoholens utvandring ur kroppen) pumpar hjärtat på. Du kan därför få ökad puls och inslag av hjärtklappning under natten och bakisdagen.
Lever
Kroppen vägrar att lagra alkohol. I stället låter den levern bryta ner spriten. Genom oxidering i levern blir alkoholen till acetaldehyd, för att
i nästa steg bli till ättiksyra. Hur snabbt levern förbränner är individuellt, men en starköl kan ta runt två timmar. Dagen efter kan leverns hårda arbete skapa blodtrycksrubbningar och i vissa fall lågt blodsocker.

Bukspottkörtel
När du druckit alkohol drar en onaturligt hög produktion av magsaft i gång. Nästa dag kan
detta resultera i smärtor i bukens överdel och kräkningar.

Tarm
Tarmen jobbar snabbare med alkohol i omloppet. Därför blir också upptagningsförmågan slarvigare, vatten och mat slinker igenom. Under baksmällan kan det resultera i diarré.
Huvud
Huvudvärken har en given förklaring – uttorkning. Alkohol gör njuren sämre på att behålla vatten och då kissar vi ut det. I stället kliver alko­holen in och vidgar blodkärlen. I huvudet, där dessa är små och känsliga, blir detta extra tydligt. Blodets pumpande i kärlen kan upplevas som jämna och täta attacker. Dessutom bidrar sprit till minskat flöde av signalsubstansen serotonin. Detta leder dagen efter till ångest och irritation. Spetsat med orolig sömn blir känslorna värre.
Nervsystem
Alkohol är sövande. Men för att vi inte ska slumra in i medvetslöshet är vårt nervsystem på alerten när vi dricker. När alkohol lämnar kroppen, vilket den kan göra under hela bakfyllan, är nerverna hyperaktiva – vilket leder till svettningar, skakningar, hjärtklappning och stirrig­het. Utebliven sömn späder på dessa symptom.
Muskler
Musklerna är trötta och utpumpade dagen efter på grund av lågt blodsocker och uttorkning. Sämre ämnesomsättning bidrar till mjölksyra, som kan framkalla kramper.
Mage
Magsäcken kan bli irriterad av alkohol. För vissa är detta värre än för andra. Konsekvenserna dagen efter är sura uppstötningar och kräkningar.
Njurar
Hormon som kontrollerar njurarnas vätske­balans blir svajiga av alkohol. Detta leder till att njurarna inte hjälper till att behålla vatten som normalt. Vilket leder till vätskebrist, som är nyckeln till den dåliga formen dagen efter.
Kroppstemperatur
En dagen efter-effekt är att kroppens hormonproduktion och 24-timmarslunk fått sig en törn. Resultatet: kroppstemperaturen blir onormalt hög.



Nån som fortfarande undrar varför? ;)