onsdag 21 november 2012

Lördagens meny med recept!

Har fått förfrågan om recepten på lördagens Halv Åtta-meny - varsågoda!

Förrätt: Minivästerbottensostpaj (gick efter ett vanligt recept och gjorde dem helt sonika i små formar, jag gjorde fem stycken men det räcker säkert till iaf 8-9 stycken om man nu inte gör en vanlig modell. Sen får man såklart räkna med kortare tillagningstid om man gör små - jag förgräddade pajskalet i ca 5 min och färdiggräddade i ca 10-12 min.)

Ingredienser

Pajdeg:
125 g Norrmejerier Smör
3 dl vetemjöl
1 msk vatten
Fyllning:
150 g riven Västerbottensost
3 ägg
2 dl Norrmejerier Vispgrädde
1 krm svartpeppar

Tillagning

Sätt ugnen på 225°. Mixa smör och mjöl i matberedare till en smulig massa. Tillsätt vattnet och mixa ihop till en smidig deg. Tryck ut pajdegen i en pajform (24 cm i diameter). Nagga formen i botten och ställ in i ugnen ca 10 minuter. Vispa ägg och grädde, tillsätt osten. Smaka av med salt och peppar. Häll ostfyllningen i pajskalet och grädda ca 20 minutser tills pajen stelnat. Låt svalna.
 
 
Varmrätt: Parmesangratinerad kyckling

Ingredienser

1 st hel kyckling - cirka 2 kg eller 600 gram kycklingfilé    
rapsolja    
smör          
3 st vitlöksklyftor (blev nästan mycket med tre stycken, jag tar nog bara två nästa gång)                        
200 g parmesanost                                   
3 dl grädde                        
basmatiris eller penne                         
salt, örtsalt och svartpeppar                               

Tillagning 

  1. Dela kycklingen i mindre delar om du använder hel. Sätt ugnen på 200°. Häll lite olja och lägg pyttelite smör i en ugnsform.
  2. Ställ in i ugnen någon minut så att smöret smälter. Lägg i kycklingfiléerna eller delarna. Sätt in kycklingen i ugnen tills de den är genomstekt, ca 20 min.
  3. Skala och pressa vitlöken. Grovriv parmesanosten. Blanda vitlök, ost och grädde och krydda med salt, örtsalt och peppar. Täck kycklingen med blandningen och tillaga i ugnen ca 25 minuter.
  4. Koka riset eller pastan, följ anvisningen på paketet. Strö färsk basilika över den färdiga kycklingen och servera med det nykokta riset/pastan. 


Efterrätt: Koladröm med jordgubbar

Ingredienser

  • 1 burk sötad kondenserad mjölk (à ca 400 g)
  • 150 g smör
  • 300 g digestivekex
  • 1 l jordgubbar
  • 1 1/2 dubbeldaim (à 56 g)
  • 3 dl vispgrädde

Tillagning

(Detta är ett recept från Buffé nr 6 2012)
  1. Kolakräm: Lägg burken med sötad kondenserad mjölk oöppnad i en stor kastrull. Häll på vatten så att det täcker och lite till. Låt småkoka ca 2 1/2 timme utan lock, se till att vattnet täcker hela tiden. Fyll annars på efter hand.
  2. Ta upp den heta burken och skölj i kallt vatten. Låt svalna helt och öppna därefter burken. Den kondenserade mjölken har nu blivit till en kolakräm.
  3. Klä insidan av en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter (för 8 bitar), med plastfolie.
  4. Smält smöret. Mixa digestivekexen i en matberedare. Häll i smöret och mixa lite till. Tryck ut blandningen på bottnen av formen. Ställ i kylen 1 timme.
  5. Rensa och dela jordgubbarna. Finhacka daimen. Vispa grädden fast och blanda med 2/3 av daimkrosset.
  6. Lossa kanten från bottnen. Lyft upp den, dra försiktigt bort plasten och lägg bottnen på ett fat. Bred på kolakrämen. Spritsa eller bred daimgrädden över. Ställ kallt fram till servering.
  7. Vid servering: Toppa med jordgubbar och resterande daimkross.



Förrätten serverade jag med lite sallad och tomat och ringlade lite hemmagjord salladsdressing över, passade perfekt. Varmrätten blev lite väl vitlöksstark för min smak så nästa gång tar jag bara två vitlöksklyftor istället för tre. Efterrätten är klockren, men rena rama döden för mig så jag nöjde mig med en pyttebit och höll mig mest till jordgubbarna. :)

 


2 kommentarer:

Jennie sa...

Men dra mig baklänges så gott allt lät! Och efterrätten! Jisses, som jag blev sötsugen! =) Vart hittar man kondenserad mjölk? I mjölkkylen? Jag är säkert trög, men hur tusan kan det bli kolakräm? :p

Jennie sa...

Jaaa! Visst är det sjukt!! :p