onsdag 14 juli 2010

Toaletten

Jodå, morgonillamåendet är då kvar - check! Jobbigt, men ändå skönt att det inte sträcker sig från morgon till kväll som det gjorde i början....

måndag 12 juli 2010

Lär väl få äta upp den här bilden sen....bara för att jag är modig.

Fast jag hoppas inte det. :)

v12 (mest gaser, men ändå lite put...)

v12

Bebises sitthöjd är nästan 5,5 cm och den väger knappt 14 g. Veckans mest spännande nyhet är att reflexerna blir mer utvecklade. Om du klämmer på magen kommer bebisen att röra på sig, fast du känner det nog inte ännu. Nervceller har delats snabbt och neurologiska kopplingar (synapser) formas i hjärnan. Bebisen kan knyta händerna, rulla in tårna och knipa ihop ögonen.


Ansiktet börjar se alltmer mänskligt ut. Ögonen sitter närmare varandra, efter att ha suttit på vardera sidan av huvudet. Öronen sitter ungefär där de ska. Kroppens organ utför allt mer komplexa funktioner. Levern producerar galla och njurarna utsöndrar urin till urinblåsan.

Barnmorskan kan känna livmoderns ovandel (fundus) nu. I början av andra trimestern kommer du antagligen att börja behöva använda mer löst sittande kläder. (Det har jag redan börjat med.... )

När illamåendet lägger sig återvänder förmodligen din aptit.  (I hope so!)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jag hoppas av hela mitt hjärta att den lilla stannar kvar hos oss den här gången, vilket mirakel det vore! Det känns annorlunda den här gången faktiskt. Vi får se hur pass bra det stämmer överens med verkligheten... Varje gång det inte har gått vägen tidigare så har jag, nästan på dagen, slutat att känna mig gravid - inga ömma tuttar, inget illamående, ingen trötthet.... Jag känner fortfarande mig väldigt gravid, så jag har lite försiktigt hopp om framtiden. :)

söndag 11 juli 2010

Åsa & Jimmys bröllopsdag

Dagen igår var helt underbar med många glädjetårar och glada skratt! Åsa och Jimmy är verkligen gjorda för varandra - så underbart att se! All lycka till er! :D

torsdag 8 juli 2010

Snart helg!

Idag har det varit en relativt lugn dag ändå... Vi har varit en sväng till min moster i Höglandsnäs och fikat ute i solen. Sen åkte vi hem till röran och Loppan och tog tag i lite kartonger, fick hjälp av min kära mor också då förstås. Hon har vekligen ställt upp de här dagarna och utan henne hade jag nog brytit ihop misstänker jag. TACK mamma!
Vi har fått ihop köksbordet och stolarna, diskmaskinen är på plats, storTV´n har kommit hit, tvättmaskinen är ikopplad (TACK Glenn!).... Så det tar sig, sakta men säkert. Jo, gubben har fått bort lite datalådor också och på söndag har jag bokat tvättid och ska toktvätta då i den gigantiska tvättstugan! Och jag är inte ens ironisk - den har en stoooor tvättmaskin, två normalstora, två torktumlare och ett torkskåp - och allt detta har man då tillgång till när man bokar sin tvättid! Underbart vill jag tycka. :)

Imorrn blir det jobb 13-18.15 och efter det så ska jag hjälpa till i Bersika, om de nu inte redan är klara där såklart. :)  Lördag är det bröllop!!!! Wiiiii! Ska bli sååå najs! :D

Söndag blir det nog att fortsätta dyka ner i kartonger och försöka få någon ordning i kaoset.... :)

onsdag 7 juli 2010

Oj, så trött....

Jag är så brutalt trött att det knappt går att beskriva med ord... Även gubben är helt knäckt, stackarn som har fått bära som en tok när inte jag "får" just nu. :(   Så imorrn ska vi ta en liten paus i flyttandet och dra ut till en strand och lite vatten och bara må gott nån timme. Om nu vädret tillåter såklart.
På eftermiddagen så blir det nog till att vara här och packa upp kartongerna så man får bort lite grejer och får lite mer plats - det vore nåt.

Idag har vi även hunnit med att köpa en diskmaskin - så underbart! Längtar verkligen efter att koppla in den och börja använda den... Tjohoo så skönt! :D

måndag 5 juli 2010

v11

Bebis


Från och med nu är embryostadiet över och din bebis kallas nu för foster fram tills att den föds. Mellan huvud och stjärt är din bebis som en kiwifrukt, omkring 4,5 till 6 cm.
I tredje månaden upptar bebisens huvud hälften av kroppslängden. Din bebis kan röra på huvudet, tungan och läpparna. Och naglarna börja växa.
Du

Du kan inte känna bebisens rörelser ännu, men din livmoder har blivit så stor att den nästan fyller ditt bäcken. Lägg dig på rygg så kan du känna den precis ovanför blygdbenet. Din bebis påverkas av hur du lever så försök leva och äta regelbundet och nyttigt. Motionera i din takt, det är bra inför förlossningen att ha en god kondition.

söndag 4 juli 2010

Normal?

Hade inte så mycket att göra så jag gick in på en sida på internet där man kan räkna ut sitt BMI. Tydligen har jag nu nått min "idealvikt", enligt den skalan i alla fall. "Idealvikt" låg på BMI 19-25 och jag ligger nu på 25. Det var lite kul att läsa faktiskt. :)

lördag 3 juli 2010

Så är det.

Nu har jag börjat känna mig liiiite mindre stressad, och det är ganska skönt.....

  • Städningen av nya läggan är klar - tack vare en fantastisk insats från min kära mor! TACK!
  • Festhäftet till Åsa och Jimmys bröllop är klart, nu ska den blivande bruden bara godkänna det så ska det kopieras upp. :)
  • Gamla läggan ser ut som crap, men det allra mesta är i alla fall nerpackat i kartonger.
  • Min förlovningsring och min vigselring sitter åter igen tryggt på fingret efter en service-sväng till guldsmeden. Najs!

Kvar att göra:
  • Packa ihop garderoberna uppe (där det mesta redan är i plastbackar eller kartonger)
  • Packa ihop badrummet uppe
  • Packa ner kläderna
  • Packa ihop gubbens datagrejer
  • Packa grejer som har förvarats under trappen
  • STÄDA gamla läggan

Har fått mitt schema för augusti och jag kommer att jobba ca 1 dag/vecka - det passar mig alldeles utmärkt eftersom jag har ett skolarbete som måste kompletteras. Sen är det ju alltid skönt att hinna vila upp sig liiite innan skolan börjar om! :)  Perfekt!

torsdag 1 juli 2010

Men ändå.

Jag längtar verkligen tills illamåendet släpper... Det är fasen jobbigt, jag känner mig kroniskt sjuk. Jaja, det blir bättre sen. Hoppas jag.