måndag 30 januari 2012

Zs önskelista

  • Potta med hög rygg (BabyBjörn)
  • Kläder (från stl 86)
  • Förvaringsmöbel att ha i sitt rum eller bidrag till en sån
  • Enkelt pussel
  • Liten CD-spelare (som han kan ha i sitt rum)
  • Barnsagor/musik på CD
  • Mockasiner (stl 20-21)
  • Pres.kort på IsaForm
  • Sagoböcker
  • (Pappan tycker att jag ska skriva ner Skellefteå AIK-supporterprylar också.... ) ;)

söndag 29 januari 2012

En dag som helt klart går till historien som en av de bästa!

Idag fick vi ju chansen att agera försökskaniner till ett gäng blivande instruktörer ute på Brukshundsklubben - de ville ha lite problem att bita i. Jag var så sjukt nervös och orolig hela förmiddagen, hujja. Var inte alls kul.

Vi packade in ett stycke Rejsa, en kampleksak och en påse korv och åkte iväg. Väl framme sa jag till gubben att "jag måste verkligen gå runt lite här ute och andas lite och varva ner, annars kommer det här att gå skitdåligt". För jag vet ju att det sitter i mitt ledarskap och inte i att Rejsa inte kan liksom. Allt jag känner förmedlas som en direktlänk till henne via kopplet och då är det ju superviktigt att själv vara lugn och positiv.

Sagt och gjort, jag gick där ute en stund och varvade ner innan vi gick in i klubbstugan. Där inne fick vi berätta lite om våra hundar (vi var fem ekipage), vad vi hade för problem och hur vi önskade att det skulle se ut. Jag tror att fyra av fem hade samma typ av problem, så bara det gjorde att jag kände mig lite lugnare. Vi var inte ensamma.
I samband med det så fick vi två instruktörer var som skulle jobba tillsammans med oss och jag fick en känsla redan där att "det här blir himla bra". De två tjejerna skickade ut otroligt trygga signaler redan där vi satt. Det bådade gott. :)

Vi gick ut och pratade lite om Rejsa och de frågade en massa frågor som var jättebra som fick mig att tänka efter också, vilket ju är jätteviktigt. Loppan fick hälsa på dem och de konstaterade snabbt att det var en väldigt glad och positiv hund - vilket vi såklart redan visste. ;) Vi fick visa lite hur hon beter sig och hur snabbt hon "låser sig" när hon ser andra hundar och vad vi gjorde i de situationerna. Vi började lite lätt med att hon fick iaktta de andra hundarna som var där på håll, sen tog en av tjejerna ut sin hund för att vi skulle börja klura lite i vad som får henne att bryta bäst - mat eller lek. Vi kom snabbt fram till att lek/kamp var det hon föredrog.
Första mötena gjordes på en lite större yta (parkeringen upp mot skogen) sen smalnade vi av och gick längs vägarna. Det gick jättebra! Loppan var verkligen superduktig! I slutet när vi gick längs vägen som går ner till själva Bruks så reagerade hon inte ens på att vi mötte andra hundar utan ville bara snustra på allt piss i plogkarmen - love it! :D  Efter det så bröt vi eftersom vi ville avsluta med en positiv upplevelse för både henne och mig.
Sen stod vi en stund och surrade om hur det hade gått och vad jag ska ta med mig och vi kom tillsammans fram till följande:
  • Rejsa kan om hon vill, det handlar om att jag måste tro på mig själv och tro på att vi fixar det där. Annars går hon in och tar över ledarrollen om inte jag fullföljer min uppgift.
  • Lek bryter bättre än korv. :P
  • Jag måste tänka på att gå mer stolt och starkt och inte som en ostkrok då det ger ett osäkert intryck för Rejsa.
  • Då det här bara är en uppgift hon tagit på sig utan att det kommer från någon specifik händelse så är det ju bara dumheter och går att träna bort. Nöta, nöta, nöta!
  • Vi kommer att få bakslag, men det är bara att ta till sig det som något jag kan lära mig något av - vad hände? Vad gjorde jag annorlunda? Vad ska jag tänka på tills nästa gång?
  • Läsa Loppans kroppsspråk bättre och se till att jag är steget före hela tiden, hon ska inte ens få chansen att låsa sig innan vi bryter med lek!
  • Öva på hundmöten på bra dagar då jag känner mig stark och positiv - gör jag det "bara för att" och är trött eller på dåligt humör så ger jag varken mig eller Loppan en schysst chans.
  • Jag måste lämna alla dåliga händelser som skett hittills och nollställa mig, nu ska vi framåt med ny motivation och nya redskap!
  • Jag måste även lämna mitt dåliga samvete någon annanstans, nu blev det inte som vi hade tänkt - hon blev ingen supermegatävlingshund - hon blev en älskad och underbar familjehund och den uppgiften sköter hon till 100%. Acceptera att livet inte alltid blir som man tänkt sig, men det behöver inte betyda att det är mindre bra ändå!
  • Börja introducera apportpinnar, mest för att vi ska hitta på nåt kul tillsammans och så till våren när det torkat upp lite ska vi ge oss på lite nya grejer. :)  Att lära oss något nytt tillsammans är också stärkande!
  • Vi fick även beröm för att vi hade en fin kontakt, jag och Loppan. Det var sjukt roligt att höra!
Jag fick verkligen upp ögonen för situationen på ett helt annat sätt och blev så galet peppad! Tror aldrig att jag varit med om något liknande tidigare. Helt galet roligt! Och jag kände ju verkligen hur mitt självförtroende växte så otroligt mycket på bara denna lilla stund vi var där. Oj, vad jag behövde det här positiva peppet! Och ja, jag skriver "jag" för att Rejsa kan ju det här, det är ju mig det hänger på. :)

Stort TACK till Brukshundsklubben som gjorde det möjligt för oss att vara med idag.
Men ett speciellt riktat TACK vill jag ge till Victoria och Pia för eran insats - ni kommer att bli grymma instruktörer!

Mattes stora hjärta!

lördag 28 januari 2012

Laddar inför morgondagen!

Är skittaggad inför morgondagens besök på Brukshundsklubben - jag behöver verkligen lite pepp och lite nytt tänk!

Jag återkommer med en rapport imorrn!

fredag 27 januari 2012

Då var skolan igång då!

Första lektionerna hade jag förra veckan och jag kan lova att min stackars hjärna var helt slut efteråt! Den är ju inte van att jobba på det där sättet juh... :P  Det är bara att köra på så kommer man snabbt in i tänket igen! Fann mig ett himla mysigt gäng tjejer som jag numer samåker/kör till LTU med och då såklart går i min klass. Det underlättar alltid om man har folk omkring sig som man trivs med, då kan även de tyngsta av uppgifterna kännas lätta bara för att man stöttar varandra. Sånt gillas.
I den studiegrupp som jag hamnade i så känner jag en av tjejerna lite sedan innan då vi gick första året tillsammans, sen har jag och Bea hittat varandra rätt bra känns det som - vi är nog rätt lika tror jag. :)  Sen att hon gissade på att jag var typ 26 ger henne ett stort fett plus i kanten! HAHHA! :P  På tisdag ska vi träffas i "stora" studiegruppen och då får jag väl känna av de andra lite mer, det blir superbra. :)

Nä, om jag skulle svamla lite mindre här och ta itu med den individuella exuppgiften istället. Tror att den går rätt snabbt att göra bara man tror sig att sätta sig ner med den. Skönt att kunna bocka av den också... :P

Tjing!

torsdag 26 januari 2012

Snart börjar allvaret!

I mars kommer lilla Z att börja på Mossens förskola - det kommer att bli så sjukt kul! Jag är helt övertygad om att han kommer att trivas som fisken i vattnet där, han är ju galet social och blir tokglad så fort han ser andra barn. :P Sötunge! Nu kommer han inte att gå hela dagar om det verkligen inte krisar, inte när han är så liten. Det blir nog i samråd med pedagogerna vi bestämmer tider då vi vill att han är med på de sociala grejerna så som t ex lunchen och andra aktiviteter. Det gör så himla mycket för utvecklingen att de får vara med andra barn och lära sig saker som turtagande och att respektera andra - både vuxna och barn. :)
Häjjn blir bra!

onsdag 25 januari 2012

Äntligen kommer utmaningen!

1. Vad gjorde du för 10 år sedan?
- Hahaha! Alltså, jag minns knappt vad jag gjorde förra veckan.... Men jag ska försöka minnas lite här då. 2002. Hmm, året innan jag träffade David... Jag borde ha varit jättesingel och jobbade på McDonalds tillsammans med ett gäng tokiga nissar! Vi kör på den, för jag tror att det var så.





2:a februari 2011
(han kom den 8/2)
2. Vad gjorde du för ett år sedan?
- Jag var vääääldigt gravid och hade BF den 24:e januari. Dock så trodde vi att Z skulle komma lite tidigt av någon anledning, så vi gick och väntade i flera huvva veckor på lillskrutten! :P

3. Fem snacks du gillar
- Ostkrokar
- Mmmmmarabou mjölkchoklad
- Lättsaltade chips
- Popcorn
- Godis i största allmänhet

4. Fem låtar du kan hela texten till
- Eh. Nä. Joo, ändå!
- Lilla snigel
- Krokodillåten
- Hajarna
- Prästens lilla kråka
- Tänk om jag hade en liten apa

5. Fem saker du skulle göra om du blev mångmiljonär
- Betala bort lite huslån
- Köpa en bättre bil till Jessica - hahaa!
- Bygga ett hus
- Köpa en till bil med tillhörande husvagn (så vi kan campa med fam Samuelsson/Björk)
- Hitta på nåt kul till nära och kära!

6. Fem dåliga vanor
- Jag kan vara så där onödigt envis ibland
- Jag ställer in nästan tomma mjölkpaket i kylen
- Jag är kass på att ta ut soporna och litar blint på att gubben gör det
- Ibland är jag lite väl "hä lööös sä" - det finns gånger när man verkligen måste ta tag i saker. Faktiskt. Eller det är i alla fall vad jag hört.
- Jag är grymt otålig när jag vill göra/köpa nåt - det ska ha hänt helst förra veckan




7. Fem saker du gillar att göra
- Busa med Z så att han tokgarvar då ungen har sånt härligt skratt som verkligen smittar av sig!
- Kramas med familjen
- Mysa med Loppan
- Umgås med alla våra härliga vänner
- Göra andra glada

8. Fem saker du aldrig skulle klä dig i, eller köpa
- Leopardmönstrat (kan vara snyggt på vissa, eller som detalj - men jag är inte så djurisk av mig)
- Cowboyboots
- Uggs
- Pälskappa/jacka
- Kroppsstrumpa

9. Fem favoritleksaker
- iPhonen
- Datorn
- Kameran
- Bilen (tycker fortfarande att det är rätt kul att köra bil, trots att jag tog körkortet 1998)
- TV´n

10. Fem personer som du vill se göra den här utmaningen
- Alla som känner sig manade! Den är kul! :D

Dagens ToDo

- Försöka få tag i Teija på Kommunen
- Ringa och fixa tid för intervjuer av pedagoger (skoluppgift)
- Göra bloggutmaningen jag fick av Monstermalla
- Betala räkningar
- Fila lite på våra planer att renovera köket och göra ett litet ansiktslyft i badrummet

tisdag 24 januari 2012

Jag och mina sjuka drömmar....

Inatt har jag drömt om Monstermalla. Det ni, det var spännande!
Av någon anledning så skulle jag laga mat hemma hos henne och hon höll på att nojja ihjäl sig över att jag skulle röra mig i hennes kök. Nästan så att hon stod och kallsvettades där bredvid. Jag skulle laga någon kycklingrätt med ris till i alla fall. När jag skulle leta efter en panna till riset så hittade jag bara såna där små såspannor typ och bad henne hjälpa mig hitta en större panna... Hon stack in huvudet i pannskåpet och flög baklänges som skjuten ur en kanon! Sen satt hon lutad mot väggen och var närapå grön i ansiktet. Jag frågade henne vad som hade hänt och hon svarade att "Ingen fara, blev bara lite lätt illamående." Jag: "Oj, okej... Men varför? Är du gravid eller nåt?" Malla: "Nejnejnej, det låg bara ett gammelt ruttet fiskhuvud där inne - inget konstigt alls. Du ska bara veta alla konstiga saker vi hittar i skåparna emellanåt!".
Ridå. Där vaknade jag av att väckarn ringde..... :p

Såå sjukt.

söndag 22 januari 2012

Zack - snart 1 år för tusan!

Jag förstår inte vart tiden tog vägen, han kom ju just! :P

Var bara det jag ville just nu. ;)

lördag 21 januari 2012

Dagens planer

Först ska jag fasen vila lite då Z tyckte att det var dags att kliva upp där vid 06 imorse. Det tyckte inte mamman, men det var bara att snällt gå upp. :S

Sen ska det städas och när det är gjort så ska jag sätta mig med lite skolgrejer så det blir gjort. :) Ska kolla litteratur till första gruppuppgiften och så tänkte jag iaf börja på den individuella uppgiften. :)