onsdag 13 juli 2011

Tröttare än tröttast

Har under de senaste veckorna blivit tröttare och tröttare och bokade en tid för att kolla upp det på Cederkliniken. Idag var det dags och jag var lite nervös över att träffa en läkare för "bara" lite trötthet... Det hade jag inte behövt vara! Vilken grymt bra läkare jag fick träffa! Det är den första läkare som faktiskt hade läst min journal innan jag kom dit och hade full koll på allt som hänt under de senaste åren. Småpratade lite om Zack och våran väg till att bli föräldrar, och så frågade han hur jag mådde annars, om jag var ledsen/glad och sånt. Den frågan har jag aldrig fått på VC förut... Sen sa han att "det värsta jag skulle kunna göra nu är att säga åt dig "lilla gumman, åk hem och vila lite så ska du se att det blir bättre" så det tänker jag inte göra, det här ska vi grundligt kolla upp."  Så han gick igenom olika scenarier och förklarade dem så man förstod, inte på läkarspråk - utan på vanlig jäkla svenska! Sen skickade han mig till lab där han ville att de skulle kolla upp allt möjligt fiffigt bl a blodvärde, järndepåer, ämnesomsättningen, njurar, socker, salthalt, kalcium, B12 och en massa annat som jag inte kommer ihåg. Han förklarade även för mig varför han ville kolla de här grejerna - det har då aldrig någon läkare gjort förut! Känns som att man är i trygga händer på Cederkliniken! Det var verkligen helt rätt att byta vårdcentral, fler borde göra detsamma! :D  Klicka HÄR för att komma till deras hemsida.

söndag 10 juli 2011

Plask plask!


Idag har vi hälsat på familjen Vikgren på Lyckovägen och lilla Z har fått premiärbada i deras pool som är snäppet större än den vi har här hemma! :D  Sötunge!

fredag 8 juli 2011

BVC idag

Idag har vi varit på BVC med lilla Z, var 5-månaderskontrollen med andra dosen vaccin.... Vuxit har han då gjort följer kurvan klockrent - inga hopp åt något håll, lugnt och stabilt. :)

Dagens siffror (förra undersökningens siffror inom parantes, den gjordes för två månader sedan):

Vikt: 7770 gram (6485 gr)
Längd: 66 cm (61 cm)
Huvud: 44,5 cm (42,5 cm)

BVC-sköterskan tyckte också att det var okej att börja fasa ut ersättningen helt och byta ut ett par flaskor till välling istället, det är lite mer mättande och "matigt". Han äter ju hela portioner med mat nu så jag tror inte att det är någon fara på taket att börja introducera vanlig "lall-lall". :)

Matstatus: Rödspätta och potatis gick inte hem, hela ungen hurrvades... Stackarn. Morot tillsammans med vad som helst funkar hur bra som helst, och potatis och palsernacka likaså. Risgröt med grönsaker är också lite av en favvo. Kyckling och potatis funkar rätt okej. Något som är nr 1 just nu är gröt med plommonpuré vid sidan - tror att han skulle kunna äta flera liter av det! Sen sitter han och surrar och "mmm:ar" hela tiden när han äter... Sötunge!
Imorrn tror jag att han ska få testa köttfärssås med spaghetti, får se vad betyget blir där. :P

Lite blandade bilder - sommar

Jag och gubben på bio!

På hotellrummet i Sthlm

Coolingen!

Sötunge!

Badar i den stoooora poolen... :P

Plask plask!

torsdag 7 juli 2011

Inte helt hundra...

Jag känner mig inte riktigt 100% - är sjukt trött trots att jag sover som en gris hela nätterna, tar min medicin som jag ska och äter bra. Sen har jag ont i mina knän, där tror jag dock att den övervikt jag bar omkring på i en massa år gjort en del skada - tyvärr. Är även lite orolig över ett par födelsemärken jag har som ändrat lite på sig... Tänkte att jag ska boka tid hos läkaren och göra en liten hälsokontroll så jag kan känna lugnet sen. Förhoppningsvis. Knäna går nog inte att göra så mycket åt, bara att träna upp musklerna runt omkring själva knät så jag avlastar själva leden men jag vill ändå kolla upp det...
Z ska till BVC imorrn på 5-månaderskontroll så då ska jag passa på att boka en tid till mig själv. Sådetså.

Fem månader

Imorrn är det fem månader sedan lilla Z kom till världen - det går så sjukt fort alltså! Tycker att det var alldeles nyss vi kom hem från BB... :)  Lilla killen blir stor. Idag har vi insett att lillskrutten tar sig fram på egen hand när han vände sig från rygg till mage, sen gjorde en 180-graders sväng och tillslut hade huvudet i mitt knä... Lite svårt att förklara, måste kanske filma det nån dag. :P
Badat har lilleman också gjort idag, bilder från det kommer en annan dag... :)

måndag 4 juli 2011

Tiden bara blåser förbi

Jag kan knappt förstå att Zack blir fem månader på fredag! Shit, så snabbt tiden går alltså - jag hänger ju inte med för tusan.

Jag läste här om dagen lite om vad som händer för de små kring denna ålder -

19-25 veckor:
"Nu börjar klängperioderna att bli längre, den här kan vara i upp till sex veckor och börja redan kring vecka fjorton.
Barnet börjar nu förstå händelser, i meningen korta sekvenser av nyanserade övergångar från ett mönster till ett annat. Med andra ord: Nu kan hon till exempel lära sig att sträcka sig efter en leksak, ta tag om den med en hand, skaka den, vända på den och sedan stoppa den i munnen. Ett annat exempel är att hon kan börja sätta samman olika ljud till sekvenser - kanske kan du tolka någon av dessa ljudsekvenser som mamma eller pappa...!

Exempel på nya färdigheter:
-vänder sig från rygg till mage, eller mage till rygg  - Jepp.
-försöker krypa - Har börjat skjuta ifrån med armarna så han åker bakåt och i sidled, men sparkar ifrån med benen.
-stöder på underarmarna och lyfter upp överkroppen - Jepp.
-försöker sätta sig upp - Njaa, typ.Försöker dra sig upp när han ligger i famn...
-tycker om att röra på munnen, sticker ut tungan - Jepp, hela tiden!
-kan gripa om saker med ena handen och lägga det i andra handen - Ja.
-stoppar in saker såväl som mammas eller pappas hand i munnen för att undersöka och bita på - Oh yes, och slemmigt är det! :P
-försöker slå leksaker mot en bordsyta - Började att slå med händerna på bordet idag faktiskt!
-försöker leka med en aktivitetstavla - Har testat idag, men Rejsa var mer intressant. :P
-kastar avsiktligt saker i golvet - Han kastar grejer, och långt åker de, men det verkar inte vara så viktigt att få tillbaka dem. Än så länge.
-letar efter föräldrarna och kan vända sig om för att göra det - Jepp.
-reagerar på sin egen spegelbild, med rädsla eller glädje - Skrattar när han ser sig själv - sötunge!
-reagerar på sitt eget namn - Inte så mycket än, men det kan nog vara för att vi oftast kallar honom för en massa annat än Zack. Måste skärpa oss där...
-förstår den verkliga innebörden av ett eller flera ordKanske lite, brukar säga "är du redo?" innan vi sjunger favvon "Prästens lilla kråka" och då garvar han och verkar väldigt exhalterad. :) 
-jollrar - All the time! :D
-gör nya ljud med läppar och tunga, vvv,sss, zzz, rrr osv - Jow.
-använder konsonanter - Det är mycket "ng"-ljud nu och han tokgarvar om man säger ord med "ng" i. Brukar busa lite och säga "unga-bunga-unge" och då tokskrattar han!
-sträcker ut armarna för att bli upplyft - Nej.
-smackar med läpparna när han är hungrig - Nej.
-skjuter ifrån sig flaskan/bröstet när hon är mätt - Jo, har precis börjat med det.
-kan överdriva sina egna reaktioner tex hosta igen och skratta om föräldrarna reagerar på hennes hostande - Jepp! :P
-har en speciell "snutte" - Nej, bara nappen."

Lite luftigt mellan tallarna...

....eller i alla fall mellan inläggen här på bloggen. :P   Men det får ni ta - det är ju sommar! :D

Allergi

Jag är ju allergisk mot pollen, äpplen, nötter och kiwi.... Har i flera år använt mig av försvarets salva som läppsmorsel utan att reagera på det (innehåller jordnötsolja). Men nu, helt plötsligt, har jag börjat reagera massor! Mina läppar gör såååå ont och är svullna... *ajaj*  I brist på annat så testade jag att köra på läppglans eftersom jag tänkte att det mjukgör då lite iaf. Men icket, det funkade inte heller. Så just nu testar jag en "alltiallokräm" från Mary Kay som jag hade hemma. Känns fortfarande lite, men det får funka inatt. Imorrn ska jag dock in till stan och köpa en E Arden 8 hour creme - jävlat det bästa mot trasiga läppar!

söndag 3 juli 2011

Vacation, vacation, vacation

Vi har ju varit på semester till huvudstaden tillsammans med familjen Grönlund. Veckan har varit helt amazing med gott sällskap, kanonväder, god mat och mycket shopping! :P  Skansen, Vasamuséet och Junibacken har fått sig besök av oss - riktigt najs. :D
Nästa resa lär nog gå utomlands tror jag bestämt, blir bara till att spara lite slantar ett par år och sen åka till lite sol och bad! :P

Off we go!

Skönt med ett ledigt säte så lillen kunde sträcka ut sig lite.

Familjen Grönlund

Det riktigt schyssta hotellrummet!

Rummet från en annan vinkel

Underbart väder!

Skansenakvariet - ändå lite coolt med crocs!

En sjukt färgglad butik i Kista Galleria

Vasaskeppet, hur stort som helst!