söndag 11 september 2011

Nästa veckas ToDo:

Måndag
  • Promenad - pissvädret resulterade i soff-/golvläge hela dagen med Junior
  • Klippa gräset (om det inte regnar såklart) - och regnet öööööste ner hela jäkla dagen så inte blev det nån klippning.... Skitväder! :/
  • Städa - CHECK (eller har iaf plockat ihop lite)
  • Tvätta - nä, men jag har vikt lite tvätt iaf
Tisdag
  • Mammagruppsträff vid lunch
  • Träna (BP 19.45)
Onsdag
  • Promenad (till stan?)
  • Babyrytmik (09.15)
  • Träna (Spin/Core 11.30)
Torsdag
  • Promenad
  • Städa
  • Hälsa på J & J
Fredag
  • Jobba (10.45 - 17.45)
  • Middag och bio med gubben (Z sover hos mormorn)
Lördag
  • SOVMORGON!
  • Hämta Z
  • Promenad
Söndag
  • Promenad
  • Jobba (14.45 - 19.15)

(Alla promenader beror lite på hur vädret är - om det regnar så blir det inte nån prommis... Sådetså.)

Efterlysning!

Ni som var på Zack´s dop och har fotat - ni får jättegärna skicka lite bilder till oss!

Mail:  *mitt förnamn+efternamn ihopskrivet*@hotmail.com  (skriver så för att slippa en massa skräpmail då jag har en öppen blogg, om nu nån undrar)

lördag 10 september 2011

Dagens sanning:

Jag har en grym mensvärk och jag är ägare av ett stycke onepiece... Bättre outfit i detta läge går fasen inte att få!

onsdag 7 september 2011

Förskola

Sitter just nu och läser lite om de förskolorna som ligger närmast oss.... Munkberga är ju absolut närmast, bara typ 100 meter från oss, sen har vi Pitholms förskola på kanske fem minuters gångavstånd. När man läser på Piteå Kommuns hemsida så känns spontant Pitholms förskola betydligt mer pedagogisk och seriös än Munkberga - någon som har erfarenheter från någon av dem?

Vi kommer ju att söka till Z så att han har en plats när han fyller 1 då vi kommer att behöva nyttja den platsen lite nu och då så att jag kan plugga och även ta igen praktiken från HT10... Blir inga hela dagar inledningsvis, men några timmar här och där så att logistiken går ihop men ändå så att det blir regelbundet för honom. Det blir säkert himla bra. :)

tisdag 6 september 2011

Men för i helvete!

Alltså allvarligt... Den här kvinnan i Lillpite som anser att det är "hets mot folkgrupp" när hon nekas operation eftersom hon vägrar att sluta röka. Hon har två val: Antingen slutar hon röka i några veckor och gör operationen av ett knä som hon behöver, eller så röker hon och skippar operationen. Att sätta cigaretterna före sin egen hälsa är något jag har sååå svårt att förstå, och det lär jag säkert få nån känga för. Haha! ;)  Att man ska sluta röka inför en operation och nån vecka efteråt är ju pga att kroppen läker upp till 50% (enligt en artikel jag läste om ämnet) bättre utan ciggen. Klart som fasen att läkarna inte vill chansa liksom - förstå vilka stämningar de kan få på sig bara för att folk inte kan lägga giftpinnen åt sidan för betydligt viktigare saker! GaaahhhH!

....och ORKA gå ut i pressen med det!! Tragiskt....

Zs njurar

Zs läkare Birgitta ringde idag om hans undersökningar som han gjort för att undersöka njurarna. Vi har ju gjort tre olika undersökningar på lilleman för att kolla upp hans njurar och deras funktion - ultraljud, röntgen och ett renogram.
Ultraljudet visade på att han har en medfödd vidgning av njurbäckenet, röntgen uteslöt reflux (dvs att urinet går tillbaka upp i njurarna när han kissar) och nu senast så fick vi veta att njurarna fungerar precis som de ska - de tar upp 50% var, den vänstra var bara lite segare på att släppa ifrån sig urinet men fungerade bra ändå. Birgitta tyckte att det såg jättebra ut men har ändå skrivit till Uppsala för att få råd om hur man går vidare i detta fall, bara för att veta säkert. Det känns tryggt. Tråkigt är bara att han måste fortsätta med sin medicin till vi fått svar från Uppsala, men det får det väl vara värt.

söndag 4 september 2011

Update Zack

Z håller på att bli stora killen juh! Det händer hur mycket som helst med honom nu så jag vet knappt var jag ska börja...
  • Mat: För lite drygt en månad sedan slutade vi helt med ersättning som han annars fick på morgonen. Nu äter han välling när han vaknar, gröt och plommon- eller blåbärspuré till mellis, vanlig burkmat till lunch och middag, sen gröt och välling till kvällen. Det funkar jättebra och han gillar de flesta maträtter!
  • Sömn: Han sover hela nätter men har börjat vakna lite tidigare på morgnarna nu (ca 19.30 - 05.30), till mammans förtret då jag är allt annat än en morgonmänniska. Men man får väl vara glad att han inte vaknar under natten iaf. :P  Nu ska jag också försöka komma mig i säng lite tidigare så jag hinner sova lite mer under natten. ;) Jo, och så har han börjat sova på mage. Det jobbiga med det är att när han väl hamnat på mage så är det för tajt i sängen för honom att vända tillbaka och då blir han arg och väcker mig så får jag vända tillbaka honom. Tur att han är söt. ;)
  • Motorik: Han har rätt bra koll på sina tentakler och när han håller i en leksak så växlar han mellan händerna (och sen smaka på ALLT!). Att ligga på rygg är tråkigt så magläge är det bästa då han kan ligga och snurra runt som en propeller eller sprattla iväg nån liten bit. Han har även börjat "puta" upp med rumpan mot taket på raka ben och även dra upp dem under sig, så vi får se när han kommer på att man ju kan synka över- och underkropp och ställa sig i krypläge... :P
  • Rösten: Han surrar och surrar och surrar... Det är i princip bara när han sover som han är tyst! haha! Surrhumlan. :P  När han äter sitter han och "mmm:ar" tills det är slut, det låter väldigt gott iaf. Nu har han även börjat med ljud som verkar kunna utvecklas till ett "mamma" eller "pappa" inom kort! Kuuuul!
  • Övrigt: Han drar nu storlek 74 på kläder, jag tycker att det var nyss han hade 56 juh! Kompisarna har jämt sagt att det lätt blir så att man hellre köper kläder till kidsen än till sig själv och jag har som tänkt att "njaa, jag har ju inga problem att handla till mig själv". Tji fick jag! Jag handlar hur mycket som helst till Z, han lär aldrig behöva gå naken kan jag lova! ;) Däremot är han i behov av lite nya leksaker så det måste vi införskaffa. Tänderna har vi inte sett till ännu, men det är rätt hårt i nedre käken så jag tror inte att de är så långt borta... Fatta så söt han kommer att bli när "kakotjuva" kommer upp, om det nu är möjligt att bli sötare! ;)

lördag 3 september 2011

Kräftskiva - typ

Tio kids och nio vuxna samlades hemma hos oss för årets kräftskiva. Vi hade riktigt kul, som vanligt när vi träffas! :P  Under kvällen åt vi kräftor, fläskfilé, kungskrabba och en seg hare... ;)
Att nästan tjugo personer rymdes att käka hemma hos oss är en av de bästa sakerna med att ha hus. Jag älskar att ha middag hemma hos oss, mysigt är bara förnamnet - one big happy family... :P


Lite surr pre-dinner

Nästan alla kids!

Engångstallrikar är fasen det bästa!

Av princip så äter jag inget som jag måste rensa bort bajs från vid matbordet, så jag grillade!


Lite busigt

Fick ett infall här om dagen och bytte mobiltelefon... Bara sådär. :P   Till min gubbes stora förtret så blev det en iPhone - en vit. Tänkte att jag skulle skrälla till och ta en vit bara för att jag inte sett någon som en sån, so far. :)  Lite kul med nåt annat än svart också.

Lite snygg är den faktiskt! :P

Blev påmind om att jag ju skulle lägga ut lite nya bilder på hemmet - håll ut - de kommer! :)