söndag 4 september 2011

Update Zack

Z håller på att bli stora killen juh! Det händer hur mycket som helst med honom nu så jag vet knappt var jag ska börja...
  • Mat: För lite drygt en månad sedan slutade vi helt med ersättning som han annars fick på morgonen. Nu äter han välling när han vaknar, gröt och plommon- eller blåbärspuré till mellis, vanlig burkmat till lunch och middag, sen gröt och välling till kvällen. Det funkar jättebra och han gillar de flesta maträtter!
  • Sömn: Han sover hela nätter men har börjat vakna lite tidigare på morgnarna nu (ca 19.30 - 05.30), till mammans förtret då jag är allt annat än en morgonmänniska. Men man får väl vara glad att han inte vaknar under natten iaf. :P  Nu ska jag också försöka komma mig i säng lite tidigare så jag hinner sova lite mer under natten. ;) Jo, och så har han börjat sova på mage. Det jobbiga med det är att när han väl hamnat på mage så är det för tajt i sängen för honom att vända tillbaka och då blir han arg och väcker mig så får jag vända tillbaka honom. Tur att han är söt. ;)
  • Motorik: Han har rätt bra koll på sina tentakler och när han håller i en leksak så växlar han mellan händerna (och sen smaka på ALLT!). Att ligga på rygg är tråkigt så magläge är det bästa då han kan ligga och snurra runt som en propeller eller sprattla iväg nån liten bit. Han har även börjat "puta" upp med rumpan mot taket på raka ben och även dra upp dem under sig, så vi får se när han kommer på att man ju kan synka över- och underkropp och ställa sig i krypläge... :P
  • Rösten: Han surrar och surrar och surrar... Det är i princip bara när han sover som han är tyst! haha! Surrhumlan. :P  När han äter sitter han och "mmm:ar" tills det är slut, det låter väldigt gott iaf. Nu har han även börjat med ljud som verkar kunna utvecklas till ett "mamma" eller "pappa" inom kort! Kuuuul!
  • Övrigt: Han drar nu storlek 74 på kläder, jag tycker att det var nyss han hade 56 juh! Kompisarna har jämt sagt att det lätt blir så att man hellre köper kläder till kidsen än till sig själv och jag har som tänkt att "njaa, jag har ju inga problem att handla till mig själv". Tji fick jag! Jag handlar hur mycket som helst till Z, han lär aldrig behöva gå naken kan jag lova! ;) Däremot är han i behov av lite nya leksaker så det måste vi införskaffa. Tänderna har vi inte sett till ännu, men det är rätt hårt i nedre käken så jag tror inte att de är så långt borta... Fatta så söt han kommer att bli när "kakotjuva" kommer upp, om det nu är möjligt att bli sötare! ;)

Inga kommentarer: