fredag 29 maj 2009

Fasen så jag tjorvar nu!

Jag har gjort en ny blogg - ska testa och se om jag gillar den! :) Där kan jag lösenordsskydda vissa inlägg bara och man behöver inte ha ett eget Googlekonto för att kunna läsa... Det är dock en lite knepig sida om man jämför med den här, men då har jag nåt nytt att lära mig iaf! ;) Ska väl kirra en mer personlig look där också - jag måste bara komma på hur man gör... hehe.

Välkommen!
(och JA, jag kommer att skicka ut lösenord till de jag tycker ska få läsa mina innersta tankar... )

onsdag 27 maj 2009

Nu har jag bestämt mig!

Bloggen kommer att bli lösenordsskyddad så ni som vill läsa kan maila mig så jag får eran mailadress så kan jag lägga till er.
erikaedin@hotmail.com

Eftersom bloggen kommer att bli betydligt mer personlig så kommer jag bara att lägga till de personer som jag känner att jag kan vara helt öppen inför. Så ta inte illa upp om inte just du får läsa, det är inget personligt - jag vill bara känna mig trygg att skriva om hur jag mår, hur jag känner och om vårt liv.

Jag hittade ett paket....

...i postlådan här om dagen - det var från favvo-Tess! En födelsedagspresent lite i efterskott - och den var perfekt (såklart!)!



Det är alltså väggordet jag fått i present.... :)

Alltså.....

Jag har under loppet av tre dagar fått frågan om jag är gravid.... Och NEJ, jag är inte gravid - har bara ätit för mycket godis. Tyvärr.

måndag 25 maj 2009

Grillfest och skogsbesök

Gårdagens grillfest på Grindgatan var klockren! Vi hade hur kul som helst - TACK vännerna! :) Det måste vi göra fler gånger i sommar!

Idag har vi varit en sväng till gubbens storebror i Skellefteå som fyllde 40 år och firat honom lite. Mycket trevligt och gott fika såklart! De har en greyhound som heter Diva - såååå mysig och sprallig brutta. :D Fast det var lite svårt att ta i henne då hon är som ett streck typ... ;)

Efter middagen så åkte jag ut till J i Skogen och hälsade på... Hon höll på att söva minstingen när jag kom så jag hängde med hennes mor och sonen - very najs! Vi har lyssnat på hur hans crossare låter, kollat in hans koja, räknat lite, målat tv-spelsfigurer och komponerat en livsfarlig alien som heter Gummimannen. :) Sen har jag och J surrat en heeeel del. Som vanligt. :D

Nu är det snart dags att söka reda på sängen känns det som...

lördag 23 maj 2009

En kväll på mossen

Igår var vi hos familjen Samuelsson/Björk för en slapparkväll... :) Vi satt ute vid elden i några timmar - hur härligt som helst! Tack för en najs kweel!







fredag 22 maj 2009

Fixat lite

Har sommarstädat lite på bloggen - lite ljusare färger och ny header. Det får funka. :) Kan inte riktigt bestämma mig om jag ska sätta lösenord eller inte här... Måste fundera lite mer.

Nu ska jag städa lite och sen ikväll blir den en tur till Mossen och hälsa på! Najs! :D

torsdag 21 maj 2009

PMS

Från Wikipedia:
"Premenstruellt syndrom, PMS, är ett samlingsbegrepp för olika typer av fysiska och/eller psykiska besvär under förstadiet till
menstruationen och som i vissa fall kan utgöra ett handikapp. PMS-besvären är mest uttalade 3 – 10 dagar före mens men många kvinnor kan även ha uttalade besvär vid ägglossning. Det är ofta de psykiska symptomen som dominerar vid PMS. Stämningsläget förändras i rikting mot nedstämdhet och kvinnan blir känslomässigt instabil. Det gäller allt mellan "att känna sig olycklig" (vara dysforisk) till verklig depression. Däremellan ligger tendens att bli irriterad, intolerant, orolig, grälsjuk och aggressiv. Vissa kvinnor kan även uppleva olika typer av smärta. Bland annat eftersom kroppen behåller mer vätska dagarna innan mens och orsakar allmän viktökning och svullen mage. Många kvinnor får även ömmande bröst, ryggont, migrän eller känner sig allmänt illamående.
Forskare tror idag att PMS kan bero på en överkänslighet i hjärnan för progesteron och dess nedbrytningsprodukter. Även syntetiska gestagener (som finns i vissa p-piller) omfattas av överkänsligheten. Graden av känslighet avgör graden av besvär.
Behandlingen av PMS har blivit mer framgångsrik på senare år. Behandlingen utförs ofta på flera sätt. I de flesta fall behövs ingen behandling utan bara information om vad symptomen beror på
[1]. Många kvinnor kan uppleva att problemen försvinner eller mildras när de tar p-piller. Många mår bra av att undvika stress, motionera regelbundet och äta sunt. Vätskedrivande mediciner hjälper ofta mot svullnad i kroppen. PMS med depressiva inslag hos kvinnor över 15 år kan behandlas med antidepressiva medel tex. SSRI eller tricykliska antidepressiva (TCA) i lägre doser.
Det finns även en allvarligare form av PMS som endast inkluderar de psykiska symptomen;
premenstruell dysforisk störning."


Inte helt överraskande att man är en smula störd den veckan... Det är inte bara en myt. ;)

Har känt mig otroligt känslosam senaste veckorna, har säkert gråtit minst en gång per dag. Det är fasen jobbigt. Jag vet ju varför, det har bara blivit alldeles för mycket på en och samma gång... Men det är så livet funkar, gissar jag.

Funderar på att göra min blogg lösenordsskyddad så jag kan skriva mer personliga saker, men vi får se hur det blir med det. Ska sova på saken...

onsdag 20 maj 2009

Mitt i veckan.....

....och allt är lugnt.

Fick just ett MMS från gubben som åkte in till stan för att hjälpa brorsan att sjösätta båten - de är ute och kör!!! Jag vill också juh! :)
Vaknade med att huvudvärken fortfarande satt i från igår, så jag stannade hemma när han åkte imorse. Men, så fort gubben hade åkt så började Rejsa gnälla och ville ut och kissa. Jahapp, då var det bara att kliva upp... Så jag missade båten helt i onödan, kan man säga.
(Kan tilläggas att Loppan gick och la sig igen när hon kom in, nåt som inte matte lyckades med....)

Jag är lite lur på att det kommer att bli ganska varmt idag - sköööönt! Ska jobba lite på brännan, tror jag bestämt. :)

måndag 18 maj 2009

AJJJ!

Tidigare idag när jag och gubben pratade om när man bränner gräs så berättade jag om en gång när jag varit med när de gjort det hos farmor och farfar. Då fick jag en blåsa på ögonvitan(!!) och pappa ringde akuten och kollade om man kunde göra nåt själv eller om vi skulle komma in. Bara skölja och avvakta, fick vi till svar. Och bara för att jag berättade det här för gubben så får jag såklart en sån blåsa igen! Det är inte värst skönt. Svårast av allt är att inte vara där och torka runt om, det är nog svullet som det är.... :/



Blåsan syns inte på kortet, men sitter vid den yttre ögonvrån (heter det så?) på ögonvitan...