söndag 13 mars 2011

Bajsattack!

Idag satt jag på sängen hos svärfar och skulle byta en bajsblöja på lillen - so far, so good. Jag hade rengjort klart och sträckte mig efter en ren blöja, och vad händer? Skruttungen lägger av en skitladdning med högt tryck så jag fick bajs all over myself! Jag skrek rakt ut efter gubben för assistans för jag kände att om jag rörde mig så skulle bajset rinna ner i sängen och det vore ju okul. Jag fick offra tröjan och sockarna, tack och lov så hade jag ett linne under så det funkade ju. Byxorna fick jag torka av så gott det gick och sen gå omkring med nerbajsade byxor. Kändes väl lite sådär. Och ännu mer sådär när jag kom på att vi behövde in på Ica på väg hem, jag hoppas innerligt att jag inte luktade alltför illa och att ingen trodde att det var jag som hade bajs i brallan. :P
Vi fick pengar av svärfar till Zack så vi kunde köpa något till honom som han behöver, så det blir nog en sväng på stan för att fixa lite mer kläder i stl 56. Stl 50 kan han inte ha många dagar till, killen växer så det knakar! :)  (Byxor funkar fortfarande himla bra i 50, men bodysarna är det värre med.)

Nu sover han äntligen efter flera timmar som en väldigt vaken grabb... Han har varit jätteharmonisk hela dagen, fram till ikväll då ingenting har varit bra - sååå missnöjd kille alltså! Han brukar vara vaken 1-2 timmar åt gången, men nu blev det nästan tre timmar så jag gissar att han bara var övertrött.... Nu ska mamman iaf försöka sova lite tills det är dags för mat igen. Kanske att jag ser lite BigBrother och somnar till det. ;)
Fredag
I fredags så jobbade gubben så jag fick sällskap av Carmen som hängde med mig och Zack hela dagen. Det var riktigt najs. Vi slappade så ordentligt att vi till och med somnade till Twilight! Haha! :P 
Till middag åt jag och gubben en riktigt smarrig middag - fläskfilé och potatisgratäng - mums! Det var längesen vi åt något riktigt tillagat, det har varit mycket enkel mat som typ korv och makaroner sen vi kom hem från BB. Nu har man börjat få lite mer rutiner när det kommer till Zack och kan planera in saker lite bättre. :) 

Lördag
Vi började dagen med att åka till min farmor i Roknäs för att hälsa på henne och visa upp Zack, hon ville så gärna träffa honom. Min farmor är den bästa! Hon är så mån om att alla ska må bra och gör allt hon kan för att de ska göra det också. Hon är en optimist utan dess like, värre än mig till och med... ;)  Underbara farmor!
När vi kom dit så inledde lillen med att tok-kräkas över hela sig, så det var bara att byta hela kittet direkt. Sen käkade vi smarrig blodpalt och lite fika på det. Då börjar Zack visa lite missnöje och jag går till honom där han ligger på kökssoffan och sniffar lite - oh yes, poop var det här! Tar upp honom och inser att han dragit iväg en "upp-längs-ryggen-och-lite-här-och-där-poop"... Tjohoo. Det var bara att klä av honom och sanera ungen. Igen. Skruttunge! Nu måste vi fylla på reservkläderna i skötväskan, för det blev nog bara kvar några strumpor och en mössa eller nåt sånt.... :P


Bästa farmorn och Zack

Hemma igen så går hela familjen och med sällskap av Jäcka på en prommis i det underbara vädret! Vilken energiboost alltså! Lovley. :D
Kvällen bjöd på 30-årsfirande i Ersnäs hos en barndomskompis - det var riktigt najs och lillen skötte sig exemplariskt! :)  Vi måste åka dit någon fler gång då det inte är så mycket folk så man hinner surra lite mer känner jag.

Söndag
Idag drar vi en sväng till Skellefteå och hälsar på Zacks farfar!

Update Zack

I tisdags hade vi ju BVC-besök och Zack mättes och vägdes som sig bör. Han växer så det knakar och jag kan verkligen förstå varför han ibland är gnällig trots ingen uppenbar anledning - lillen har ju växtvärk! Stackars liten. Men det är kul att se hur han växer och utvecklas, speciellt nu när han börjat le med hela ansiktet när man tjollrar med honom. Himla sötunge! :)

Vikt: 4240 g (föd.vikt: 3515 g)
Huvud: 38 cm (kommer inte ihåg, kollar sen)
Längd: 55 cm (föd.längd: 49 cm)

Han har länge kunnat fästa blicken på en, men nu har han även börjat följa med blicken när man rör något framför honom! Jag blir alltid alldeles tårögd när nåt nytt händer med honom - det är ju hur underbart som helst. :D

lördag 12 mars 2011

fredag 11 mars 2011

Ligger lite efter....

....med bloggandet alltså. Inte bra. Men jag har en massa att blogga om, har bara haft lite andra prioriteringar senaste tiden liksom. Ska ta tag i det, jag loovar! :)  Dock inte ikväll, nu ska jag äta en macka och sen soooova. :P

torsdag 10 mars 2011

Hemma igen!

Kort update för er som inte hängt med i svängarna....

Åkte igår in till akuten här hemma i Piteå efter ett par dagars förstoppning som inte ville ge med sig. Väl där så provade de både det ena och andra innan de med dropp skickade mig till Sunderbyn med ambulans. Det var lite spännande, de kör rätt snabbt! :P
I Sunderbyn fick jag en massa äckligt att dricka, sen fick jag gå på toa och göra lite buissness och så kändes livet helt plötsligt lite lättare. :D   Fick även sova under natten, det behövdes verkligen!

Nu är jag iaf hemma och dagen kommer att gå ut på att sova och äta för både mig och gubben...

NU: sängen!

söndag 6 mars 2011

Sköna söndag

Idag har vi verkligen haft en skön dag. Vi har varit på långprommis i solen och sög i oss all energi vi bara kunde från sol och frisk luft - härligt! Jag älskar verkligen våren, det är så otroligt skönt med ljuset och värmen... Lite hopp om liv liksom. Sommaren är snart här! Men först ska vi flytta... :P   Vi måste verkligen börja packa, men först kanske vi borde fixa lite kartonger att packa i. Det underlättar lite. :)

Sitter just nu och ser Sofias Änglar - shit så känslosam man blir när det handlar om barn sen man själv fått barn! Jag kunde lätt gråta innan också, men nu får jag en stor klump i magen och börjar tänka på hur det skulle vara om man själv var i den situationen som den här familjen är i. Fy tusan alltså... :(  


Så kom du då till oss du älskade barn och grep våra hjärtan med kraft.
Med ens fick allting mera mening, långt mer än det någonsin haft.
Du ler så du strålar, din själ lyser klar, du fångar all ömhet omkring.
Små fötter och fingrar, din hud och din doft, så underbart skapat allting.


Ditt liv skall vi följa och finnas för dig och dela din glädje och sorg.
När skuggorna hotar ditt solsken, är vi din tryggade borg.
Idag vill vi visa för vänner och släkt, den gåva vi fått att bevara;
Ett barn att få älska och skydda från ont, en lycka för stor att förklara
Av: Jessica Marie Nilsson

lördag 5 mars 2011

Long time, no see

Sitter i soffan och ser lite New Moon - det var ett bra tag sen jag såg nån av Twilight-filmerna så jag kände att det var dags. :)   
Zack ligger och filosoferar här bredvid så vi slappar lite när pappan är och jobbar lite extra. Lillen är betydligt mer harmonisk nu än för bara ett par veckor sen... Tidigare när han väl var vaken så var han mest missnöjd och ville antingen ha mat eller byta blöja. Nu kan han ligga vaken och bara se sig omkring och tjollra lite - riktigt mysigt! :D
Igår gav vi ersättning som sista mål inför natten och snacka om att jag blev lite chockad när jag vaknade av att han låg och tjollrade klockan fem imorse! Då hade han alltså sovit drygt fem timmar i sträck, det var då första gången. Annars brukar han sova 2,5-3 timmar under natten innan han vill ha mat igen. Börjar även misstänka att trots att jag har mjölk i tissarna så är det inte riktigt tillräckligt för honom... Sen så somnar han till flera gånger under tiden jag ammar honom och så ligger han och snuttar en  hel del, så frågan är ju hur mycket han egentligen äter? Jaja, tror att det är en bra grej med ersättningen i alla fall. Så nu ska jag försöka att bara amma ur när det spränger som värst, kanske det kan funka..? Har ju BVC-besök på tisdag så då ska jag passa på att fråga om det där med att sluta amma också - hur man gör på bästa sätt för att få ner mjölkproduktionen på ett bra sätt utan att få mjölkstockning.
Någon som har nåt bra tips om detta?

fredag 4 mars 2011

Det blev DrBrown-flarror till lillen då de hade erbjudande på dem på Barnens Hus igår på deras "Babykväll" - 2 st 240ml wideneck-flaskor för 99:-. Bra pris då en sån flaska annars kostar 129:-.... :P
Zack verkar då gilla dem också så det blir nog bra. :)

Idag hänger jag och Zack hos mamma/mormor för att få lite sällskap. Har passat på att ta en långdusch och käkat lunch - massor najs. :)   Just nu käkar lillen så jag funderar på att ta en liten prommis här i Bersika när han är klar, vore himla skönt.

torsdag 3 mars 2011

Trött i ögat

Är lite trött idag då lillkillen inte riktigt var så samarbetsvillig tidigt imorse... Har väl sovit typ 4 timmar under hela natten, jag alltså. Lillen har sovit en kvart här och en kvart där - själv har jag bara hunnit tänka att "jaa, nu kan jag lägga mig en stund" så har han vaknat och velat äta. Eller äta och äta, börjar misstänka att den lilla luringen snuttar en hel del också på nätterna. Det är inte bara maten han är ute efter... Busunge. :P  

Idag gick jag till Ica med målet att handla bomullsrondeller. Ja, jag vet att det finns såna närmare till - typ Coop, H&M etc - men det är ganska skönt att få röra på sig lite så därför fick det bli Ica idag. Som sagt, bomullsrondeller var det som stod på listan. Jag kom hem med allt möjligt fiffigt, allt från våtservetter till ett grillat kycklinglår till Ahlgrens bilar till bomullsrondeller. Kalaset gick iaf lös på ca trehundra spänn... Det var bara en "övertrassering" på typ tvåhundranittio pengar. Bra jobbat fru Edin.

Från och med idag så kommer vi att öka på ersättningen till Zack från en gång per dag till två gånger. Han verkar då må bra på den och han äter med god aptit, så det är nog inga problem. Tror att det blir himla bra. :) 
Fråga till er som ger/har gett ersättning till era små: Har ni bara använt er av såna där "luftningsflaskor" som gör att de får i sig mindre luft - eller har ni använt vanliga flaskor också? Funderar på hur pass viktigt det är med de där "luftnings-flaskorna". Har en sån som luftar, men tänkte om man utan problem kan använda de vanliga nappflaskorna som står här hemma i köksskåpet också... Tänker att det är bra att ha nån i skötväskan så man alltid har med en flaska liksom. Vad har ni för erfarenheter?

Ikväll ska jag och Zack åka till Bersika och fira min systerdotter som fyller år. :)  Blir kul att träffa syskonen, vi har inte setts nåt sen lillen föddes. Sen blir det lite spännande att åka någonstans själv tillsammans med Zack då gubben jobbar... Alltid lika spännande att göra saker, som kräver lite logistik, utan gubben. Tur att vi har en snäll och samarbetsvillig liten pöjk. :P