lördag 5 mars 2011

Long time, no see

Sitter i soffan och ser lite New Moon - det var ett bra tag sen jag såg nån av Twilight-filmerna så jag kände att det var dags. :)   
Zack ligger och filosoferar här bredvid så vi slappar lite när pappan är och jobbar lite extra. Lillen är betydligt mer harmonisk nu än för bara ett par veckor sen... Tidigare när han väl var vaken så var han mest missnöjd och ville antingen ha mat eller byta blöja. Nu kan han ligga vaken och bara se sig omkring och tjollra lite - riktigt mysigt! :D
Igår gav vi ersättning som sista mål inför natten och snacka om att jag blev lite chockad när jag vaknade av att han låg och tjollrade klockan fem imorse! Då hade han alltså sovit drygt fem timmar i sträck, det var då första gången. Annars brukar han sova 2,5-3 timmar under natten innan han vill ha mat igen. Börjar även misstänka att trots att jag har mjölk i tissarna så är det inte riktigt tillräckligt för honom... Sen så somnar han till flera gånger under tiden jag ammar honom och så ligger han och snuttar en  hel del, så frågan är ju hur mycket han egentligen äter? Jaja, tror att det är en bra grej med ersättningen i alla fall. Så nu ska jag försöka att bara amma ur när det spränger som värst, kanske det kan funka..? Har ju BVC-besök på tisdag så då ska jag passa på att fråga om det där med att sluta amma också - hur man gör på bästa sätt för att få ner mjölkproduktionen på ett bra sätt utan att få mjölkstockning.
Någon som har nåt bra tips om detta?

5 kommentarer:

ida sa...

På bvc kommer dem förmodligen tycka att du kämpa på och kämpa på och fortsätta amma så länge du kan, så stå på dig med det om de känns rätt för dig! Jag tyckte det var ett himla tjat om det där med amningen men man måste göra som känns bäst för en själv.


Jag hade tur och slapp mjölkstockning när jag slutade amma, men jag gjorde faktiskt inget speciellt.. utan trappade ner bara. Du kan ju ge bröstet först,när det är sprängfyllt, några minuter och sedan låta han äta sig mätt på ersättning.

Ja jag vet inte,, lycka till iaf!
Kram till dig och lilleman!

Evelina sa...

Jag tog tabletter. Pravidel heter de, bvc-sköterskan kan fixa. Jag fick superont i tissarna.

victoria eriksson sa...

Har provat såna piller. Funkade klockrent!

Evelina sa...

Alltså jag fick superont i tissarna före piller, mjölkstockning deluxe. Pillrena var kanon! :-) jag är lite otydlig ;-)

Emmeli och Mio sa...

Såg dig också, men det är lugnt, såg ju att du stod och pratade med några andra :)

Härligt att allt går bra med Zack!
Och snart är det inflyttning för eran del. Du längtar väl inte? ;)