fredag 10 september 2010

Uppdatering operationen

Insåg just att det var längesen jag skrev något om hur det går för mig efter operationen, det är mest bäbis som cirkulerar i huvudet just nu... ;)

Det har i alla fall gått himla bra, jag mår oförskämt bra fortfarande! Nu ligger vikten på ca 63 kg och jag känner mig nöjd och vill inte gärna gå ner nåt mer, om jag fick bestämma. Tyvärr är det ju så att man inte rår på vikten så mycket under första året, så det är väl bara att gilla läget liksom. Däremot är jag ju som en slapp sill i kroppen och har inte många muskler till övers. Det är något jag verkligen sörjer. Dock går det ju att fixa med träning - tack och lov! :D  Ska börja lite smått redan nu eftersom jag behöver muskla på mig lite innan magen blir stor och lillen kommer ut, så jag orkar med det helt enkelt.
Maten då? Jag kan äta i stort sett allt som jag ätit tidigare - i betydligt mindre mängder såklart. :P  Fet mat går dock bort helt och hållet för äter jag sånt så dumpar jag direkt och det är bara att gå och lägga sig i några timmar. Att dumpa är riktigt otrevligt och det gör man inte i onödan, inte då jag i alla fall. Vitt bröd kan ibland göra mig lite trött, men jag mår aldrig illa av det och om jag går upp och rör mig lite efter jag ätit det så försvinner tröttheten rätt omgående. Jag håller mig mest till knäckebröd, då det innehåller bra med fibrer och inte gör mig trött. :)
Ja, jag äter godis och snacks emellanåt - men herregud vilken skillnad i mängd det är om man jämför med innan op! En handfull godisar eller en liten dessertskål med snacks räcker en hel kväll för mig idag. Tar jag ett glas läsk så hinner kolsyran försvinna innan jag ens druckit upp det. Förut köpte jag ett halvt KILO godis och kunde trycka det på en em/kväll, kunde lätt dricka 1½ liter cola light själv under loppet av nån timme... Nu känns det som att mitt intag av godsaker ligger på en rimlig och betydligt mer normal nivå än tidigare. Mitt mål har aldrig varit att ha nolltolerans mot detta, under förutsättning att jag tålde det, utan jag ville ha en sund inställning till mat och ett jämnt blodsocker vilket jag idag anser mig ha. Jag äter alltid mat först, och ryms det då nåt litet gott mellan måltiderna så kan jag ta det men aldrig på bekostnad av maten! Det är jätteviktigt eftersom vi opade verkligen behöver all närig vi kan få från maten vi äter. Så mat först, gotta sen - precis som man lär barnen! :)

2 kommentarer:

Malla sa...

Men eller hur att bordet var ett riktigt klipp! billigare kan man nog inte få det ;)
Skönt att du mår bra efter op. Det låter dock galet lite att väga 63 då du har en bebba i magen, men jag fattar att det har med op att göra :) Jag vägde väl typ 7 ton kring v 20. SÅ går det när man är (VAR!) en gottegris :P

Anonym sa...

Jag är grymt impad av dig du är den enda faktiskt som verkar sköta kosten efter operationen och tänka sunt. Tycker att det borde ingå i ett kontrakt då man fått op för så mycket pengar att man ska sköta sig. Läser om så många som missköter sig efter en sån op.. synd på deras kroppar.
kram Helena