torsdag 10 november 2011
Underbara människor
Jag vet inte hur det är med er, men själv känner jag att jag är på tok för dålig på att säga till mina nära och kära hur underbara de faktiskt är och hur mycket deras blotta existens betyder för mig. Så nu tänkte jag göra en liten hyllning till dem.
Familjen
Min familj är en sån där "modern" variant då mina föräldrar är skilda sen i början av åttiotalet. En del ser det som negativt att vara skilsmässobarn, det gör inte jag. Tänk så underbart det är att ha en ännu större familj med fler personer att älska och att bli älskad av. Finns inget negativt med det i mina ögon. :) De är allihopa helt fantastiska på sina sätt! Om man räknar allihopa (mamma, pappa, deras respektive med barn) så består min familj av tolv personer. Hur härligt som helst! Och ska vi då börja räkna alla syskons respektive och barn så blir vi fler än vad jag orkar räkna till... :P
Ni betyder alla så otroligt mycket för mig och jag älskar er allihopa!
De närmsta brudarna
Här hade jag tänkt skriva nåt litet om var och en av er, men jag insåg att det skulle bli att jag skrev samma om alla då de är helt underbara! :P
De personer som jag ser som mina absolut närmsta vänner är Tess, Jäcka, Åsa, Carmen, Erica. Ni är jätteviktiga i mitt liv och ni är helt amazing allihopa - var och en på sitt unika sätt! Ord att beskriva er räcker liksom inte till... Älskar er!
Nya stjärnor
Jag måste bara få hylla den lilla grupp med mammor som jag är glad att jag är en del av. När det var tal om föräldragrupp på Cederkliniken så hade jag en bild av en grupp nyblivna hysteriska "Solsidan"-mammor och var inte så där jättepositivt inställd men tänkte att "kanske man lär känna en eller två nya människor". Jag kunde inte ha mer fel! I denna föräldragrupp fann jag inte bara en och två nya stjärnor, utan FYRA nya helt underbara tjejer och deras småttingar! Vi träffas helt utan krav och jag trivs så galet bra i deras sällskap, min energikvot är alltid påfylld efter våra träffar. :)
Vem är det man ska tacka för att man har förmånen att ha alla dessa fantastiska människor i sin närhet?
Till den det berör: TACK!
Om en liten stund....
....ska jag blogga lite. Tänkte bara att Z skulle somna först, sen kryper jag upp i soffan med datorn. :)
måndag 7 november 2011
Veckans hållpunkter
Måndag
- Babysim
- Sångstund på FH
- Träna (BP 45, 16.30)
- Minirytmik på FM
- Mammagruppen kommer och hälsar på
- Träna (Step/Core 16.30)
- Träna (BP, 09.00)
- Fikadejt på stan
- Städa/tvätta
söndag 6 november 2011
Buzzar - Natusan
Jag är ju en Buzzador, som jag berättat tidigare, och det innebär att jag får testa en massa saker helt gratis. Det är hur kul som helst! Vill du också bli en Buzzador (kostar inte en krona!) så gå in på https://www.buzzador.com/buzzador och anmäl dig nu! Ange mig som den som tipsat dig om detta så blir jag jätteglad - mitt alias där är Rockerika.
Den här gången har jag fått produkter från Natusan hemskickade för att prova på Zack - Natusan Bedtime Bath och Bedtime Baby Oil.
Natusans god natt-rutin
Natusan® har tagit fram ett förslag till en god natt-rutin som bygger på tre steg. Deras milda serie Natusan® bedtime med lugnande och avslappnande egenskaper kombinerad med god natt-rutinen är genom studier bevisad att hjälpa bebisar att somna lättare och att sova bättre under natten.
1. Kvällsbad Börja kvällsrutinen med ett bad, vattnet bör hålla ca. 37°C. Häll gärna några droppar av Natusan® bedtime bath i badet och blanda runt, för mild och skonsam rengöring av din bebis hud och hår. Om din bebis redan fått mycket hår kan det vara bra att tvätta med ett milt schampo. Vi rekommenderar Natusan® bedtime shampoo med lugnande doft och milt rengörande effekt. När du badat färdigt lyfter du försiktigt upp din bebis och sveper in honom eller henne i ett mjukt badlakan. Torka ordentligt torrt i alla veck.
2. Babymassage Innan du klär på din bebis efter badet kan du passa på att ge honom eller henne en mysig massagestund. Det bör vara behaglig temperatur i rummet och det är bra om det kan vara lugnt och stilla under hela massagestunden. Till babymassagen passar det bra att använda Natusan® bedtime baby oil, som även återfuktar din bebis hud.
3. Lugn stund
Efter badet och babymassagen kan du hjälpa din bebis att slappna av genom att läsa en saga eller nynna lugnt och stillsamt. Undvik lek eller aktivitet så att din bebis blir riktigt sömnig. På detta sätt ger du din bebis möjlighet att lära sig att hitta lugnet i sig själv, vilket underlättar även på natten. Lägg bebisen ned innan den somnat och försök undvika att den blir beroende av att vyssjas eller ammas till sömns. Skapa en rogivande miljö i sovrummet och se till att det inte är för varmt. Tänd gärna en nattlampa och varför inte spela lugnande musik?
Deras symbol Dokumenterat mild är din garanti för att Natusan® babyprodukter är milda och skonsamma. Samtliga ingredienser är noggrant utvalda. Alla produkter är kliniskt testade och har genomgått hudirritations- och allergitester.
Symbolen No More Tears® betyder att produkten inte svider i ögonen. Detta är extra viktigt för bebisar som inte har fullt utvecklade blinkreflexer och tårkanaler. Produkten har genomgått omfattande tester där effekten på ögonen jämförts med vanligt vatten.
Bedtime Bath
Mild, flytande barntvål med den lugnande doften Natural Calm® för rengöring av din bebis hud och hår.
Använd några droppar i badvattnet eller direkt på kroppen för att göra huden ren utan att torka ut. Passar bra till godnattstunden, förstärker känslan av stillhet och ro. Märkt med symbolen No More Tears® som innebär att tvålen är lika mild mot ögonen som vanligt vatten.
Bedtime Baby Oil
Skyddande och återfuktande barnolja med den lugnande doften Natural Calm®. Smörj in din bebis för att återfukta huden direkt efter badet eller när huden känns torr. Skapa gärna en rutin för att se över ditt barns hud varje dag, kanske innan läggdags eller vid blöjbyten. Passar utmärkt till babymassage innan sängdags.
Jag återkommer med betyg på dessa produkter då vi bara hunnit använda dem en gång hittills, men den gången vi har provat så är vi väldigt positivt inställda till dem! :)
Det följde även med rabattkuponger på dessa två produkter, så om någon (gärna då inom kommunen) vill ha ett par såna så hojta så lämnar jag dem i era brevlåda! :D
Den här gången har jag fått produkter från Natusan hemskickade för att prova på Zack - Natusan Bedtime Bath och Bedtime Baby Oil.
Natusans god natt-rutin
Natusan® har tagit fram ett förslag till en god natt-rutin som bygger på tre steg. Deras milda serie Natusan® bedtime med lugnande och avslappnande egenskaper kombinerad med god natt-rutinen är genom studier bevisad att hjälpa bebisar att somna lättare och att sova bättre under natten.
1. Kvällsbad Börja kvällsrutinen med ett bad, vattnet bör hålla ca. 37°C. Häll gärna några droppar av Natusan® bedtime bath i badet och blanda runt, för mild och skonsam rengöring av din bebis hud och hår. Om din bebis redan fått mycket hår kan det vara bra att tvätta med ett milt schampo. Vi rekommenderar Natusan® bedtime shampoo med lugnande doft och milt rengörande effekt. När du badat färdigt lyfter du försiktigt upp din bebis och sveper in honom eller henne i ett mjukt badlakan. Torka ordentligt torrt i alla veck.
2. Babymassage Innan du klär på din bebis efter badet kan du passa på att ge honom eller henne en mysig massagestund. Det bör vara behaglig temperatur i rummet och det är bra om det kan vara lugnt och stilla under hela massagestunden. Till babymassagen passar det bra att använda Natusan® bedtime baby oil, som även återfuktar din bebis hud.
3. Lugn stund
Efter badet och babymassagen kan du hjälpa din bebis att slappna av genom att läsa en saga eller nynna lugnt och stillsamt. Undvik lek eller aktivitet så att din bebis blir riktigt sömnig. På detta sätt ger du din bebis möjlighet att lära sig att hitta lugnet i sig själv, vilket underlättar även på natten. Lägg bebisen ned innan den somnat och försök undvika att den blir beroende av att vyssjas eller ammas till sömns. Skapa en rogivande miljö i sovrummet och se till att det inte är för varmt. Tänd gärna en nattlampa och varför inte spela lugnande musik?
Deras symbol Dokumenterat mild är din garanti för att Natusan® babyprodukter är milda och skonsamma. Samtliga ingredienser är noggrant utvalda. Alla produkter är kliniskt testade och har genomgått hudirritations- och allergitester.
Symbolen No More Tears® betyder att produkten inte svider i ögonen. Detta är extra viktigt för bebisar som inte har fullt utvecklade blinkreflexer och tårkanaler. Produkten har genomgått omfattande tester där effekten på ögonen jämförts med vanligt vatten. Bedtime Bath
Mild, flytande barntvål med den lugnande doften Natural Calm® för rengöring av din bebis hud och hår.
Använd några droppar i badvattnet eller direkt på kroppen för att göra huden ren utan att torka ut. Passar bra till godnattstunden, förstärker känslan av stillhet och ro. Märkt med symbolen No More Tears® som innebär att tvålen är lika mild mot ögonen som vanligt vatten. Bedtime Baby Oil
Skyddande och återfuktande barnolja med den lugnande doften Natural Calm®. Smörj in din bebis för att återfukta huden direkt efter badet eller när huden känns torr. Skapa gärna en rutin för att se över ditt barns hud varje dag, kanske innan läggdags eller vid blöjbyten. Passar utmärkt till babymassage innan sängdags.
Jag återkommer med betyg på dessa produkter då vi bara hunnit använda dem en gång hittills, men den gången vi har provat så är vi väldigt positivt inställda till dem! :)
Det följde även med rabattkuponger på dessa två produkter, så om någon (gärna då inom kommunen) vill ha ett par såna så hojta så lämnar jag dem i era brevlåda! :D
fredag 4 november 2011
Ranchkyckling
Receptet har jag ursprungligen fått från Tess, sen har jag modifierat det liiiite bara... :) Det är lika enkelt som gott!
Ranchkyckling
3-4 kycklingfiléer
ca 400 gr penne eller tagliatelle (jag kör på penne)
1 pkt bacon (jag kör utan då jag inte är nåt fan av just det)
1 röd paprika
5 dl creme fraiche
3 dl vispgrädde (jag kör 5 dl laktosfri matlagningsgrädde)
gratängost
salt
peppar
2 st OLWs Ranchdip-påsar
Strimla och stek kycklingen, krydda med salt och peppar. Koka pastan enligt beskrivning. Skär paprikan (viktig för smaken!) i strimlor och skär baconet i små bitar om man vill ha med den.
Blanda ihop creme fraichen och grädden och vispa ner dipen.
Blanda ihop pastan, kyckligen, paprikan och ev bacon och häll ner i en ugnsform och häll över "röran". Jag brukar röra om lite i formen så att röran inte bara lägger sig överst. Sen toppar man med gratängost och tjopp in i ugnen i typ 20-30 minuter på ca 225*. (Tiden beror lite på hur bra ugnen är... ;) )
Så där, klart att servera! :D
Ranchkyckling
3-4 kycklingfiléer
ca 400 gr penne eller tagliatelle (jag kör på penne)
1 pkt bacon (jag kör utan då jag inte är nåt fan av just det)
1 röd paprika
5 dl creme fraiche
3 dl vispgrädde (jag kör 5 dl laktosfri matlagningsgrädde)
gratängost
salt
peppar
2 st OLWs Ranchdip-påsar
Strimla och stek kycklingen, krydda med salt och peppar. Koka pastan enligt beskrivning. Skär paprikan (viktig för smaken!) i strimlor och skär baconet i små bitar om man vill ha med den.
Blanda ihop creme fraichen och grädden och vispa ner dipen.
Blanda ihop pastan, kyckligen, paprikan och ev bacon och häll ner i en ugnsform och häll över "röran". Jag brukar röra om lite i formen så att röran inte bara lägger sig överst. Sen toppar man med gratängost och tjopp in i ugnen i typ 20-30 minuter på ca 225*. (Tiden beror lite på hur bra ugnen är... ;) )
Så där, klart att servera! :D
torsdag 3 november 2011
Nä, vet ni vad..?
Jag skjuter lite på min matliste-fota-recept-grej... Ids helt enkelt inte. Kanske lägger ut de gånger då vi äter nåt lite extra smarrigt, som morgondagens Ranchkyckling... ;)
onsdag 2 november 2011
Som att det ens kunde bli märkligare liksom...
Som jag skrev tidigare så har jag haft ont i magen - dagligen - de senaste typ två veckorna och igår kväll övervägde jag att kontakta läkare idag. Men så tänkte jag att jag minsann skulle göra ett litet experiment. Det onda började i samma veva som jag slutade med Cola Light så jag tänkte helt sonika se vad som skulle hända om jag drack det igen. Och vet ni vad? Idag har jag druckit Cola Light och inte haft en tillstymmelse till ont i magen! Vad säger man om detta då? Märkligt är vad det är.... Ska fortsätta mitt experiment i några dagar till för att få ett rättvist resultat. Lite facinerande är det nog allt.... :P
En annan dag ska jag berätta om nåt annat som jag dragit mig för att skriva om.
En annan dag ska jag berätta om nåt annat som jag dragit mig för att skriva om.
tisdag 1 november 2011
Tävling hos Monstermalla!
| Bild lånad av Monstermalla |
Dagens middag - älgstek
Idag gjorde vi älgstek, min första egenlagade stek ever! Till steken käkade vi potatis, sallad och svartvinbärsgele.... Schmums!Recept (piece of kaka!)
1 älgstek eller annan valfri stek
salt
peppar (vit och svart)
vatten
redning
potatis
sallad
svartvinbärsgele
Efter att ha saltat och pepprat steken så bryner du den i stekpanna som hastigast (ska bli lite stekyta) så att du kapslar in köttsaften. Sen hivar du över steken i en gryta och häller i lite vatten (någon dl) så att den får stå och småkoka i det i ca 1½ - 2 timmar.
Efter det så tar du ut köttet från pannan och skär det i skivor. Sen häller du lite redning (maizena är bra grejer!) i "stekvattnet" så att det blir en sås av det och lägger sen tillbaka köttet i pannan tillsammans med såsen.
Koka potatis och mecka ihop en sallad. Servera med svartvinbärsgele och succén är ett faktum!
MUMS!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)