fredag 31 december 2010

Året som gått

Årets Rejsa
När vi med andan i halsen fick syn på en knöl på hennes ena framben så svartnade det lite för ögonen. Ett besök hos vetrinären bekräftade att det var en tumör, men troligtvis en godartad sådan. Alla minnen och känslor från när Gibbe blev sjuk bubblade upp och det var otroligt påfrestande tid från att vi varit in första gången tills dess att de fått provsvaren från biopsin. Tumören togs bort och det visade sig att den var godartad och en relativt vanlig sort som unga hundar kan få. Tack och lov!
Sen ställde vi ut henne i maj med riktigt fina resultat - BIM med ett Ck - snyggtjejjen våran! Jag har sagt det förr och säger det igen, hon är verkligen ett lyckopiller och vi älskar henne på alla sätt och vis. Våran lilla Loppa.


Årets Prövning
Hade lite flyt och fick sommarjobb på Gina Tricot sommaren 2010 - jag var hur nöjd som helst över detta! Sen visade det ju sig att jag var gravid och med graviditeten kom ett illamående utan dess like. Huuuuua. Sen att inte kunna kräkas på grund av magsäcksoperationen gjorde inte saken bättre - det lättade ju aldrig! :/  Så jag jobbade hela sommaren i relativt högt tempo och ett brutalt illamående och minns inte så mycket mer från den här sommaren. Tyvärr.

Årets Kärlek
Här skulle jag såklart kunna skriva en hel dag om mig och gubben - men årets kärlek är ju helt klart att våra älskade vänner Åsa och Jimmy (äntligen!) gifte sig! Som att vi hade väntat på denna dag! Denna dag var helt perfekt och så "de" som det kunde bli. Vi hade även äran att vara värdpar och jag hoppas att de är nöjda med den lilla insats vi gjorde - det var superkul!



Årets Projekt
Vi lämnade ju "Wisteria Lane" på Djupviken för att flytta in till stan och bli stadsråttor. Och herreguuud vilket projekt detta visade sig bli... Gubben jobbade, jag jobbade och mådde illa och det var bara tur att vi fick ta nycklarna till nya lägenheten en månad tidigare än planerat för annars hade det aldrig gått. Eftersom nya läggan stått tom en längre tid och var ostädad så fick vi en gratismånad av hyresvärden mot att vi städade den själva. Vi funderade inte så himla länge på det erbjudandet. :P  Men nu är vi här och trivs jättebra, om man bortser från ett gäng partyprissar som använder trapphuset som festlokal. Däremot börjar tankarna vandra iväg till hus igen, mest för att få en gård och att slippa grannar så nära inpå. Vi får se hur det blir framöver.

Årets Röst
Jag säger bara en sak - Jay Smith - och låter klippet tala för sig själv.


Årets Klipp
Det måste nog vara barnvagnen som vi hittade på Blocket - precis en sån som vi ville ha! Den var till och med i rätt färg och såg ut som att den knappt var använd, detta till ett superpris! Mycket, mycket nöjd över det inköpet! :D

Årets Beroende
Eftersom jag har otroligt lätt att fastna i serier så har jag ju gjort det även det här året. I år är det Vampire Diaries som stått överst på listan av bra serier - såååå underbar! Den har allt från blodiga slagsmål till sweet love.... *drömmer mig bort lite*  Helt perfekt, skulle jag väl sammanfatta den som.


Årets Lycka
Det är ju helt klart Junior som plaskar runt i magen just nu. Han var lika oväntad som vansinnigt efterlängtad efter nästan sex års kämpande! Tänk så ödet kan överraska oss... Kommer ihåg när jag sa till gubben att jag skulle ta ett test bara för att utesluta att det var en graviditet som muckade med min mens, eftersom jag trodde att det var på grund av operationen den var lite sen. När jag tagit testet så stod vi båda två inne på lilltoan i gamla lägenheten och tittade på stickan, sen på varandra, sen på stickan, sen på varandra... Vi visste verkligen inte vad vi skulle vare sig känna eller tro. Många oroliga veckor gick vi igenom innan det var dags för fostervattensprov, om vi nu skulle ta oss så långt. Det gjorde vi och det visade sig att det låg en frisk grabbhalva där inne och mådde hur bra som helst! Vad är oddsen liksom? Lyckan visste inga gränser och vi har nog fortfarande inte riktigt greppat att det verkligen är våran tur nu. :)  Som vi längtar efter våran lilla Junior som snart är hos oss!


Årets Förändring
Måste nog vara att jag lämnade 35 kilo bakom mig för alltid i och med min magsäcksoperation i våras. Det är utan tvekan det bästa jag gjort för min hälsa och välmående! Visst har det varit lite kämpigt att bli gravid så snart efter op eftersom näringsupptaget inte har varit det bästa, men jag har ändå fått må otroligt bra trots allt. Jag vill gärna tro att det fanns en tanke bakom att jag hann göra operationen innan jag blev gravid, för att jag är övertygad om att min kropp hade gått sönder helt och hållet om jag hade blivit gravid när jag vägde närmare hundra kilo och hade ont i alla leder redan då. Så, tack till ödet som såg till att alla ducks was in a row för en gångs skull! :P

Årets Insikt
Att Vampire Diaries-vampyrerna smiskar Twilight-vampyrerna vilken dag som helst! ;)

Årets lillfis
Såklart lillfisen Elton som såg dagens ljus i somras och som jag har äran att vara faster till! Han är en riktig gladskit och har de goaste kinderna i världen som man bara vill nypa i... Sötunge! :P

Sjuk

Sådär ja, då har influensan flyttat in. Tjohoo så kul. Tack och lov så har jag ingen feber än, men mitt huvud känns som att det är inlindat i bomull och jag är alldeles skakig... Härligt. Jag är inte jätteförvånad eftersom jag alltid brukar bli förkyld så här kring jul/nyår, men ändå okul. :(

Ska äta upp min lunch och sen vila lite, men jag återkommer senare med en liten årskrönika över 2010....
Published with Blogger-droid v1.6.5

torsdag 30 december 2010

Mattan i hallen

Praktiskt med matta i hela hallen, speciellt när man börjar dra in en snöig vagn där... :)

onsdag 29 december 2010

Dagens BM-besök

  • HB 128
  • Sf-mått 35 cm
  • Socker okej (kommer inte ihåg värdet)
  • Blodtryck 110/70
  • Juniors hjärtslag ca 138
Sen tyckte hon att Junior verkar vara i bra proportion till mig och min kropp, så det känns bra. Vi pratade även lite om preventivmedel efter förlossningen, och som det ser ut nu så är jag lite nyfiken på hormonspiral. Nån som har någon erfarenhet av dem? Åsa, resultatet för dig med spiral blev ju förvisso ett stycke Wendy - men jag tänkte att min bm kanske är skitgrym på att sätta in den rätt om man jämför med din student, eller nåt . ;)  höhö!

tisdag 28 december 2010

En dag tidigt - men what the hell! :P v 37 + bild

Jag
Det kan vara dags när som helst nu, men ta det lugnt. Många går längre än 40 veckor, särskilt förstföderskor. Att föda mellan vecka 37+0 och fram till vecka 41+6 anses normalt. Ditt fundusmått har planat av nu och växer inte lika snabbt. Många barn sjunker djupare ner i bäckenet nu. Det är vanligare om du fött barn tidigare. Brösten producerar redan råmjölk. Bäckenet är utvidgat. Den allra sista tiden brukar gravida kvinnor bli försjunkna samt kan ha svårt att sova. Kanske kan man se det som en förberedelse inför alla vakna nätter som väntar tillsammans med babyn.

Junior
Barnet ökar fortfarande i vikt, men växer inte så mycket på längden längre. Barnet är fullt medvetet. Det lagrar näring i sina organ för att klara eventuella påfrestningar vid förlossningen. Barnet tränar sina lungor genom att dra in och trycka ut fostervatten i dem. Ändå är lungorna de sista av barnets organ som mognar. Nu ligger de flesta startklara med huvudet nedåt. Om inte, brukar man försöka vända det.

Kom  på att vi hade ett stativ till kameran hemma, liiite bättre än att ta kort via spegeln! haha!

Shopping.....

Idag har vi bockat av det sista på Juniors inköpslista, det känns riktigt bra. Nu är det bara spjälsängen som ska målas, sen är det fritt fram för honom att komma ut! :D  

Lugnet börjar lägga sig nu.... :)

måndag 27 december 2010

Tisdag imorrn....

....och jag ska fasen inte göra många knop! :D Eventuellt att jag passar på att städa ur kylen. Brukar göra det när vi storhandlar, men jag hann inte idag. Det känns som roligare att kika in där om det är rensat och avtorkat. Alltid hittar man nåt där bäst-före-datumet gått ut. :P

Ikväll har jag känt av fogarna som aldrig förr! Det är inte skönt för fem öre.... Blev nog lite mycket med både en sväng på stan och jobb på det. Det är ju roliga saker bägge två egentligen, men när man har ont så tar det udden av det roliga liksom. Tur att jag hade lite (läs: mycket!) backup på jobbet då jag var så sjukt trött i huvudet.... Bara ett lugnt pass kvar nästa måndag, sen blir det till att ägna all tid till att ladda inför Juniors ankomst! :)

Nä, nu ska jag äta upp mitt kvällsfika och sen lägga huvudet på kudden. Gonatt gott folk!
Published with Blogger-droid v1.6.5

Snart.....

....är det fasen dags - 29 dagar kvar till beräknad förlossning! :D   Visst är vi nervösa över själva förlossningen, men vi försöker att ha målbilden i huvudet - när Junior kommit ut. Fastän vi vet att man aldrig vet hur förlossningen kommer att bli så har vi en positiv bild och försöker att se den med optimistiska ögon - för det är ju faktiskt då vi äntligen kommer att få träffa den efterlängtade sonen! :D  Hur underbart är inte det! Jag kan inte med ord beskriva hur det känns när jag tänker på den stunden när han kommit ut till oss, jag blir alldeles tårögd av lycka. :)

Livet är så otroligt fantastiskt!

söndag 26 december 2010

Så var det över för det här året!

Och det känns faktiskt helt okej. Vi har haft en riktigt härlig och lugn julhelg, jämfört med hur det brukar vara...  :) 

Julafton tillbringade vi, som jag skrev om tidigare, hos svärfar i Skellefteå. Juldagen var vi bjudna till mamma och hennes sambo - mycket lugnt och stillsamt där också. :) 
Ikväll har vi varit och hälsat på hos pappa och hans sambo tillsammans med de andra syskonen, väldigt trevligt som alltid när vi träffas! Vi har ätit, ätit, fikat, spelat lite Wii och brädspel (som jag vann! ;) ) och surrat en massa. Att träffas allihopa må vara lite livat, men det är ändå något jag verkligen är superkul eftersom det är sällan det händer - trots att vi bor i samma stad. Livet kommer emellan ibland. Tyvärr.

Jag/vi är supernöjda över alla de julklappar vi fått - hade verkligen inte räknat med så mycket som vi fick! Vi måste ha varit riktigt snälla i år... ;)
Ids inte lista upp allt vi fått, men det är riktigt fin-fina grejer till både oss och lite till Junior också. :D 
TACK allihopa!

Nyårsafton kommer vi att spendera här hemma, bara vi och Loppan eftersom gubben börjar jobba 21.00... Planen är att jag och Loppan ska följa med gubben till jobbet och fira tolvslaget där, men vi får se hur trött jag är - det kan lika gärna bli så att vi stannar hemma och myser också. Det blir som det blir. :)  God mat ska vi då äta tillsammans, det är då säkert. :P  Håller även på att fila på en liten "årskrönika" för 2010 som ni ska få ta del av närmare helgen. :)

Nu: söka reda på kudden - är såååå trött!

lördag 25 december 2010

Men vad katten hände?

Julafton tillbringade vi hos svärfar i Skellefteå - eller Ostvik är väl mer korrekt egentligen, men Sk-å som Sk-å tycker jag som pitebo. Haha! :P 
Vi hade i alla fall en riktigt skön och soft dag där, passade mig alldeles utmärkt eftersom jag alltid är trött ändå. Vi fikade, åt middag, fikade igen och surrade lite. Efter middagen så kom även svärmor och gubbens andra bror med sambo dit, så det var kul att vi hann träffa dem också! :) 
Dagens action var nog mötet mellan Rejsa och kissen.... Herreguuud! Katten var inne eftersom det var så pass kallt ute när vi kom, men han hade gömt sig i en vägghylla i vardagsrummet så han kände sig väl inte så där jättebekväm med en stor hund i huset. Kisse tycker nämligen att hundar är väldigt äckliga och flyr fältet så fort han ens känner doften av dem. Jag satt i köket och surrade med svärfars sambo när jag hör världens bark från vardagsrummet och jag ser framför mig att Rejsa är uppe i hyllan och jagar katten... *paniiik*  Jag springer dit och ser då Rejsa stå nedanför fönstret i en massa jord som ramlat ur en blomma som ligger på golvet, där ligger även en sån där "luft-fuktar-grej" i porslin i tusen delar, ljusstaken i fönstret har slocknat och ligger/hänger halvvägs nere på golvet och det luktar kattpiss. Så var är katten? Jo, kisse har klamrat sig fast i regeln mellan två fönster där han panikslaget tittar på Rejsa som står nedanför och viftar på svansen. Stackars katten blev så rädd att han kissade ner sig i flykten från Loppan. :(   Tur att svärfar är så lugn - han tog bara ner katten och stängde in honom i badrummet så att han skulle så varva ner och vara ifred, hämtade en sopborste och sopade upp jorden och keramikskärvorna medan jag hämtade skurhinken. Sen skrattade vi gott åt alltihopa resten av kvällen! :P 
Har bara väntat på att det här ska hända, det är ju oundvikligt i det långa loppet liksom. Rejsa tycker att katter är jätteroliga - de springer ju och jaktinstinkten tar nog över lite där! I somras skulle hon jaga katten på Nygatan, katten sprang iväg under staketet - Rejsa rakt in i det. :P  

Julklappar so far:
- Trisslott
- Pengar
- Presentkort H&M
- Presentkort H&M
- Presentkort Hanzens

Vi kommer att få julklappar både idag och imorrn också när vi åker runt till resten av familjen - inte dumt alls! :P  Det är kul med klappar! ;)