Receptet har jag ursprungligen fått från Tess, sen har jag modifierat det liiiite bara... :) Det är lika enkelt som gott!
Ranchkyckling
3-4 kycklingfiléer
ca 400 gr penne eller tagliatelle (jag kör på penne)
1 pkt bacon (jag kör utan då jag inte är nåt fan av just det)
1 röd paprika
5 dl creme fraiche
3 dl vispgrädde (jag kör 5 dl laktosfri matlagningsgrädde)
gratängost
salt
peppar
2 st OLWs Ranchdip-påsar
Strimla och stek kycklingen, krydda med salt och peppar. Koka pastan enligt beskrivning. Skär paprikan (viktig för smaken!) i strimlor och skär baconet i små bitar om man vill ha med den.
Blanda ihop creme fraichen och grädden och vispa ner dipen.
Blanda ihop pastan, kyckligen, paprikan och ev bacon och häll ner i en ugnsform och häll över "röran". Jag brukar röra om lite i formen så att röran inte bara lägger sig överst. Sen toppar man med gratängost och tjopp in i ugnen i typ 20-30 minuter på ca 225*. (Tiden beror lite på hur bra ugnen är... ;) )
Så där, klart att servera! :D
fredag 4 november 2011
torsdag 3 november 2011
Nä, vet ni vad..?
Jag skjuter lite på min matliste-fota-recept-grej... Ids helt enkelt inte. Kanske lägger ut de gånger då vi äter nåt lite extra smarrigt, som morgondagens Ranchkyckling... ;)
onsdag 2 november 2011
Som att det ens kunde bli märkligare liksom...
Som jag skrev tidigare så har jag haft ont i magen - dagligen - de senaste typ två veckorna och igår kväll övervägde jag att kontakta läkare idag. Men så tänkte jag att jag minsann skulle göra ett litet experiment. Det onda började i samma veva som jag slutade med Cola Light så jag tänkte helt sonika se vad som skulle hända om jag drack det igen. Och vet ni vad? Idag har jag druckit Cola Light och inte haft en tillstymmelse till ont i magen! Vad säger man om detta då? Märkligt är vad det är.... Ska fortsätta mitt experiment i några dagar till för att få ett rättvist resultat. Lite facinerande är det nog allt.... :P
En annan dag ska jag berätta om nåt annat som jag dragit mig för att skriva om.
En annan dag ska jag berätta om nåt annat som jag dragit mig för att skriva om.
tisdag 1 november 2011
Tävling hos Monstermalla!
| Bild lånad av Monstermalla |
Dagens middag - älgstek
Idag gjorde vi älgstek, min första egenlagade stek ever! Till steken käkade vi potatis, sallad och svartvinbärsgele.... Schmums!Recept (piece of kaka!)
1 älgstek eller annan valfri stek
salt
peppar (vit och svart)
vatten
redning
potatis
sallad
svartvinbärsgele
Efter att ha saltat och pepprat steken så bryner du den i stekpanna som hastigast (ska bli lite stekyta) så att du kapslar in köttsaften. Sen hivar du över steken i en gryta och häller i lite vatten (någon dl) så att den får stå och småkoka i det i ca 1½ - 2 timmar.
Efter det så tar du ut köttet från pannan och skär det i skivor. Sen häller du lite redning (maizena är bra grejer!) i "stekvattnet" så att det blir en sås av det och lägger sen tillbaka köttet i pannan tillsammans med såsen.
Koka potatis och mecka ihop en sallad. Servera med svartvinbärsgele och succén är ett faktum!
MUMS!
måndag 31 oktober 2011
Någon som kan förklara följande för mig:
För cirka 1½ vecka sedan så tänkte jag att jag skulle detoxa mig från Cola Light och godis då jag känner att det blivit lite mycket av det på senaste tiden, samt att jag tänkte vara snäll med magen då Cola Light är förstoppande. Sagt och gjort - har inte ätit godis eller druckit Cola sen dess. Men - ett stort MEN - jag har ont i magen varje jäkla dag! Förstår inte hur det går ihop... Kan det vara för att mina stackars tarmar är "otränade", alltså inte vara att få arbeta så som de gör nu? Någon som har någon teori? Jag håller på att bli galen alltså.... :( Det är extremt frustrerande.
Inte något roligt och spännande ämne kanske, men jag tänkte kolla om någon har någon tanke kring detta. Och ja, om det fortsätter så går jag såklart till en läkare.
Inte något roligt och spännande ämne kanske, men jag tänkte kolla om någon har någon tanke kring detta. Och ja, om det fortsätter så går jag såklart till en läkare.
Veckans mat
Nu har jag, som planerat, gjort en liten matlista för veckan. Blir intressant att se om jag kommer att hålla den bara. :P
Tänkte även att jag skulle fota maten och lägga ut recept. Jag känner mig lite inspirerad av Monstermalla som gör så mycket roligare mat än vad jag nångonsin skulle komma på, men jag tänkte att då får jag en anledning att blogga även om jag inte har såå mycket att berätta. :)
Måndag: Rester
Tisdag: Älgstek med potatis och grönsaker
Onsdag: Makaronilåda
Torsdag: Rester
Fredag: Ranchkyckling
Lördag: Fläskfile med pommes - ev. grilla
Söndag: Spaghetti och köttfärssås
Tänkte även att jag skulle fota maten och lägga ut recept. Jag känner mig lite inspirerad av Monstermalla som gör så mycket roligare mat än vad jag nångonsin skulle komma på, men jag tänkte att då får jag en anledning att blogga även om jag inte har såå mycket att berätta. :)
Måndag: Rester
Tisdag: Älgstek med potatis och grönsaker
Onsdag: Makaronilåda
Torsdag: Rester
Fredag: Ranchkyckling
Lördag: Fläskfile med pommes - ev. grilla
Söndag: Spaghetti och köttfärssås
söndag 30 oktober 2011
Nu är den äntligen här!
Zs första tand hade ploppat upp igår morse! Ett vass liten kakotjuv! :P Han är inte lika snorig nu heller, men han secklar som en Alien alltså... Hur mycket seckel kan en liten kille producera liksom? Shit pommes!
På tisdag börjar även babysimmet med ett infomöte - det blir kul! Z älskar ju att bada så jag tror att han kommer att gilla det här också. Som jag har förstått det så är det lite mer lugnare aktiviteter än vad han normalt ägnar sig åt när vi är iväg och badar. När vi är iväg själva så tokplaskar han från det vi kommer ner i badet tills dess att vi går upp igen. Sötunge! :)
På tisdag börjar även babysimmet med ett infomöte - det blir kul! Z älskar ju att bada så jag tror att han kommer att gilla det här också. Som jag har förstått det så är det lite mer lugnare aktiviteter än vad han normalt ägnar sig åt när vi är iväg och badar. När vi är iväg själva så tokplaskar han från det vi kommer ner i badet tills dess att vi går upp igen. Sötunge! :)
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
