Jag är gravid - igen - men den här gången ser det ljusare ut än någonsin tidigare. Just därför har vi beslutat oss för att sluta oroa oss och istället glädja oss till vad som komma skall! (I dagsläget så är vi beräknade till den 12 juni 2010 så det blir en sommarbäbis!)
Så det så. :)
I dagsläget är jag i v11 (10+2) och vi har idag sett en partyräka i magen som vägrade ligga stilla och som vinkade på hejvilt. Det var superläckert! Räkan hade vuxit precis som den ska ha gjort de senaste två veckorna och det kändes som en otrolig lättnad - vi har nämligen aldrig gått så här långt tidigare så det är helt nytt för oss. Har redan hunnit med fyra ultraljud, och nästa gång vi ska dit blir julveckan när vi ska göra fostervattensprov för att kolla så att allt står rätt till med kromosomerna. :) Spännande och läskigt!
Enda baksidan på myntet är att jag mår fruktansvärt illa och är förlamande trött - hela tiden. Får knappt i mig nån mat, blir mest smörgås, fil, nyponsoppa, äpplen och liknande. Det är grymt frustrerande eftersom att jag äter tabletter mot illamåendet och ändå mår så här. Därför så har jag sjukanmält mig från praktiken den här veckan och hoppas på att det ska ha gett med sig lite inför nästa vecka så jag iaf klarar av att ta mig dit.
Och det nästan allra bästa är att jag kommer att få en mamma-ledighetspolare till sommaren eftersom min bror och hans Malin också väntar smått! Det skiljer ca 1-2 veckor mellan oss i dagsläget - känns lite som ödet. :D Jag är så fantastiskt glad för deras skull!!! (Anledningen till att jag kan skriva att de också ska ha smått här är för att hon idag har "outat" det på sin blogg!)
Wihoooo för oss!
måndag 16 november 2009
Glömde ju en bild tidigare...
....som jag knappt höll på att hitta. En bild på favvoJäcka i sitt esse!
söndag 15 november 2009
ÄNTLIGEN!!!!
Visst är jag lite sent ute, men bättre sent än aldrig!
Äntligen får ALLA gifta sig med den man älskar - oavsett kön - så otroligt fantastiskt! Och som att vi väntat på att detta par ska knyta knuten! :D
Bara goda minnen!



Blev inspirerad av några bloggar jag kikat på under de senaste dagarna där det är upplagt bilder från förr... Jag gjorde detsamma - spannet är från 2003-2008 med allt från Olga till Halloweenfest till Gibbe till brorsans 30-årsfest till vårat kök vi hade i huset som jag saknar huuur mycket som helst och en massa annat kul också! :)
torsdag 12 november 2009
Trollet hemma hos oss
Det är läget här hemma - lugnt och skönt. :)
Gubben har börjat kalla mig för SoffTrollet, I wonder why? höhö. Jag och Soffan trivs väldigt bra i varandras sällskap och vi kan umgås utan att säga nåt till varandra alls. Det är skönt. ;)
Jag är iaf mycket piggare idag om man jämför med gårdagen, så jag hade tänkt försöka ta mig iväg till hundkursen ikväll - får se hur det blir med det. Vi skulle behöva det, men jag vet inte om min ork räcker till.... :S
Kanske att jag tar en powernap och ser om det ger nåt.
Min bärbara dator håller på att gå sönder - igen, på exakt samma sätt som de andra två gångerna. Har även hört andra som har haft precis samma problem med sina Asus-datorer av samma modell.... Mailade till Asus kundtjänst och frågade hur jag ska gå tillväga nu när samma sak håller på att hända igen och garantin gått ut. Svaret var att eftersom jag inte hade någon garanti kvar så skulle reparationen inte vara gratis - skulle kosta 937SEK+arbete+delar. Finns inte en suck i helvetet att jag betalar flera tusen på att laga en dator som har någon form av fabrikationsfel!!! Inte blir det då en Asus nästa gång... :S
Gubben har börjat kalla mig för SoffTrollet, I wonder why? höhö. Jag och Soffan trivs väldigt bra i varandras sällskap och vi kan umgås utan att säga nåt till varandra alls. Det är skönt. ;)
Jag är iaf mycket piggare idag om man jämför med gårdagen, så jag hade tänkt försöka ta mig iväg till hundkursen ikväll - får se hur det blir med det. Vi skulle behöva det, men jag vet inte om min ork räcker till.... :S
Kanske att jag tar en powernap och ser om det ger nåt.
Min bärbara dator håller på att gå sönder - igen, på exakt samma sätt som de andra två gångerna. Har även hört andra som har haft precis samma problem med sina Asus-datorer av samma modell.... Mailade till Asus kundtjänst och frågade hur jag ska gå tillväga nu när samma sak håller på att hända igen och garantin gått ut. Svaret var att eftersom jag inte hade någon garanti kvar så skulle reparationen inte vara gratis - skulle kosta 937SEK+arbete+delar. Finns inte en suck i helvetet att jag betalar flera tusen på att laga en dator som har någon form av fabrikationsfel!!! Inte blir det då en Asus nästa gång... :S
tisdag 10 november 2009
Helt värdelös!
Det är jag det - helt värdelös på att uppdatera min blogg! Hahaa! Jaja, tänkte i alla fall att jag skulle göra en liten insats idag... :)
Egentligen har jag en massa att skriva, men jag kan inte skriva allt kul på en gång juh - då finns det ju inte nåt att skriva om sen. ;) Men det kommer mer sen.
Förra veckan så hade jag tur att få jobba lite under fredagen på Korpen, det var som vanligt riktigt huvva kul! :D Jag får energi att bara vistas i lokalerna där, sen är alla som kommer dit på bra humör och det smittar ju såklart det också. Bara kul! Nu ska jag iväg och jobba i eftermiddag igen, blir bra det. Behöver dryga ut CSN lite, man är ju inte så himla rik när man pluggar.... :S
Självklart måste jag ju skriva några ord om snön också, precis som alla andra. ;) Jag är ju ett stort fan av snö - visst blir man blöt om byxor och sockar och man måste klä sig mer, men samtidigt blir det ljusare och mysigare ute, snö hänger på träden och julkänslorna börjar sakta men säkert komma krypande i lagom hastighet. Love it.
Vad mer... Joo, praktik nästa vecka och veckan därpå som ska bli spännande - var ju ett liv sen jag var i någon förskola. Nog blir det bra, kan bli en smula spännande på fredagen bara då vi ska på nattbio på torsdag.... ;) Jaja, det löser sig säkert.
Egentligen har jag en massa att skriva, men jag kan inte skriva allt kul på en gång juh - då finns det ju inte nåt att skriva om sen. ;) Men det kommer mer sen.
Förra veckan så hade jag tur att få jobba lite under fredagen på Korpen, det var som vanligt riktigt huvva kul! :D Jag får energi att bara vistas i lokalerna där, sen är alla som kommer dit på bra humör och det smittar ju såklart det också. Bara kul! Nu ska jag iväg och jobba i eftermiddag igen, blir bra det. Behöver dryga ut CSN lite, man är ju inte så himla rik när man pluggar.... :S
Självklart måste jag ju skriva några ord om snön också, precis som alla andra. ;) Jag är ju ett stort fan av snö - visst blir man blöt om byxor och sockar och man måste klä sig mer, men samtidigt blir det ljusare och mysigare ute, snö hänger på träden och julkänslorna börjar sakta men säkert komma krypande i lagom hastighet. Love it.
Vad mer... Joo, praktik nästa vecka och veckan därpå som ska bli spännande - var ju ett liv sen jag var i någon förskola. Nog blir det bra, kan bli en smula spännande på fredagen bara då vi ska på nattbio på torsdag.... ;) Jaja, det löser sig säkert.
lördag 7 november 2009
En sån där tråkig och onödig lista i brist på annat...
1. Hur gammal är du om fem år? 34 jäkla år
2. Vem var den senaste du träffade? Jäcka
3. Hur lång är du? 162
4. Vilken var den senaste film du såg? Transformers - Revenge of the Fallen
5. Vem ringde du senast? David
6. Hur löd ditt senaste sms och till vem? "Nu är vi då hemma... :) Så det är bara att komma när du känner för det. :D" Till Jäcka som skulle ta en prommis och komma och hälsa på.
7. Vad är dagens planer? Har väl haft planer, men klockan är 23.44 och det enda jag ska göra är att äta lite kvällsis och sen hopp i säng.
8. Föredrar du att ringa eller skicka sms? Om det inte är så viktigt så sms:ar jag, om jag vill veta nåt NU eller så, då ringer jag.
9. Är dina föräldrar gifta, sambos eller skilda? Skilda sen 1983.
10. När såg du senast din mamma? Hmm... Var nog några dagar sen, kommer inte ihåg exakt när.
11. Vilken ögonfärg har du? Grönish.... typ.
12. När vaknade du idag? Vid 10, om jag minns rätt.
13. Har du någon gång hittat en katt? Nop.
14. Vilken är din favoritplats? Min karl kallar mig "Sofftrollet" så jag skulle nog svara "soffan" på den här frågan. ;)
15. Vilken plats föredrar du minst? Tandläkarstolen
16. Var tror du att du befinner dig om tio år? Förhoppningsvis har vi kids, jobb och hittat oss en riktigt mysigt hus att bo i.
17. Vad skrämde dig som barn? Onyktra människor.
18. Vem fick dig att skratta senast? Jäcka som berättade om ett litet experiment hon gjort för nåt år sedan... HHAHHAHAAA!
19. Är du för ung för att äga vinylskivor? Nä, förmodligen inte - men jag äger inga och har aldrig gjort.
20. Har du stationär eller bärbar dator? Jag är en nörd och har en av varje... ;)
21. Sover du med eller utan kläder på dig? Utan, enbart för att jag blir galen av kläder som vrider sig och knölar sig och håller på när jag ska sova... Blir så irriterad att jag knappt kan sova. :S
22. Hur många kuddar har du i sängen? Det ligger fyra stycken i sängen, två är mina och jag sover med bägge.
23. Har du någon gång spytt på fyllan? En gång, men det skyller jag helt på att jag provade snus för första gången och kombinerade det med Sambuca. Sen har jag väl mått mindre bra dagen efter, men under själva festandet och under natten så är det oftast väldigt odramatiskt.
24. Föredrar du skor, strumpor eller barfota? Strumpor, gärna hemstickade tjocksockar.
25. Är du social? Inte alltid, men oftast.
26. Vilken är din favoritglass? Piggelin funkar alltid!
27. Vad skulle du göra om du vann en miljon? Bort med lån och in med sparande och handpenning på ett hus.
28. Tycker du om kinamat? Nä. Int hä som skav inne öge. *ryyyys*
29. Tycker du om kaffe? Nä, inte det heller.
30. Vad dricker du till frukost? Dricker? Skulle vara om jag dricker mjölk eller juice till mackorna.
31. Sover du på någon särskild sida? Just nu sover jag på höger sida, hä funkar.
32. Kan du spela poker? Jo, är väl ingen spelhaj direkt - men kul i goda vänners lag, som de säger.
33. Tycker du om att mysa? Vem gör inte det?
34. Är du en beroendemänniska? Nja, socker - ja, men sen så varken dricker, röker eller snusar jag.....
35. Känner du någon med samma födelsedag som din? Jepp.
36. Vill du ha barn? Såklart!
37. Kan du några andra språk än svenska? Mm, engelska, lite tyska och så förstår jag norska rätt bra.
38. Har du någonsin åkt ambulans? Nej, och jag tänkte fortsätta ha det så. :)
39. Föredrar du havet eller en pool? Pool! Vet ni vad som simmar omkring i havet??!??!?!!
40. Vad spenderar du helst pengar på? Frissan Frida. :)
41. Äger du dyra smycken? Har ett par Efva Attling-halsband - räknas de?
42. Vad var det senaste du stoppade i munnen? En Cola-napp från Haribo. God var den minsann!
43. Vem är den roligaste människan du känner? Måste nog säga favvo-Jäcka!
44. Välj ett ärr på din kropp? Räknas tatueringar som ärr? Om inte så väljer jag mitt ärr på kinden som jag fick innan jag ens var ett år gammal av en napp som hade en liten vass kant på plastringen.
45. Vad har du för ringsignal? Lite olika beroende på vem som ringer. Den "allmänna" signalen är iaf Dead by April - Losing You.
46. Har du kvar klädesplagg sen du var liten? Jo, men de har mamma hemma hos sig så att de blir kvar. ;)
47. Flirtar du mycket? Med min gubbe - ja, såklart!
48. Vart togs din profilbild för din blogg? Säkert hemma någerst, kommer inte riktigt ihåg...
49. Kan du byta olja på bilen? Självklart. I teorin. Jag har åt h-vete för svaga nypor för att kunna få lös oljefiltret med händerna så jag tvivlar på att jag skulle fixa just den delen.
50. Har du fått fortkörningsböter? Mmm.
51. Vilken var den senaste bok du läste? Nån tråkig skolbok....
52. Läser du dagstidningen? På nätet läser jag, för dyrt att få den i postlådan.
53. Prenumererar du på någon veckotidning? Nej, köper de tidningar som jag tycker om i butik istället.
54. Dansar du i bilen? Gör inte alla det? ;)
55. Vilken radiostation lyssnade du på senast? Garanterat RixFM...
56. Vad var det senaste du krafsade ner på ett papper? En handelslista till gubben när han skulle till affären.
57. När var du i kyrkan senast? Misstänker att det var när vi gifte oss i augusti 2008 - det var en perfekt dag! :)
58. Vad ska du göra nu? Lite kvällsfika och sen blir det kudden.
2. Vem var den senaste du träffade? Jäcka
3. Hur lång är du? 162
4. Vilken var den senaste film du såg? Transformers - Revenge of the Fallen
5. Vem ringde du senast? David
6. Hur löd ditt senaste sms och till vem? "Nu är vi då hemma... :) Så det är bara att komma när du känner för det. :D" Till Jäcka som skulle ta en prommis och komma och hälsa på.
7. Vad är dagens planer? Har väl haft planer, men klockan är 23.44 och det enda jag ska göra är att äta lite kvällsis och sen hopp i säng.
8. Föredrar du att ringa eller skicka sms? Om det inte är så viktigt så sms:ar jag, om jag vill veta nåt NU eller så, då ringer jag.
9. Är dina föräldrar gifta, sambos eller skilda? Skilda sen 1983.
10. När såg du senast din mamma? Hmm... Var nog några dagar sen, kommer inte ihåg exakt när.
11. Vilken ögonfärg har du? Grönish.... typ.
12. När vaknade du idag? Vid 10, om jag minns rätt.
13. Har du någon gång hittat en katt? Nop.
14. Vilken är din favoritplats? Min karl kallar mig "Sofftrollet" så jag skulle nog svara "soffan" på den här frågan. ;)
15. Vilken plats föredrar du minst? Tandläkarstolen
16. Var tror du att du befinner dig om tio år? Förhoppningsvis har vi kids, jobb och hittat oss en riktigt mysigt hus att bo i.
17. Vad skrämde dig som barn? Onyktra människor.
18. Vem fick dig att skratta senast? Jäcka som berättade om ett litet experiment hon gjort för nåt år sedan... HHAHHAHAAA!
19. Är du för ung för att äga vinylskivor? Nä, förmodligen inte - men jag äger inga och har aldrig gjort.
20. Har du stationär eller bärbar dator? Jag är en nörd och har en av varje... ;)
21. Sover du med eller utan kläder på dig? Utan, enbart för att jag blir galen av kläder som vrider sig och knölar sig och håller på när jag ska sova... Blir så irriterad att jag knappt kan sova. :S
22. Hur många kuddar har du i sängen? Det ligger fyra stycken i sängen, två är mina och jag sover med bägge.
23. Har du någon gång spytt på fyllan? En gång, men det skyller jag helt på att jag provade snus för första gången och kombinerade det med Sambuca. Sen har jag väl mått mindre bra dagen efter, men under själva festandet och under natten så är det oftast väldigt odramatiskt.
24. Föredrar du skor, strumpor eller barfota? Strumpor, gärna hemstickade tjocksockar.
25. Är du social? Inte alltid, men oftast.
26. Vilken är din favoritglass? Piggelin funkar alltid!
27. Vad skulle du göra om du vann en miljon? Bort med lån och in med sparande och handpenning på ett hus.
28. Tycker du om kinamat? Nä. Int hä som skav inne öge. *ryyyys*
29. Tycker du om kaffe? Nä, inte det heller.
30. Vad dricker du till frukost? Dricker? Skulle vara om jag dricker mjölk eller juice till mackorna.
31. Sover du på någon särskild sida? Just nu sover jag på höger sida, hä funkar.
32. Kan du spela poker? Jo, är väl ingen spelhaj direkt - men kul i goda vänners lag, som de säger.
33. Tycker du om att mysa? Vem gör inte det?
34. Är du en beroendemänniska? Nja, socker - ja, men sen så varken dricker, röker eller snusar jag.....
35. Känner du någon med samma födelsedag som din? Jepp.
36. Vill du ha barn? Såklart!
37. Kan du några andra språk än svenska? Mm, engelska, lite tyska och så förstår jag norska rätt bra.
38. Har du någonsin åkt ambulans? Nej, och jag tänkte fortsätta ha det så. :)
39. Föredrar du havet eller en pool? Pool! Vet ni vad som simmar omkring i havet??!??!?!!
40. Vad spenderar du helst pengar på? Frissan Frida. :)
41. Äger du dyra smycken? Har ett par Efva Attling-halsband - räknas de?
42. Vad var det senaste du stoppade i munnen? En Cola-napp från Haribo. God var den minsann!
43. Vem är den roligaste människan du känner? Måste nog säga favvo-Jäcka!
44. Välj ett ärr på din kropp? Räknas tatueringar som ärr? Om inte så väljer jag mitt ärr på kinden som jag fick innan jag ens var ett år gammal av en napp som hade en liten vass kant på plastringen.
45. Vad har du för ringsignal? Lite olika beroende på vem som ringer. Den "allmänna" signalen är iaf Dead by April - Losing You.
46. Har du kvar klädesplagg sen du var liten? Jo, men de har mamma hemma hos sig så att de blir kvar. ;)
47. Flirtar du mycket? Med min gubbe - ja, såklart!
48. Vart togs din profilbild för din blogg? Säkert hemma någerst, kommer inte riktigt ihåg...
49. Kan du byta olja på bilen? Självklart. I teorin. Jag har åt h-vete för svaga nypor för att kunna få lös oljefiltret med händerna så jag tvivlar på att jag skulle fixa just den delen.
50. Har du fått fortkörningsböter? Mmm.
51. Vilken var den senaste bok du läste? Nån tråkig skolbok....
52. Läser du dagstidningen? På nätet läser jag, för dyrt att få den i postlådan.
53. Prenumererar du på någon veckotidning? Nej, köper de tidningar som jag tycker om i butik istället.
54. Dansar du i bilen? Gör inte alla det? ;)
55. Vilken radiostation lyssnade du på senast? Garanterat RixFM...
56. Vad var det senaste du krafsade ner på ett papper? En handelslista till gubben när han skulle till affären.
57. När var du i kyrkan senast? Misstänker att det var när vi gifte oss i augusti 2008 - det var en perfekt dag! :)
58. Vad ska du göra nu? Lite kvällsfika och sen blir det kudden.
torsdag 5 november 2009
Det är väl bäst....
....att jag uppdaterar lite här inne - fick order av Jennie senast idag. ;)
Så, vad har hänt sen sist?
Inte mycket faktiskt. :P Varit ett par dagar i skolan och jag blev lika trött som vanligt att sitta stilla i åtta timmar och bara lyssna...och lyssna....och lyssna ännu lite mer... Det var trots allt lite intressant - speciellt utvecklingspsykologin. Kunde till och med relatera vissa delar rakt upp och ner till mig själv! Nu kommer jag inte ihåg ordagrant vad som sas eller vem som sa vad, men det handlade om hur man hanterar olika kriser eller trauman. Det var i alla fall så att om man varit med om något riktigt jobbigt så kan ett sätt att hantera det här vara att man inte riktigt tar det till sig, eller att man pratar om det som hänt väldigt sakligt och ibland till och med som en läkare eller annan person skulle ha berättat om händelsen. Men att prata om hur man verkligen känner och mår inför detta är nästan omöjligt.
Precis så här är det med mig och våran barnlöshet. Jag kan prata i timmar om hur det varit, rent praktiskt, och hur man kan gå tillväga och ur medicinsk synvinkel. Men, att prata om hur det verkligen känns går nästan inte. Om jag nu ska vara ärlig och utmana mig själv lite så kan jag säga att det är så pass jobbigt att jag knappt kan tänka på det, ens för mig själv, utan att tårarna börjar komma. Det är även väldigt svårt att sätta ord på hur det känns, för det känns bara förjävla orättvist. Milt sagt.
Om man bortser från den biten så känns det mesta faktiskt riktigt bra. Har börjat få nåt extrapass på Korpen och det är superkul, det stället är som ett lyckopiller för mig - trots min egen brist på träning. :P Ska jobba imorrn för första gången sen augusti, det blir lite spännande! :)
Nu måste jag verkligen söka reda på sängen om jag ska vara pigg och ärtig imorrn på jobbet! ;)
Så, vad har hänt sen sist?
Inte mycket faktiskt. :P Varit ett par dagar i skolan och jag blev lika trött som vanligt att sitta stilla i åtta timmar och bara lyssna...och lyssna....och lyssna ännu lite mer... Det var trots allt lite intressant - speciellt utvecklingspsykologin. Kunde till och med relatera vissa delar rakt upp och ner till mig själv! Nu kommer jag inte ihåg ordagrant vad som sas eller vem som sa vad, men det handlade om hur man hanterar olika kriser eller trauman. Det var i alla fall så att om man varit med om något riktigt jobbigt så kan ett sätt att hantera det här vara att man inte riktigt tar det till sig, eller att man pratar om det som hänt väldigt sakligt och ibland till och med som en läkare eller annan person skulle ha berättat om händelsen. Men att prata om hur man verkligen känner och mår inför detta är nästan omöjligt.
Precis så här är det med mig och våran barnlöshet. Jag kan prata i timmar om hur det varit, rent praktiskt, och hur man kan gå tillväga och ur medicinsk synvinkel. Men, att prata om hur det verkligen känns går nästan inte. Om jag nu ska vara ärlig och utmana mig själv lite så kan jag säga att det är så pass jobbigt att jag knappt kan tänka på det, ens för mig själv, utan att tårarna börjar komma. Det är även väldigt svårt att sätta ord på hur det känns, för det känns bara förjävla orättvist. Milt sagt.
Om man bortser från den biten så känns det mesta faktiskt riktigt bra. Har börjat få nåt extrapass på Korpen och det är superkul, det stället är som ett lyckopiller för mig - trots min egen brist på träning. :P Ska jobba imorrn för första gången sen augusti, det blir lite spännande! :)
Nu måste jag verkligen söka reda på sängen om jag ska vara pigg och ärtig imorrn på jobbet! ;)
måndag 2 november 2009
Hmmmm....
Idag är det måndag. Och trots det så har det varit en riktigt bra dag! Det hör inte till vanligheterna att måndagar är annat än skitdagar, så det var en trevlig överraskning.
Jag har haft spontant besök av favvo-Jäcka, ett sånt där avslappnat besök när man bara flyter ut i soffan och surrar om allt möjligt konstigt. Tror inte att jag hänger på samma sätt med nån annan - jag och J kan göra olika saker var för sig, surra med varandra, se tv, sova - whatever - och det är så harmoniskt.
Satt och funderade lite på hur olika man umgås med olika kompisar, det är lite fascinerande faktiskt hur man anpassar sig beroende på vilken relation man har till de olika vännerna. Samtidigt är det även kul, för det är inte alltid man vill göra nåt särskilt utan ibland vill man bara nån bredvid sig som bara är där. För att ta Tess till exempel, vi är aldrig på stan och käkar lunch ihop - för det är inte våran grej - utan vi sitter i soffan och surrar i timmar utan att ha en suck om hur länge vi suttit där och utan att få slut på samtalsämnen. Att luncha på stan är nåt jag ofta gör med någon annan vän, eller shoppa, eller se film eller nåt annat....
Jag står ju i kö för att göra en överviktsoperation så vikt, eller kanske inte vikten i sig, men att ha en kropp man trivs med är något jag gärna pratar om. MEN, jäklar i min låda så fanatiska en del är när man läser bloggar till höger och vänster - det är än det ena receptet med en dietmetod, nästa blogg använder en annan metod och lägger ut ett annat recept and so on... Visst är det kul med lite nya förslag på mat att äta (trots att jag är jag) emellanåt, men i vartenda huvva blogginlägg??
Ibland börjar jag tro att det är nån sorts trend, bland småbarnsföräldrar framför allt, att bli nån jäkla Martha Stewart. Why? Är det för att visa att man minsann är jätteduktig som gör det ena än det andra, eller är det ett genuint intresse? När jag pratar med de vänner som har små barn så upplever de också att det är typ av "tävling" som pågår mellan mammorna - det ska jämföras storlek på ungarna, det ska tävlas med recept, det ska skrytas om hur mycket man hunnit med den dagen etc. Är det inte jobbigt att hela tiden behöva hävda sig, tänker jag?
Jag förstår inte riktigt detta fenomen. Eller vad man nu ska kalla det.
Jag har haft spontant besök av favvo-Jäcka, ett sånt där avslappnat besök när man bara flyter ut i soffan och surrar om allt möjligt konstigt. Tror inte att jag hänger på samma sätt med nån annan - jag och J kan göra olika saker var för sig, surra med varandra, se tv, sova - whatever - och det är så harmoniskt.
Satt och funderade lite på hur olika man umgås med olika kompisar, det är lite fascinerande faktiskt hur man anpassar sig beroende på vilken relation man har till de olika vännerna. Samtidigt är det även kul, för det är inte alltid man vill göra nåt särskilt utan ibland vill man bara nån bredvid sig som bara är där. För att ta Tess till exempel, vi är aldrig på stan och käkar lunch ihop - för det är inte våran grej - utan vi sitter i soffan och surrar i timmar utan att ha en suck om hur länge vi suttit där och utan att få slut på samtalsämnen. Att luncha på stan är nåt jag ofta gör med någon annan vän, eller shoppa, eller se film eller nåt annat....
Jag står ju i kö för att göra en överviktsoperation så vikt, eller kanske inte vikten i sig, men att ha en kropp man trivs med är något jag gärna pratar om. MEN, jäklar i min låda så fanatiska en del är när man läser bloggar till höger och vänster - det är än det ena receptet med en dietmetod, nästa blogg använder en annan metod och lägger ut ett annat recept and so on... Visst är det kul med lite nya förslag på mat att äta (trots att jag är jag) emellanåt, men i vartenda huvva blogginlägg??
Ibland börjar jag tro att det är nån sorts trend, bland småbarnsföräldrar framför allt, att bli nån jäkla Martha Stewart. Why? Är det för att visa att man minsann är jätteduktig som gör det ena än det andra, eller är det ett genuint intresse? När jag pratar med de vänner som har små barn så upplever de också att det är typ av "tävling" som pågår mellan mammorna - det ska jämföras storlek på ungarna, det ska tävlas med recept, det ska skrytas om hur mycket man hunnit med den dagen etc. Är det inte jobbigt att hela tiden behöva hävda sig, tänker jag?
Jag förstår inte riktigt detta fenomen. Eller vad man nu ska kalla det.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)