lördag 30 juli 2011

Blandad kompott

Våran helg uppe i stugan slutade med att vi bara stannade till lördagen då vi sovit dåligt under natten och jag blir som en gnöggo-kärring när jag inte har nog mycket sömn i bagaget... Lite sömn plus då lite brister i kroppen, det slutar aldrig bra så vi åkte hem på lördag förmiddag. Tråkigt, men det tar vi igen en annan helg! :)   Lilleman hann då i alla fall med att åka båt för första gången - det var stooora ögon och helt stilla där inne i flytvästen när vi åkte med morfarn. :P  Fastän vi lånade den minsta storleken på flytväst så såg man bara ett litet huvud, ett par små armar och ett par små ben som stack ut... Påminde lite om SvampBob typ.

Lilla Svampen

Coola kusinen Elton

Kecko fick sig en liten gädda... :P
Jag är total ångest över mitt hår alltså... Hujja. Min favvo-frissa - Frida - har gått på mammaledighet och det innebär att jag måste hitta ett substitut under tiden hon är ledig. Det är fasen inte det lättaste. Speciellt när man, som jag, är grymt noga med att frissan jag går till ska gilla plattången och hata guldiga toner i blonda hår. Var och varannan frissa verkar ju tycka att det är okej med lite "guldigt" (i mina ögon "gult"), men jag är fullkomligt allergisk mot sånt. Vi får se vem som får äran att satta saxen i mitt hår nästa gång.... :P

torsdag 28 juli 2011

onsdag 27 juli 2011

Envisare än en åsna... typ.

Zack har ju varit väldigt enkel att lägga på kvällen och sen har han sovit hela natten till allt mellan halv sju och åtta. Nu har det hänt nåt som gör att han har svårt att komma till ro på kvällen, efter kvällsmaten. Misstänker att det har att göra med att han nu är så grymt medveten om allt som händer omkring honom och helt enkelt är för nyfiken för sitt eget bästa.... Dock är det rätt frustrerande när man inte är van sånt här.

Idag har han däremot tagit sitt första "steg" (eller vad man nu ska kalla det) i gåstolen! Han ville till Rejsa och sköt ifrån med fötterna och tog sig en liten bit närmare henne - hon är en bra motivation den där Loppan! :P

tisdag 26 juli 2011

Provsvar

I eftermiddag ringde min läkare från Cederkliniken för att prata lite om hur mina värden ser ut i dagsläget (tog ju en massa prover för ett par veckor sedan). Ämnesomsättningen låg perfekt, kunde tydligen inte bli bättre än det var. Skönt! Däremot har jag låga värden när det kommer till B12 och Folsyra, de är inte sjukligt låga men läkaren trodde att det bara var en tidsfråga innan de halkade ner under den gränsen. Därför ska jag nu käka tillskott av dessa två, samt järntabletter för att få upp blodvärdet.
Trist att jag har brist på nåt, men grymt nöjd över att jag tog tag i det och gick till läkaren! Skönt också att de faktiskt hittade nåt att ta på, så de inte kom med ett "allt ser bra ut, du behöver nog bara vila lite". Då hade jag fasen grävt ner mig på stället alltså....
Jaja, hämta ut lite medikament imorrn dårå och hoppas på att jag blir pigg som en lärka snart igen!

måndag 25 juli 2011

Tips!

Har haft jätteont på läpparna i några veckor och inte riktigt vetat vad jag ska använda att smörja med då det jag vanligtvis använder helt plötsligt gör det hela värre. Har googlat en massa om de symtom jag haft och kommit fram till att det förmodligen är någon form av allergisk reaktion, speciellt då jag reagerar på försvarets hudsalva som då innehåller jordnötsolja (är allergisk mot äpplen, nötter och pollen). Hur som helst så har jag testat en massa olika preparat och igår köpte jag ytterligare ett läppsmorsel på Ica - Lypsyl Lipbalm. Jag har aldrig gillat Lypsyl, tycker att de är skit helt enkelt. Men eftersom detta lipbalm innehöll bivax så tänkte jag att det förmodligen är liiite bättre än vanliga Lypsyl. Och YES, det var det! Sen att slutprodukten inte är djurtestat är ju bara ett litet plus i kanten. :)
(Klicka på bilden för mer info)

måndag 18 juli 2011

Den här veckan

Den här veckan kommer att bli hur rolig som helst, det känner jag på mig! :D

Idag
  • Åsa fyller år så om hon ska vara hemma åker vi dit och hälsar på en sväng!
  • Rond två med håret, nu ska det sista gula i luggen bort... :P
Tisdag
  • Jag och Z åker ut till Havsbadet för att träffa familjen Tjäru för fösta gången! Ska bli så galet kul! :D
Onsdag
  • Släktträff med BBQ hos min farmor i Roknäs. Brukar bli riktigt roliga träffar!
Torsdag
  • Gubben kommer hem! Eller hem till Piteå i alla fall, han går på och jobbar natt direkt han kommer hem så jag och Z åker dit och kramas lite på honom - vi håller på att längta ihjäl oss! :D 
  • Packa inför helgen.
Fredag - Söndag
  • Vi åker upp till Kikkejaure för en helg tillsammans med hela stora familjen!

söndag 17 juli 2011

Jag vill ha....

....ett nytt kök! Typ helst igår.

En skön helg

Jag och Z har haft en riktigt social helg - har varit på turné fredag, lördag och söndag. :)  Tack och lov så har det fått tiden att gå, det är skönt. Går mest och längtar efter att gubben ska komma hem från Jäckvikk där han är med jobbet... Det är tråkigt utan honom här. :S

I eftermiddag så blir det bara att ta det lugnt, se nån film eller så... Med lite tur kanske jag till och med kommer mig för att somna tidigt ikväll. Det känns som att jag behöver det.
På tal om att sova så hade läkaren från Cederkliniken ringt i fredags, men jag hade telefonen i väskan som låg i baksätet under tiden jag körde in till stan så jag kunde inte svara. Han lämnade i alla fall ett meddelande om att de inte hittat något allvarligt men att han ville prata med mig per telefon ändå så han skulle höra av sig efter helgen. Så nu väntar jag med spänning på det telefonsamtalet! Det låter ju ändå som att de hittat nåt, frågan är bara vad. Det är säkert bara någon liten justering av Levaxinet, om jag skulle gissa.

Nä, nu ska jag göra ett försök till att vila lite när junior också sover lite... :)

fredag 15 juli 2011

Fort var det gjort!

Tidigare i veckan så var det en natt när jag fick så ont i magen när jag skulle göra nr 2 att jag svimmade när jag satt på toaletten och vaknade på golvet med gubben bredvid mig. Det var mindre kul. På efterkontrollen hos BM i april satte jag ju in en hormonspiral och den har funkat hur bra som helst om man bortser från att det gjort ont i livmodern varje gång jag gått på toa för lite längre sittningar. Eftersom min livmoder är väldigt bakåtlutad så ligger den grymt tätt mot tarmen och så fort tarmen har jobbat så har det gjort ont. Därför tog jag, i samråd med barnmorskan såklart, beslutet att ta ut spiralen och se om det blev någon skillnad.
Jag känner redan skillnad så det känns som helt rätt beslut! Nu måste vi bara se till att använda annat skydd tills det känns som läge att börja försöka med syskon till lilla Z. För syskon ska han få, förhoppningsvis! :P
Litegrann sörjer jag att jag inte kunde ha kvar spiralen då den har varit guld värd - ingen mens, ingen mensvärk, ingenting! Wihoo! Igår kom mensen, och mensvärken. Oj, som jag inte har saknat dem.... :/  Jaja, men då funkar då kroppen iaf. :)

Hm...

Jag hade glömt hur det kändes att ha mensvärk. Nu kommer jag ihåg hur himla okul det är.... :S