tisdag 3 januari 2012

Året 2011

Jag måste säga att det faktiskt varit ett helt fantastiskt år som gått alldeles för fort! Det mesta har cirkulerat kring Zack såklart, konstigt vore det väl annars. ;)


Årets Projekt
När vi flyttade till huset i våras så insåg vi ju att häcken som omringar gården var praktisk mot insyn, men den hade inte fått kärlek på väldigt väldigt länge så den såg riktigt ledsen ut. Där och då beslöt vi oss för att vi skulle kapa ner den och rensa ur den så att den skulle få växa upp på nytt och bli väl omhändertagen efter det. Tiden gick, och gick, och gick.... Vi bara sköt upp det här hela tiden tills det till slut kändes som Mount Everest. Huua. Nån som vet hur jäkla mycket häck vi har på gården? Myyyycket. I höstat kom min far som en räddande ängel med röjsågen och mejade ner hela skiten. Åh, vilken lättnad! Äntligen var det gjort. Sen ska ju bara allt ris till soptippen. :/  Tror att det i slutändan blev fem eller sex svängar till Brevika, vi var lite less där i slutet. Men nu är den nere och ska rensas ur till våren och få en massa kärlek!

Årets Plagg
Jag har äntligen hittat skor som funkar för mina fötter och som är såååå sköna! TRE par dessutom! Jag som aldrig brukar hitta skor annars då jag i princip får skavsår av Crocs. :S  Första paret hittade jag i Stockholm - ett par såna där sandaler som alla har, galet sköna som jag invigde med att gå med en hel dag och inte ett skoskav! Jeeejj! Det andra paret hittade jag i Haparanda på Skopunkten. Ett galet snyggt par stövlar med kilklack som till och med var vinterfodrade. Najs! Och till slut hittade jag ett par ersättare till mina trotjänare som varit med i säkert sju-åtta år och som nu först börjat ge upp. Det är kvalitet! :D Det paret är ett par varmfodrade platta "halvstövlar" som man kan ha till allt och är galet sköna att gå i. Love them!

Årets "Jaha?"
Förra veckan, tror jag att det var, när vi var på väg till stan och skulle köra ut bilen så går det omkring en gubbe med ett mätinstrument av något slag på våran gård. Vi blev en smula förvånade och hälsade såklart på honom. Det visar sig att hela andra sidan av gatan har blivit av med sin fasta telefoni och ledningen går såklart över våran gård (som inte ens har fast tele) och de misstänker att det är där någonstans det blivit nåt galet. "Vi måste nog gräva lite" säger han lite försiktigt. "Ja, det är väl bara att gilla läget", svarar jag och försöker le lite då gubben var jättetrevlig och såg lite besvärad ut över att behöva ge den infon. Vi åkte till stan i alla fall och när vi kommer tillbaka har de börjat gräva... och de grävde, och grävde och grävde. Till slut, efter att de grävt upp nästan hela häcken längs den sidan av gården, hittade de väl felet, fixade det och drog. Eller, de grävde väl typ igen hålen först. Typ. De har lite jobb att göra på våran gård till våran kan jag lova! :S  Hela kortsidan mot vägen är helt trashad. Okul.

Årets insikt
Jag insåg för några veckor sen att jag är närmare 40 än 20. I´ll leave it at that.

Årets Happening
Det är ju såklart Zack, hans ankomst och blotta uppenbarelse! Kort, kort resumé: Gick över dygt två veckor, hade en helt underbar förlossning och kände redan dagen efter att "det där kan jag ju göra igen för tusan!". Han kom, han såg, han segrade! Vilken liten charmör vi fick oss, han är så jäkla söt att man skulle kunna äta honom med sked ibland. Lillhjärtat. Han leker mycket med Rejsa och de kommer väldigt bra överens med tanke på både ålder- och storleksskillnad. Vi har i princip fått sova hela nätter nästan från start (om man bortser från ett par amningsstunder när det begav sig) och han har alltid sovit i egen säng. Det var ett jättebra beslut att ha honom i sin säng från start, tror att det gör att alla sover så mycket bättre. Han har börjat bli rätt envis och visar lite humör - "som sin mamma", säger gubben medan jag står där helt frågande "jag som är så from och inte alls värst envis..." Eller? ;)  Och ja, jag är jääättetrött emellanåt och ja, han får se på tv för att jag tycker att det är skönt att kunna gå på dass i lugn och ro. Däremot får han inga godsaker eller sötade grejer alls. Vi tänker lite så att så länge han är lyckligt ovetande - desto bättre. Det kommer en dag då han såklart kommer att få sånt också, men då blir det under restriktioner. Så är det. Och ja - att vara mamma är helt frekkin underbart! :D

Årets Köp
Huset såklart! Ett litet impulsköp som visade sig vara helt perfekt för oss på alla sätt och vis. Det är så himla skönt att vara tillbaka i ett hus efter att ha mellanlandat i lägenhet, det går inte ens att beskriva. Kärlek.









Årets Resa
Våran semester tillsammans med familjen Grönlund som gick till huvudstaden där vi stannade i nästan en vecka. Toppenhotell, kanonväder, grymt bra sällskap, snälla kids... Ja, det kunde inte ha varit bättre! :D













2012
Jag hoppas till att börja med på ett år där våra nära och kära (och vi förstås) får vara friska. Att det ska gå bra att skola in Z på förskolan. Att vi sätter planerna på nytt kök i verket.  Att det går bra för mig i skolan nu när jag gör comeback. Att vi får en riktigt härlig sommar!

Inga kommentarer: