måndag 17 januari 2011

En spännande måndag....

...och jag är helt knäckt.

Dagen började tyvärr alldeles för tidigt, där kring fem-halv sex-tiden med att jag blev hungrig. Jag åt och så började tankarna snurra kring sånt där som inte är helt lätt att bara lägga åt sidan - försäkringskassan, arbetsgivarintyg, förlossning etc. Till slut tänkte jag att "om jag skriver ner det jag tänker så kanske jag kan släppa det". Sagt och gjort. Jag skrev ner allt jag funderade på och gick och la mig igen. Hm. Då hade det väl gått en timme eller två som jag legat vaken så då blev jag hungrig igen. Såklart. Sur som en citron så tog jag täcke och kudde och landade i soffan med frukost.
Klockan åtta så började jag med att ringa FK för att be om lite råd kring hur jag skulle gå tillväga med föräldrapenningen då jag inte kan skicka in intyg jag aldrig får (trots att jag begärt dem redan i oktober!!). Fick då rådet att ta ut fp från och med idag på grundnivå så kompenserar de med extra utbetalning om det sen visar sig att jag har rätt till SGI-grundande fp när de fått in alla intyg. Det känns helt okej. Så nu är jag officiellt föräldraledig. Känns märkligt, men bra. :P

Har även hunnit med att skicka iväg några viktiga mail till höger och vänster - så det kan jag också kunnat bocka av på ToDo-listan! :)

Senare under dagen gjorde vi en sväng förbi Rawi för att säga upp våran lägenhet. I dagsläget betalar vi mååånga pengar och får inte så där jättemycket för det - man kan lätt få betydligt mer för samma pengar. Sen så visste vi inte att jag var gravid när vi skrev papper på den, hade vi vetat att Junior skulle flytta in så hade vi nog inte flyttat från Djupviken.
Men, nu är det ju så att det finns en mening med allt! :P  Vi har sökt med ljus och lykta efter billigare boende och det vettigaste vi kom fram till var att köpa hus. Man får mest för pengarna och det är betydligt billigare i slutändan, dessutom slipper man betala till nåt huvva bolag.

Sagt och gjort - vi hittade ett hus på Hemnet som var så "vi" det kunde vara och slog till! :D  Så idag har vi varit och skrivit under köpekontraktet och på onsdag betalar vi handpenningen. Förstå så grymt härligt det ska bli med hus igen! Det är rätt plågsamt att flytta från hus till lägenhet som vi gjorde när vi sålde huset i Öjebyn, och vi har sedan dess pratat om hus men inte hittat det rätta. Förrän nu. :)
Huset ligger på Mossen, är ett enplanshus (halleluja!) och det mesta är gjort som t ex badrum, lilltoa, golv, några bytta fönster, relativt nytt kök, fjärrvärme, fiber... Mycket najs! Och det bästa av allt - vi kommer att ha riktigt nära till favvo-Tess och Glenn! ;) 
Det är även ett hus som jag vet vilka de tre senaste ägarna är, det känns bra - om än liiite konstigt att veta precis vilka som bott där. Men mest himla bra! :P  Riktigt bra smak har de då haft i alla fall - det är knappt så jag vill byta en tapet ens en gång! ;)  (Hoppas bara på att det inte känns alltför skumt för de tidigare ägarna att se just deras hus här på bloggen, säg till i sånt fall!)
Ja just ja, vi flyttar in den 15:e april så då tar vi emot så mycket hjälp vi bara kan få! ;)  *hint hint*

Några bilder från Hemnet - tyvärr gör de inte huset rättvisa då det är hundra gånger finare i verkligheten! Det brukar vara tvärt om, men inte i det här fallet.





15 kommentarer:

CK sa...

Wihooo! Superfint hus! Det händer så mycket i erat liv just nu som man hinner knapt! Det kommer att bli skitbra! Längtar redan till massor med grillkvällar hos er på sommaren, nu jäklar vad vi ska grilla hehe.. Självklart ställer vi upp när det bli dags att flytta, bara man e ledig, då ere lungt :)
grattis ännu än gång, hoppas ni trivs där, det är d som e viktigaste.. Kram!

Nathalie sa...

Men vad roligt! Jätte grattis! :-)

Mallan sa...

Grattis till huset!!! (Fastän jag redan räknat ut det innan, :P hahah)

Madde sa...

Åh, det där huset är så fint! Kollade skitmycket på det när det låg på hemnet och var och körde förbi det och tittade. Skitfint är det! Grattis! :)

Therese sa...

Jejj!!! *Lyckorus* Ska bli det bästa att ha er nära! =)

Anonym sa...

Så roligt! Förstår er, det är lite lättare att bo i hus med småisar!

Mona sa...

Wow, här är vi snabba i vändningarna!! Kul med hus igen och framförallt skönt med egen gård!!!

Sandra och Lovis sa...

Jag brukar också skriva ner allt jag tänker på om jag inte kan sova, det brukar fungera! =)
Grattis till huset! =) Så himla kul och skönt! =)

Emma sa...

Aha, nu fattar jag vad det spännande inlägget var!! :D Kul med hus, och det såg ju riktigt fint ut, modernt och så av det bilderna visar. Nästan lite avis ;)) Grattis!

Anett sa...

Grattis vad kul !

Jennie och Norah sa...

STORT grattis!! =)
Jag ser ju t.om vems hus det varit!Det är så himla fint!Vad kul! =)

Emmeli och Mio sa...

Vet du, jag hade faktiskt ingen aning alls att ni hade köpt "mitt" hus, utan det fick jag veta igår via din blogg. Kändes så där kan jag säga och inte för att NI har köpt det utan för att Micke sa senast för någon dag sedan att han skulle behålla huset så att Mio skulle slippa flytta medans allt har varit nog kaosartat i hans liv den senaste tiden. Men men, inget jag kan göra åt utan istället säger jag GRATTIS till husköpet och hoppas att ni kommer att trivas! :)

Catarina sa...

Grattis till husköpet!
Vi blir nästan grannar då jag bor på gatan brevid.
Först trivdes jag inte alls, men det gör jag nu. :)

Hanna sa...

Men jösses, här händer det grejer, grattis! :) Ser ju jättefint ut på bilderna :)

Sv: Om ni träffar på doktor Rune så lär du veta att det är han ;)

Ulliz sa...

Häärligt å fint! :-) Grattis!