onsdag 20 januari 2010

På begäran!

Signaturen "A-K" ville gärna veta mer om vad det var för slags operation jag skulle göra så jag tänkte att jag skulle kanske skriva några rader om den... Självklart kan jag det!

Det är en överviktsoperation, en sk "Gastric by-pass", som jag ska göra. Detta innebär att en stor del av magsäcken tas bort och tarmarna kopplas om, enkelt uttryckt. I och med detta så tas betydligt mindre näring upp av tarmarna och därför minskar man i vikt. Det är ett ingrepp som utförs med titthålskirurgi och man stannar på sjukhuset 2-3 dagar innan man får åka hem och påbörja sitt nya liv. Här kan ni läsa lite mer om GBP. :)

Jag har valt att vara ganska öppen med detta då jag inte ser det som något negativt, utan som ett stort beslut som kommer att påverka mitt liv positivt. Sen så tycker jag själv att det är intressant att läsa andras bloggar om hur det gått för dem före/under/efter operationen och det ger otroligt mycket för en som står i startgroparna för att ta tag i detta. Så kanske att jag kan bidra med lite genom att  blogga om min resa. :)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för infon.=) Det ska bli jättespännande att följa din vikt resa. Men är du egentligen så stor? Jag har alltid trott att man ska vara rätt så kraftig för att få göra en sådan operation. När jag ser dina bilder & så där så uppfattar jag inte dig som så överdrivet överviktig.(ta det som en komplimang)=) Men ett stort Lycka Till iaf & som sagt var så ska det bli roligt att höra hur det går för dig.
Hälsnigar/A-K

Erika sa...

A-K: Du är inte den första som säger så, att jag inte är såå stor. Men jag ligger just över gränsen som är kriteriet för att få göra operationen... :) De jag har pratat med som gjort detta förut har bara ångrat EN sak, och det är att de inte tagit detta steg tidigare. Jag har testat allt i min makt, som jag trott på, för att gå ner i vikt men ingenting har funkat eller varit varaktigt så därför har jag valt att ta till detta som en sista chans till ett friskt liv utan värk i kroppen! :D
Kram Erika

Anonym sa...

Hej!

Jag har läst din blogg ett tag men inte lämnat nån kommentar förrän nu,har själv erfarenhet av missfall och dylikt och hoppas att allt ska gå vägen för er när det gäller den biten.
Sen så hoppas jag det går bra för dig med operationen.
Sist men inte minst så ser den där Gibbe ut att ha varit ett riktigt fint ex av Rottweiler och såklart den du har nu också är ju jättesöt.
Varför finns inte Gibbe nu han blev ju inte så gammal ser jag på datumen.

All lycka/Ingela

Erika sa...

Ingela: Hej! Jorå, Gibbe han var superfin - men inte så stor. Fick alltid som kritik på utställningarna att han är lite liten. Men han var våran favvokille ändå! :P Efter en biopsi på hans sju gånger för stora mjälte som plockats bort så visade det sig att han tyvärr hade en ovanlig sorts cancer, en form av leukemi så vi var tvugna att låta honom somna in. Han saknas oss än idag. :(
Många kramar! /Erika

Hanna sa...

Hej!
Snubblade just in här och fastnade direkt :) Min svärmor gjorde en GBP i Sunderbyn 18 jan och är JÄTTENÖJD! Hon har inte heller varit "särskilt stor" som jag förstår av ovanstående kommentarer att inte du heller är, men precis som du skriver så har hon provat allt utan resultat. Såhär efteråt säger hon att det är ett enda evigt småätande, men att det känns i hela kroppen att hon gjort rätt val, så jag hoppas att det kommer kännas likadant för dig :) Hon är även mycket nöjd med "servicen" (eller vaf man nu ska kalla det) i Sunderbyn, så det behöver du nog inte vara orolig för. :)

Lägger till dig som bokmärke och fortsätter att kika in! :)