söndag 25 juli 2010

v14

Kroppen
Hormonförändringar kan visa sig genom att huden på mamman blir mörkare på vissa ställen, kvinnor kan få en vertikal mörk rand från naveln och neråt samt mörkare bröstvårtor. Randen brukar försvinna efter förlossningen, men man ska vara försiktig med att sola för mycket under graviditeten eftersom man även kan få andra pigmentfläckar som kanske inte går bort. Du kan bli snabbare andfådd eftersom blodvolymen i kroppen börjar öka.

De flesta börjar få en liten mage. Om du tidigare fött barn blir magen oftast större mycket tidigare.


Fostret
Öronen är placerade där de ska vara och har fått den rätta formen. Alla större organsystem är nu färdiga och njurarna tillverkar urin. Fostret befinner sig nu i en snabb fas av tillväxt. Benen är längre än armarna och det finns gott om fostervatten som fostret simmar runt i.

**

Jag mår fortfarande illa och är brutalt trött. Men illamåendet är som värst på morgnarna, så det tar sig iaf. Dricker jag ett glas juice direkt jag kliver upp så går det iaf liiite lättare att få i mig frulle. Och när jag mår mest illa (ibland kan det komma något il under dagen också) så är isglass klockrent!
Tröttheten tror jag beror på, mestadels, flytten och allt runt omkring den. Det har varit sjukt jobbiga veckor och vissa dagar har jag bara velat lägga mig i ett hörn och gråta för att jag inte har någon ork kvar... Nu ser vi ljuset i slutet av tunneln när det kommer tilll flytten så jag hoppas på att jag får tillbaka lite av min energi när allt är klart. :)

2 kommentarer:

Mamman sa...

Det gör ont i mitt hjärta när jag läser att du vissa dar bara velat lägga dig i ett hörn o gråta för att du inte hade någon ork kvar:( Men nu ska du inte behöva känna så mer, för nu är det klart! :) Och du vet att du kan ringa mig när du behöver hjälp!

Erika sa...

Det är ju tack vare dig, kära mor, som jag behållt förståndet! :D Hade jag inte haft dig som hjälp under den här flytten så vette fasen hur det gått.... Så TACK!!! Du är värd mer än vad som kan beskrivas med ord!

*KRAM*