måndag 20 september 2010

Besöket hos barnmorskan

Snabbuppdatering
  • HB´t hade gått ner lite mer, ligger nu på 115 - dags att börja ta de där huvva järntabletterna. :/
  • Jag har gått upp 1 kg! :D  Äntligen! Jihoo!
  • Sockret såg bra ut
  • Blodtrycker var helt okej
  • Min ämnesomsättning låg på en bra nivå - skönt!
  • Vi fick lyssna på hjärtljuden igen, lät lite starkare den här gången. :)
  • Gubben fick känna var huvudet låg, nu ligger lillen med huvudet neråt.
  • Fick med mig ett moderskapsintyg som jag ska skicka till Försäkringskassan. Känns bra att ha fått det redan nu med tanke på handläggningstiderna där....

8 kommentarer:

Emma sa...

Åh vad jag längtar tills vi får se bebis och höra hjärtljud. :) Blev så besviken sist när hon inte kollade bebisen något alls. :/ Men dom kanske inte riktigt vågar innan UL, man vet ju inte. :P

Mysigt att höra och känna! :)

Erika sa...

Som jag förstår det så vill de inte kolla efter hjärtat för tidigt då det ibland kan vara svårt att hitta och då kan göra föräldrarna oroliga helt i onödan... Så det är för en bra sak! :)

Jennie och norah sa...

Nej precis!Jag tror vi överdriver oerhört mycket här i Sverige,och vi har nog ingen anledning att vara rädda om vad som komma skall.Sverige är så gråa och tråkiga,det här rör om lite i grytan skulle jag tro och kaaaaanske kan det t.o.m bli 4 bra år som du skriver.Man vet aldrig utan det får tiden utvisa =)

Kul att du lämnade en kommentar!Jag har precis börjat prenumerera på din blogg då jag hittade hit via Johanna.Men jag är som vanligt sämst på att kommentera =) Grattis till lill*n i magen och lycka till med allt =)

Mikaela sa...

Skicka in intyget nu så får du hem papper som ska fyllas i av din arbetsgivare och skicka in det på en gång, det tar en jäkla tid för dom att handlägga ärenden. Jag skickade in mina ifyllda papper för snart 10 veckor sen och dom är fortfarande inte klar med mitt ärende och jag är beräknad nu på söndag och har begärt mammapenning from måndag. Glöm inte att begära föräldrapenning (gör via nätet) från och med ett visst datum för det kan ta upp till 30 dagar innan dom godkänt det. Du kanske redan vet allt det här, tänkte bara så det går smidigt när bebisen kommer :)

Erika sa...

Mikaela: Det är asbra att få sån här info från er som redan har gjort det här! Man har ju inte mycket koll alltså... :S Nu pluggar jag ju, men jag måste säkert skicka in en massa papper från senaste året eller mer så de har nåt att räkna på. Känner mig inte värst taggad... :/

Eva R sa...

Faktiskt så gick det fort med att få igång fp för mig. Jag tror det bara tog ca tre veckor från att jag skickat in papper med arbetsgivarens underskrift tills jag hade pengarna! Jag höll på att tappa hakan :-) Dock hade jag gjort klart och begärt allt som gick på fk´s hemsida, så det kanske var därför.
Vad härligt att se din mage växa, Erica! även om jag inte alltid kommenterar så läser jag alltid :-)
*kram* // Eva i Ökx

Mikaela sa...

Skaffa dej en e-legitimation via din internetbank och logga in med den på fks sida. Där kan du se vad dom har för inkomstuppgift på dej. Mina var 5 år gamla :( Dom räknar ut din föräldrapenning på ditt senaste jobb som du haft så du ska ha anställningsbevis eller arbetsgivarintyg därifrån :) Bättre att ha klart allt i god tid, ibland går det fort men tycker oftast man får vänta på fk, lycka till :)

Erika sa...

Mikaela: Har redan e-leg och har loggat in och kollat läget... Dock har de inga inkomstuppgifter på mig eftersom jag, så vitt jag vet, inte varit i behov av deras sjukpenning eller så någon gång. Satt lite och klurade igår tillsammans med mannen om hur mycket jag ska ta ut och hur det kan se ut i värsta fall - nog kan det bli kärvt, men allt går! Så, moderskapsintyget är inskickat så jag inväntar bara en massa papper i postlådan så jag får ta tag i det där. :)