lördag 13 februari 2010

Hur är det med synen egentligen?

När jag skulle fixa lämpen för att börja övningsköra så fick jag göra ett test för att kolla färgseende hos optikern. Det var ett test jag inte riktigt klarade.... ;)  Jag är inte ens på långa vägar färgblind, men jag har ett defekt färgseende vilket innebär att jag har svårt att se gröna och röda nyanser. Jag ser rött och jag ser grönt, men när det börjar handla om att det gröna börjar gå mot blått och det röda mot orange och nyanser där - det fixar jag inte. För ett par månader sen så snubblade jag över en sida på internet där det stod att om man har problem med färgseendet så kan det bero på en skada på ens X-kromosom. Förstå vilken aha-upplevelse det var! Våran barnlöshet beror ju delvis på min X-kromosom juh - det var grymt intressant!

Om ni vill kolla erat färgseende så kolla på den här sidan!

För mig ser det här ut som 21, gubben hävdar dock att det står 74.

5 kommentarer:

Anonym sa...

skulle också säga 74...

kusin Carina sa...

Vid första anblicken står det 21 även för mig, dock med en känsla av att det inte riktigt stämmer. Om jag anstränger mig och verkligen bara följer de gröna prickarna får jag det också till 74, men det krävs lite arbete för att jag ska se det.

Anonym sa...

74 helt klart. Men heeeej du är ju tjejen i repan där vi köper maten. Kul du är så gla och trevlig alltid trevligt att köpa mat ;)
Min son på 14 är färgblind inte helt men han ser inte nyanser mm.
Ha det gott kram

Sofie sa...

Jag ser 74! Men då jag var liten kunde jag inte koppla rätt ord till rätt färg då det gällde grönt och rött, så jag sa gröd om båda :-)

Therese sa...

74 ser jag med...