tisdag 23 februari 2010

Möte med dietisten

Igår var jag ju till dietisten Camilla i Sunderbyn och surrade lite om hur jag ska äta efteråt, samt lite hur min "nya" mage kommer att fungera. Det var riktigt intressant faktiskt! :)

Så här kommer veckorna efter operationen att se ut:

Period 1: Flytande kost, 2 veckor
Detta innebär fil, youghurt, välling, lagad soppa, Nutrilett

Period 2: Purekost, 4 veckor
Detta innebär fil, youghurt, välling, soppor, mjölk, mosad banan samt "vanlig" mat som är mixad till potatismoskonsistens

Period 3: Finfördelad kost, 2 veckor
Detta innebär vanlig husmanskost, men otroligt vältuggad, samt att här börjar man få äta smörgås också

Period 4: Normalkost, resten av livet
Husmanskost

Jag ska äta 6 gånger/dag vilket innebär en hel del planering, men inte så mycket värre än vad det är redan nu. Det enda som kommer att skilja sig då från nu, är att jag kommer att lägga till en tidigare frulle. Så det är skönt att ha kommit igång med fasta tider så slipper man mecka med det sen också. Lär vara tillräckligt mycket att ställa om sig efter iaf. :) 

7 kommentarer:

Therese sa...

Oj så spännande!!!

Malin sa...

Härligt!! Nu är du på väg gumman!

CK sa...

Kul att få en inblick om hur livet (matwise) kommer att se ut i framtiden.. fick du äta lite ägg eller kött eller är det ff stickt diet med nutrillet?

Anonym sa...

Härligt en av GBS opererade som tänker äta bra efter operationen.. blir nästan förbannad då jag läser GBS blogg efter GBS blogg där dom lik förbannat missbrukar mat efterå eller inte sköter det lilla dom ska ha i sig. Förlåt men har man fått en op för ca 120 tusen tycker jag att man kan försöka att göra det bästa efteråt. Det kommer att gå skitbra för dig. KRam

Erika sa...

Helena: Jo, så känner jag också! Nu får man världens chans att ändra på sitt beteende och må bra, känns dumt att kasta bort det liksom. :)

M sa...

men men men.... nu förstår jag inte, ska du operera dig?

Maria sa...

Är gbs operarade. Och även om det finns dom som inte sköter sig så är det andra som gör det;-) och ändra sitt mattänk gör man inte på en dag. Få och få en operation. Jag vet inte om jag skulle önska denna operation till någon;-) inte så man går och ser fram emot den utan det blir tillslut en vägen ut. Men som sagt man ska ta vara på den helt klart!
Lycka till Erika! Kram Maria