lördag 2 oktober 2010

Det här med namn till lillen....

....är fasen inte lätt alltså! Fyy så svårt det är!

Jag kan dock i förebyggade syfte meddela att vi med all sannolikhet kommer att välja ett namn som nåt barn redan heter eller har stått på någons lista vid något tillfälle med tanke på hur många fina namn det finns. Om vi skulle välja ett namn som någon vi är bekant med har till sitt/sina barn så ta det som en komplimang, om nåt! Ni har i sånt fall alldeles utsökt smak helt enkelt! :D
I mina ögon är det viktigaste att namnet passar barnet, och inte att man känner sig tvingad att ta ett annat namn som man inte känner lika starkt för bara för att inte råka trampa någon på tårna.

Hur känner ni inför sånt här?

4 kommentarer:

Anonym sa...

erika ni tar det namn det NI tycker passar... man skall inte vara rädd att man trampar nån på tårna.. just do it som nike reklamen säger

mvh Andreas Lindkvist

Emma sa...

Jag tänker väl lite som du! Livrädd för att ta ett namn någon redan har med risk för att de ska tycka det är jobbigt, men samtidigt, ska vi välja bort alla namn som vi vet eller känner någon som har, ja då har vi ju bara tantnamn kvar. Jag hoppas folk förstår precis som du säger att man vill ha ett som passar barnet, oavsett om någon annan heter lika. :)

Jag har alltid sagt att jag inte ville döpa mina barn till samma namn som finns i släkten redan, som vissa av mina kusiner har samma namn på deras barn. Nu börjar jag dock inse att det är svårt att inte döpa till samma! (spec inte när man har över 20 kusiner på en förälders sida!)

Så jag tycker både ni och vi kör på! Hittar man något som passar barnet så go for it. :) (oj det blev långt..)

Victoria sa...

Ta det namn ni vill ha! Man blir ju tokig om man ska ta hänsyn till alla bekantas bekantas barns och alla svågrars halvbröders kusiners namn...

Det är så få namn som man känner för, vi hade ett pojk- och ett flicknamn och har förbrukat båda. Det var de enda namn vi var helt eniga om...

Emmeli sa...

Ta namnet ni vill ha.Det är ju ingen som har ensamrätt på vissa namn.:)

Tycker bara sånt där är lite småtöntigt att folk blir arga för att man har tagit deras namn!