söndag 22 februari 2009

Lärt mig lite nytt idag!

Var inne på ett forum när jag snubblade över en massa information om ADHD, där diskuterades det om det kunde vara så att det kan vara en orsak till fetma. I mitt fall verkar det vara nåt annat som är problemet... ;) Tänkte att jag skulle dela med mig av det jag läste iaf.....

Lite ADHD fakta:
Symtom
  • En känsla av att aldrig få någonting gjort
  • Svårt att organisera göromål
  • Kronisk ångest eller svårigheter att komma igång
  • Många projekt på gång samtidigt; problem att fullfölja
  • Tendens att säga vad som faller en in, ofta utan tanke på omständighet eller tidpunkt
  • Ständigt sökande efter nya stimulanser i tillvaron
  • Blir lätt frustrerad, uttråkad
  • Lättdistraherad, svårt att fokusera koncentrationen längre tid, "glider lätt iväg" i tankarna
  • Ofta kreativ, intuitiv, hög intelligens
  • Svårigheter att "gå den formella vägen", följa den etablerade, korrekta proceduren
  • Otålig; låg tolerans mot frustration
  • Impulsiv, verbalt och/eller i handling
  • Tendens att ständigt oroa sig i onödan
  • Känsla av att något negativt kommer att hända, osäkerhet
  • Känslo-svallningar, humöret åker berg-och-dalbana
  • Rastlöshet
  • Tendens att fastna i missbruk
  • Kroniskt dåligt självförtroende
  • Felaktig själv-bild
  • Familje/släkt-historia av ADHD eller andra problem med impuls-kontroll och humörsvängningar

Positivt med ADHD:
  • kreativitet charmerande personlighet, varmhjärtad bra människokännedom
  • sinne för humor
  • snabb att förstå det viktiga
  • flexibilitet
  • intuitiv
  • känslig för den närmaste omgivningen
  • entusiastisk, passionerad
  • glömmer bort sina misstag
  • försöker göra bättre ifrån sig nästa gång
  • villig att ta risker

3 kommentarer:

Jessica sa...

var det till mig eller??? hähä

Anonym sa...

Hmm, ja, jag har väl halv sjukdom då, typ "ad" eller "hd"

Anonym sa...

Jag tror jag snor din lista, var länge sedan jag såg min problematik så possitiv, men den lät ju ganska bra i den där listan hohohohohoh