tisdag 17 november 2009

Vad kostar valpen i fönstret?

Var inne i en tråd på Familjeliv där det diskuterades vetrinärvård, försäkringar och dyl. och då kom jag att börja fundera på vad det egentligen kostar att ha hund.
Det är inte billigt kan jag säga.

Försäkring: 389:- (Agria - nån sån där superdeluxförsäkring som jag inte gärna vill dra ner på när hon är så pass ung än.)

Mat: 579:- (Eukanuba Large, Chicken)

Sen ska hon emellanåt ha/har behövt nya halsband, leksaker, tuggben, röntgen, tester, utställningsavgifter, kurser etc. Så hon kostar minst 968:- per månad, inte för att det är en kostnad vi ens tänker på då den är lika självklar som t ex fackavgiften. Men, jag tror att många som skaffar hund inte tänker på att det faktiskt kostar en hel del att ha hund. Jag anser att om man inte har råd att ta hunden till vetrinären när den är sjuk eller gjort sig illa så bör man kanske se sig om efter ett djur som är billigare i drift. Det verkar nämligen vara en grej folk gärna tummar på av någon anledning som jag verkligen inte förstår...

Hur kan man låta bli att tumma på självklara saker när man har en sån här hemma?

4 kommentarer:

nathalie sa...

Nej du, det är bara att betala och vara glad! :) Man får ju så mycket igen så i långa ändan är man säkert ändå skyldig sin kära vän :)

HiVVe sa...

Jag tror du har räknat fel nånstans .. för var varannan dag så säjer då ida att mimmi är gratis ..

Erika sa...

Hivve: Hahahaaa! Jag tror att du har fallit offer för den kvinnliga listen... ;) Ni karlar skulle bara veta hur mycket vi tutar i er - moohahahahaaaa!

CK sa...

amen sister!!.. Inte är det billigt men man snålar självklart inte med de små käftar. Vill man inte spendera mkt pengar då ska man skaffa en gosedjur.. billiga och de faktiskt stannar där dom ska när man säger "stanna där!" hehe