måndag 28 november 2011

Asså, är det alltid helg?

Det känns då faktiskt så - först är det måndag, sen fredag, lördag och söndag. Och så börjar vi om igen... Tisdag, onsdag och torsdag bara liksom försvinner någonstans. Märkligt.

Den här helgen har i alla fall varit hur bra som helst!
I fredags så åkte jag och Z in till Ica på morgonen och storhandlade - han är verkligen ingen konst att ha med sig någonstans! Underbara unge! :)  Efter lunch åkte vi in till stan igen och lullade runt och slog ihjäl lite tid, riktigt mysigt. Gick in på Smycka och kikade på alla snygga smycken som de fått in inför julen. Gaaalet mycket snyggt! Gå in där och köp en fin julklapp till någon du tycker om eller gör en liten (läs: jäääättelång) önskelista. Do it! :D
Lördagen började med lite sovmorgon till nästan halv nio! Jajjemän, lilleman skrällde till. Men det var nog bara för att vi faktiskt hade en tid att passa på förmiddagen. ;) När vi ätit, gjort oss klara och packat in oss i bilen drog vi iväg till Bersika och plockade upp mamman och så gasade vi iväg till Luleå för lite shopping. Det blev i princip bara julklappar till andra som vi kom hem med, bortsett från en ny julgran och en ny toppstjärna till den. Det kändes rätt skönt att ha gjort bort att köpa klappar klart. Som vanligt så är det bara kidsen i familjen som får julklappar, det både känns viktigast och sen så skulle vi då aldrig ha råd att köpa till alla hur mycket jag än önskade att vi hade det. :S
När vi lämnade av mamman hemma igen så lämnade vi även Z med henne för en sleepover. Vi kände att vi behövde en sovmorgon, och det passade mamman/mormorn alldeles utmärkt så så fick det bli. :)
Senare på kvällen så åkte jag till brudarna som var i Bersika och där gjorde vi oss klara för kvällens utgång. Jag kan utan att överdriva säga att så roligt som vi hade i lördags, var det längesen jag hade! Vi dansade i nästan tre timmar! Helt galet, men sjuuuukt kul! Och som att vi behövde komma ut och shaka loss lite. :D  TACK brudar för en riktigt härlig kväll - det där gör vi om snart igen!
Söndagen började med en sovmorgon till 10! Jag kommer inte ihåg sist jag sov så länge, var säkert flera år sen sist... Skönt var det i alla fall. :)
Efter att vi plockat upp Z hos mamman/mormorn så åkte vi in till stan för att titta lite på tomtarna. Blev väl inte så mycket tomtetittande, men väl en lunchpaus tillsammans med familjen Grönlund. :)
På eftermiddagen så mös vi bara på hemmavid. Riktigt skönt. :)

Det var den helgen. :)

3 kommentarer:

Hanna sa...

Låter som en mysig helg :)

Sv: Haha, då var det säkert vi :) Ja, då vet du till nästa gång ;)

Sandra och Lovis sa...

Får man vara så fräck och fråga varför du inte vill ha tjejkläder på en kille och vise verca? Vill inte att du tar illa upp, men jag vill bara höra hur andra tänker =)

Självklart har jag också mina inpräntade, djupt liggande och inlärda "skäl" till varför man inte ska det, men det känns ändå inte rätt att göra så bara för att det "alltid varit så".
Jag försöker omvända mig helt och hållet, jag skulle jättegärna vilja se en framtid där varken flickor eller pojkar blir ifrågasatta eller dömda utifrån sina kläder och där allt är accepterat- men vägen dit är lång, och det enda jag kan göra är att iaf försöka! =)

Sandra och Lovis sa...

Så bra att du inte tog illa vid dig, och jag fortsätter gärna att diskutera! =)
Jag kan också tycka att genusdiskussionen har spårat ur på vissa plan, och jag sjunger inte "hen" om sockerbagaren i stan, men däremot så vet jag att en sån simpel sak som kläder/utseende gör att vi vuxna människor (med redan invanda värderingar och åsikter) behandlar och bemöter barn olika beroede på vad de har på sig för kläder.
Eftersom Lovis har haft både mycket tuffa kläder, och mycket gulliga kläder så märks skillnaden så otroligt tydligt- har hon en sockersöt klänning blir hon behandlad som en ljuv flicka "-Å vad söt du är!", har hon på sig sin raggarbildtröja så blir hon behandlad som en tuff och cool tjej "-Å vad häftig du är". Och ska det verkligen vara så? Ska barn bli behandlade efter vad de har för kläder? Det är det jag vill komma bort från.
(Och även jag som anser mig vara ganska så påläst i ämnet och tror på genuspedagogiken slinter med tungar och säger "fel" när jag pratar med barn, för det är svårt att tänka efter före)
Sedan betyder det ju såklart att man inte behöver bli misslyckad i livet även om man går omkring i prinsessklänning hela sin uppväxt, men jag är helt övertygad om att man får helt andra egenskaper än en flicka som blir klädd i "pojk"-kläder, inget behöver vara bättre eller sämre än det andra, men jag gillar inte att barn sätts i roller redan i tidiga år.

Sedan är det otroligt intressant varför det är mer accepterat att en flicka kläs som en pojke, än vice versa. Är man rädd att pojken ska bli en fjantig fjolla, men det är ok om ens dotter blir en fjatig fjolla?

Kul att prata med någon "normal" som dig, och inte några konstiga okändisar på typ Familjeliv, jag har också svårt för att få ner mina åsikter och tankar till skrift, men förhoippningsvis vet duu att jag inte har något ont uppsåt om jag uttrycker mig sjaskigt, för jag är verkligen ingen expert, men det är grymt kul och intressant att höra andras tankar! =)

Ni måste väl läsa ganska mycket genuspedagogik i skolan, eller är det kanske tillval?