onsdag 30 november 2011

Julmys







4 kommentarer:

Tess sa...

Åh så mysigt!

Nu kan jag äntligen läsa ikapp lite bloggar. Pjuh. Timpan har somnat efter 2 timmars kamp. Eller ja, han somnade men vaknade igen efter 30 min pigg... Det är så roligt!

Hehe, du vi lär nog få ta en byggarkväll. Men jag ska göra imorgon medans Glenn är hemma. Men som sagt, jag lär misslyckas så då kan vi göra tillsammans! haha =)

Malla sa...

fiiint!

Sandra och Lovis sa...

Ja, du har helt rätt i att det handlar mycket om utseende, det är ju utseendet vi ser först, och ingen kan väl sticka under stol med att man behandlar olika beroende på vilken signal personens kläder ger intryck av, och hur fel det än är så tror jag att vi har lärt oss att göra så genom våra egna erfarenhéter om hur vi har blivit bedömda genom livet.
Och visst kan man ju försöka att förändra oss vuxna först, vi som redan är "förstörda", det görs ju mycket genusförespråkande redan nu på många arbetsplatser, men någonstans måste man ju bryta det gamla mönstret om man vill ha en långvarig förändring.
Se bara vad våra mor- och farföräldrar tänkte om att kvinnor skulle få rätt till arbetsliv, och männen rätt till familjeliv- det var långt ifrån accepterat då, men idag känner många att det är en självklarhet!
Förändringar görs inte över en dag, och att vända upp och ned på hela samhället på en dag skulle nog bli ner kaotiskt än utvecklande, men förändringar uppnås hur vi än gör, för mig känns det dock viktigt att jag iaf försöker styra dem åt (från min sida sett) rätt håll.


För mig betyder inte jämställdhet att alla ska se likadana ut, jag vill bara att alla ska bli bedömda och behandlade efter samma villkor.
Jag hoppas verkligen inte att det kommer att finnas föräldrar som inte tillåter sina barn att ha kläder som de själva tycker om, däremot kan man ge dem chansen till öppenhet och valfrihet, för redan från bebistiden när de inte ens vet vad som är snyggt eller fult, eller flickigt eller pojkigt så blir många redan då satta i sitt könsfack, och självklart gör föräldrarna inte detta av ondo, utan jag tror att det bara beror på vad man själv har för föreställningar om könsrollerna.

Typ... =) Nu har jag kramp i fingrarna.. tänk att det ska vara så svårt att hålla sig kortfattad och saklig! =)

(Barnklädesavdelningarna är tamejfan en av de bästa förändringarna som kan göras idag, ska skriva ett mail till Lindex, H&M och Kappahl! ;))

Jennie sa...

Så mysigt ni har fått det!!( Jag har missat detta inlägg av ngn konstig anledning? )

Som jag förstod så är det som så, att läser du upp ett betyg från G till MVG så ger det så pass lite poäng, att man måste höja en massa betyg för det ska ge något. Speciellt när det skiljer så pass mkt från mina betyg till inträdessnittet :/