lördag 14 augusti 2010

Funderar lite...

Kan det verkligen vara så att jag redan måste införskaffa stödstrumpor? Sen jag kom hem från jobbet så har jag haft väldigt ömma och svullna tassar... *ajj*  Hm. Surt.

Sen tänkte jag kasta ut en liten fråga till er som varit/är gravida: Kände/känner ni av era ljumskar nåt? När jag suttit en längre stund och ställer mig upp hastigt så är det som att ligamenten är för korta och sliter i min stackars livmoder... Sen, när jag väl ställt mig upp, så känns det som vanligt igen. Värst som sagt precis när jag tvärt ställer mig upp. Det gör inte ont, men det känns lite obehagligt.

8 kommentarer:

Ulrika sa...

Jag kan inte säga att det är som i ljumskarna, mer att det sliter och drar i livmodern, klassisk växtvärk. Det har kommit och gått, kan tom känna nu i v 39 när jag vänder mig hastigt (så fort det nu går) i sängen att det sliter och drar i magen....Det är ju dock inte växtvärk såklart men nog tusan gör livmodern väsen av sig, mest hela graviditeten tycker jag. Det är bara gilla läget tyvärr, och var beredd när du nyser! Kram

Sofie sa...

Kan det vara foglossning? Det lär ju kunna kännas på de mest märkliga ställen och dyka upp när som helst under graviditeten. Annars är det nog växtvärk...

Angående stödstrumpor så kan de säkert vara bra att ha, speciellt de dagar det är varmt och du går och står mycket.

Mallan sa...

Ingen aning om vad det kan vara, jag var ju som sagt väääldigt förskonad mot allt vad smärtor och symptom heter. Angående svullnaden kan det ju vara att det var så grymt varmt ute igår och står man och går mkt så sväller kroppen automatiskt.. Men det skadar ju inte med stödstrumpor om du fortsätter att svälla (=

Mikaela sa...

Det är nog bara ligamenten som det drar i, foglossningar tror jag knappast att det är, då får du ont i svanken/höfterna om jag uppfattat det rätt. Går själv in i v 35 på tisdag och har haft samma symptom som du sen v 13 men mest i vilande läge efter dagar då jag haft fullt upp :)Stödstrumpor är ett bra tips, känns bättre och förhindrar till stor del fula åderbråck och tänk på att ha fötterna i högt läge när du vilar. Lycka till med din graviditet :)

Erika sa...

Okej, stödstrumor it is! :D

Och som du säger, Mikaela, att det är värst efter dagar när jag hållt igång lite mer och efter det landat i soffan eller på en stol och suttit en längre stund. :)

Victoria sa...

Stödstrumpor rekommenderas varmt!
Inte sexigt, men oooh, så skönt! =)

Nathalie sa...

Alla borde äga stödstrumpor hur "tantigt" det än är, så iväg till affären och inhandla! Så fort man har ett jobb där man står mkt eller sitter på rumpan så bör man ha på dem!! Motverkar åderbrock, celluliter och annat trevligt man kan dra på sig! :)

Kram

S. sa...

De där känningarna i ljumskarna, drar/smärtar det till då du t.ex. ska fösa undan något med foten, sådär så du vänder bredsidan framåt och sparkar/pressar på det du ska fösa undan, typ som en fotbollspassning?

Minns att jag skulle fösa undan en tom papplåda med foten då jag var gravid och höll på att trilla omkull av smärta, out of the blue. Bm förklarade det med foglossning men det kan mycket väl hända att det var ligament och sånt... kom i alla fall samtidigt som jag fick ont i fogen mitt fram.

Hur som helst så är rådet: Ta he longt å spark int me fåotin!