söndag 8 augusti 2010

Hur är läget?

"Jo tack, himla bra."  

Det är standardsvaret vi oftast ger när någon frågar hur vi mår, eller hur läget är. Detta oavsett hur vi mår. Mår vi skit så ler vi och säger att allt är toppen, mår vi bra så är såklart svaret detsamma. De som frågar, vill de ha ett ärligt svar eller ställer man frågan mer som ett alternativt "hej"? Hur gör ni?

Svaret på frågan i mitt fall är hur som helst följande:
Jag är apnervös inför fostervattensprovet på tisdag morgon. Inte just för själva provtagningen, men för ultraljudet innan. Jag är livrädd över att h*n inte har vuxit som h*n ska, livrädd för att inget hjärta slår, livrädd för att h*n har något jätteallvarligt fel som syns direkt på skärmen... Sen är jag lika rädd att det ska se bra ut på ultraljudet men att provet ska visa på att det inte kommer att vara livsdugligt eller något allvarligt fel som innebär att vi måste avbryta graviditeten. Jag vill inget hellre än att slappna av och bara tänka rosa tankar, men det är såå svårt! Det känns som att det krävs ett mirakel för att det ska gå hela vägen den här gången, och skulle det nu göra det så skulle jag nog bli så lycklig att jag rent av skulle bli tvungen att bli religiös.
Och som svar på frågan om det känns som att det är nåt fel - så nej, inte alls. Jag har lite växtvärk i magen, ligamenten sträcks ut, tuttarna värker fortfarande, illamåendet håller sig kvar lite, magen växer.... Men vi har aldrig gått så här långt så varje dag är en helt ny upplevelse för både mig och gubben. En ny dag av nervositet och lika mycket glädje såklart. För glada är vi, hur glada som helst! Men det är det som är så skrämmande också, jag har jättesvårt för att bara vara glad och släppa det negativa för tänk om det skiter sig! Då lär jag bli nog nedbruten som det är, med lite spärrar - tänk om jag släppte allt, då skulle jag gå sönder helt och hållet. Det klarar jag bara inte. Så är det.

Igår när vi var barnvakt till lillfisen så kom jag på mig själv att bara stå och le när David satt och tjollrade med lillen i soffan. Han är en naturbegåvning när det kommer till barn och kommer att bli en riktig toppenpappa! Och som jag längtar till den dagen! :D  Älskar dig mest, min älskade man!

Lillfisen myser i fasters famn

9 kommentarer:

Unknown sa...

kan förstå era känslor och funderingar..jag e lika nervös som er..eller inte lika men du fattar...man vill ju liksom att det ska bli rätt den här gången...och jag hoppas och tror att det ska bli rätt...hur det än blir så vet du/ni vart vi finns bara att ringa när ni vill ...mina tankar finns hos er love u guys och ni kommer att bli underbara föräldrar den dagen det händer Kram

Erika sa...

Tack söta du! :) *kramas*

Sofie sa...

Oj, är det på tisdag! Ska tänka extra mycket på er då. Vet inte vad annat jag ska säga, blir sympatinervös!

Johanna sa...

Tänker på er...<3

Malla sa...

Ja! Nästa gång jag ser dig ska jag hälsa - högt och ljudligt! :P
Grattis i efterskott på er bröllopsdag också!
Hoppas hoppas hoppas att UL och sen fostervattensprov går bra! Jag håller alla tummar och tår jag har!

Emma sa...

Tänkte just att det var nog snart ni skulle göra det. Hoppas det går bra! Håller tummara för er på tisdag! :) Kram!

Emelie sa...

Tack Erika, men det är ju så jag har den viktigaste människan i världen att tänka på - lilla Tyra.

Jag håller mina tummar och tankarna går till er på tisdag!! Jag önskar er all LYCKA :) Kram!

Mallan sa...

Usch vad jobbigt det måste vara för er, jag känner igen mig så mkt i eran sits )= Men tänk på att fvp inte känns annat än lite skumt, och eftersom du fortfarande känner dig gravid så är du säkert det oxå!

Vi håller alla våra tummar för er imorgon, och hör av er när ni orkar!

Kram!

Erika sa...

Mallan: Ni lär nog vara bland de första vi hör av oss till oavsett, ska du se. :) *kram*

Alla: Tack för alla tumhållningar och tankar som skickas till oss! De värmer på rätt ställe! :D