tisdag 17 augusti 2010

Inkompetens...

Precis när jag vaknat idag så får jag ett samtal från läkaren på mvc här i stan angående proverna jag tog i fredags. Samtalet såg ut ungefär så här:

Läkaren: Du kommer att måsta öka din Levaxindos som du äter för din ämnesomsättning eftersom du ligger lågt...
Jag: Va???!!! I fredags låg jag ju för högt enligt barnmorskan??
Läkaren: Nää, då måste det ha blivit ett missförstånd.
Jag: Men nej, bm sa till mig att jag var tvungen att ta ytterligare prover eftersom mina värden inte låg inom det rekommenderade. Då förklarade jag för henne att jag mått illa under en lång period och därför haft svårt att få i mig några tabletter alls. Bm säger då att nej, dina värden är inte låga utan höga! Jag frågar varför det kan ha blivit så och hon förklarar att värdena kan bli så när man är gravid.
Läkaren: Jaha, nej så här funkar det: Det värde som var högt på det prov du tog i onsdags var taget på ett ämne som produceras i hjärnan och som blir högt när det försöker piska igång sköldkörteln när den inte fungerar som den ska.
Jag: Jaha, då förstår jag. Men bm kanske också borde lära sig detta?
Läkaren: Det är ju så här att bm är experter på mammor, gravida och foster - vi läkare är experter på prover och liknande. Hur mår du nu? Får du i dig några tabletter?
Jag: Jo, nu mår jag ju bättre men jag har ju inte vågat ta något Levaxin i helgen med tanke på den panikslagna bm jag pratade med i fredags.
Läkaren: Varför inte?
Jag: (repeterar mig själv, drar samtalet med bm igen...)
Läkaren: Men då gör vi så här att du i kommande två veckor tar den dos du har nu och så får du boka in en ny provtagning efter det så ser vi hur det ser ut.
Jag: Blir bra det.
Läkaren: Ha det bra. Hej då.
Jag: Hej då.

Behöver jag säga att jag var måttligt jävla förbannad på bm okunnighet när jag lägt på luren!?!?!? Hon kanske borde läsa på lite innan hon ger råd och information om sånt hon tydligen inte vet nåt om? *irriterad*

2 kommentarer:

Nathalie sa...

Jag säger bara... Sjukvården, ord är överflödiga! Jag är ingen stor beundrare..

Nathalie sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.