onsdag 12 januari 2011

v 39

Jag
Bestäm dig för att du är klar att föda ditt barn! Nu är du klar med förberedelser och du är redo. Känslomässigt känner man ofta blandade känslor, man är otålig samtidigt som man kan känna rampfeber.
Livmodertappen har i regel börjat mogna och mjukats upp för att underlätta förlossningsarbetet, i vissa fall försvinner den helt. Slemproppen kan lossna, men det är ingen garanti att förlossningen är på gång. Om den lossnar i tidigt skede kan den till och med återbildas. Slemproppen bildas i vecka fyra för att skydda ingången till livmoderhalsen. Den kan vara alltifrån genomskinlig i en geléaktig konsistens till brun-, röd- eller grönfärgad. Den kan även komma ut i små omgångar och vissa märker inte ens av den.
Vila så mycket du kan, du behöver alla krafter. Har du svårt att sova på natten, ta igen det på dagen. Det gör inget om du vänder på dygnet, det kommer du i alla fall att göra när barnet är ute. Bättre att ständigt vara så utsövd som det går, eftersom du inte har någon aning om när förlossningen sätter igång. Kanske får du inte sova på 24 timmar om du har en lång latensfas med värkar som håller dig vaken. Så sov så ofta du bara kan innan! Har du svårt att sova - vila istället.


Junior
Det duniga hår som hittills täckt barnets hud försvinner och hudens rynkor är utslätade. Barnets avföring "mekonium" som samlats i tarmarna består av en blandning av lanugohår, gallpigment, utsöndringar från matsmältningssystemet och celler från tarmväggen. Barnet förbereder sig att födas genom att samla på sig extra mycket energi för att klara sig under förlossningen och de första levnadsdygnen innan mjölkproduktionen kommit igång.


Tankar
Förstår nu varför jag är så otroligt trött - det är ju för att Junior tar mer energi så här i slutet. Jag försöker verkligen lägga mig nån stund här och där, fastän jag kanske inte alltid somnar. De dagar när jag är piggare så passar jag på att göra saker som att städa och så - är jag trött så gör jag så lite som möjligt och försöker lyssna på kroppen.
Jag är helt klart jättenervös över att föda barn, men det ska bli så otroligt spännande och underbart att träffa Junior så jag försöker se förbi själva förlossningen och se målbilder istället. :)  Sen är jag förvisso lite orolig över att gubben ska vara fast på jobbet och att det ska tjorva ifall det sätter igång när han är där och att han inte har någon att ringa in. Jag tror att han skulle prata med sin chef idag och kolla av vem som är "jour" ifall att det skulle behövas. Blir bra det.

Inga kommentarer: