onsdag 5 januari 2011

v 38

Jag
Nu närmar sig förlossningen med stormsteg. Se till att du vet var din partner befinner sig och att du lätt kan få kontakt.

När barnets huvud har ställt in sig brukar det bli lite lättare för den blivande mamman att andas och äta igen eftersom det blir lite mer plats upptill i magen. Allt fler känner förvärkar. Det som skiljer förvärkar från sammandragningar är att värkarna oftare gör ont. Först blir magen hård, precis som tidigare, men efteråt kan en molande känsla finnas kvar. Smärtan sitter långt ner i magen eller ländryggen och påminner om mensvärk. Långt ifrån alla får dock någon förvarning om att förlossningen är på gång. När du väntar ditt första barn är det vanligast att barnet kommer efter beräknat datum. Är du omföderska föder du statistiskt sett nästa barn två till tre dagar tidigare.

Junior
Nu är barnet helt fullgånget och navelsträngen är cirka 50 cm lång.
Barnet förbereder sig nu för att födas. De flesta av alla barn som föds i Sverige kommer ut mellan vecka 37+0 och 41+6. Ungefär sex procent föds före fullgågna 37 graviditetsveckor. Det råder oklarheter om vad som sätter igång förlossningen, men en forskning säger att det är barnet som bestämmer när det vill komma ut. Man anser då att graviditetslängden finns i ditt barns arvsanlag. Det anlaget har alltså bestämts efter vad som är normal graviditetslängd i din och din partners familj.

Tankar
Jag börjar bli så sjukt nervös inför förlossningen och livet som mamma, det går knappt att beskriva med ord! Såklart håller vi på att längta ihjäl oss efter våran lilla Junior men tankarna cirkulerar mycket kring hur jag/vi kommer att bli som föräldrar, hur man klarar det? Jag är extremt känslosam just nu och kan börja gråta för minsta lilla. Boar gör jag så gott jag kan, med det jag har. Normalt sett så är jag ju en sån som gärna gör om lite nu och då, men just nu är det extremt! Hej å hå! Problemet är bara att jag ändrar mig från dag till dag om vilken stil jag vill ha hemma - ena dagen vill jag ha stilrent som vi har det nu, andra dagen vill jag ha lite shabby chic, tredje dagen vill jag ha lite "Indiska-stuk" och fjärde dagen var vi tillbaka på det stilrena... Så, jag har beslutat att det får vara som det är tills boandet har gått över och sen göra vårat hem lite mer personligt och fixa lite lull-lull. :)  Ett väldigt jobbigt beslut, men så får det bli. (vaddå i-landsproblem!?!)

3 kommentarer:

Louise sa...

om du kollar på innehållsförteckningen på barnmatsburkar som man köper så står vatten som en av de första ingredienserna, och dom skriver ju ingredienserna i ordning så det de är mest av står ju först. Tycker man betalar mycket för vatten då :P nog för att jag också her ganska mycket vatten men det betalar jag iaf inget för :) vad fin bild på dig och magen!

Chattis sa...

Låter som en helt normal graviditet. Dom tankarna har nog alla förstagångsföräldrar. Hur ska man bli? Det har visat sig att dom flesta klarar av det galant. Största delen av befolkningen,har ju ändå fått barn som man kan vara tillsammans med, o jag tror nog att även eran Junior, kommer man att kunna träffa. Ang. förlossningen så har nog alla föräldrar den oron att allt ska gå bra för den lille/a, o eftersom du ju inte är nervös för egen skull,utan för Juniors, så kan jag som tröst säga att dom flesta förlossningarna går bra, annars är "Lilleman" i goda händer, om nå`t skulle tillstöta.( Det är ju inte riktigt som då man födde hemma) Då du blir jätteless på att vakna varje morgon med att du mår lika bra som igår, då kanske det är dags? Lycka till, vi lär väl få träffa den unge mannen vad det lider!

Hanna sa...

Förstår att du börjar bli nervös-allt är ju helt nytt och det är ju ruskigt nära nu! Man får ta det som det kommer, den inställningen har jag kört på och det har varit jävligt mellan varven ändå med allt som man inte förstår :)

All personal vi träffade på både på förlossningen och BB var hur trevliga och härliga som hellst, där var jag inte nervös alls tack vare dem :)

Sv: Man får hitta stunder här och var där man får koppla bort hjärnan och bara vara en liten stund :D